גן לאומי עמק צורים, מקלט הקופים ביער בן שמן (צילומים: יעקב שקולניק, ישי כהן, השומר החדש, צוות פארק הקופים)
גן לאומי עמק צורים, מקלט הקופים ביער בן שמן (צילומים: יעקב שקולניק, ישי כהן, השומר החדש, צוות פארק הקופים)

הטיולים המומלצים לסופ"ש ולחג: נופים מרהיבים וסיור ביער

בגן לאומי עמק צורים שבמורדות הר הצופים ניתן ליהנות מפרחים נדירים, עצי זית עתיקים ונופים אל הר הבית וכיפת הסלע וגם - טיול, פיקניק וביקור במקלט הקופים ביער בן שמן

פורסם בתאריך: 11.10.19 08:24

סוף שבוע ארוך לפנינו, שבת וחג סוכות, ואחריו חול המועד וזוהי הזדמנות מצוינת לטיולים משפחתיים בטבע.

עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע, ממליץ על טיול בגן לאומי עמק צורים, במורדות הר הצופים. "הגן הלאומי במורדות הר הצופים הוא אחד השטחים הפתוחים שנשארו באזור אגן העיר העתיקה, בחלקו המזרחי", אומר בלבן, "ובשנים האחרונות במקום נעשות עבודות של הנגשה וטיפוח. אפשר לראות שם עצי זית עתיקים מאוד, שהשנה עושה רושם שיניבו הרבה פרי. בנוסף, אחד המראות הכי יפים מהגן הלאומי הזה הוא המראה של הפינה הצפון-מזרחית של העיר העתיקה, הר הבית וכיפת הסלע".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת" 

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


גן לאומי עמק צורים (צילום: ישי כהן, השומר החדש)

גן לאומי עמק צורים (צילום: ישי כהן, השומר החדש)

כרם הזיתים בעמק צורים מונה כ-350 עצי זית ושרידי חורש טבעי הכוללים אלה אטלנטית ועוזרר קוצני. בתקופות מסוימות בשנה ניתן לראות באזור גם מרווה ריחנית, אירוס ארם נהריים ואפילו את הפרח הנדיר סיתוונית ירושלים, שזהו אחד המקומות האחרונים בהם הוא נשמר מלבד עמק המצלבה, גבעת התנ"ך והגן הבוטני. בשולי הגן נשתל אחירותם החורש, ובאתר ישנם שני בורות מים חצובים.

העמק קיבל את שמו בשל השם הערבי של המקום, א-צוואנה, שפירושו סלע צור. זאת בשל אבני הצור שבסלע באזור זה. בלבן מוסיף ומסביר כי "המגדל הפינתי של בעיר העתיקה נקרא בערבית בורג' א-לקלק. ובעברית – מגדל החסידות. המקום קיבל את שמו על ידי צלבנים. שכשבנו את העיר העתיקה מהכיוון הזה היה להם מחנה גדול, באזור בו נמצא מוזיאון רוקפלר. אם מגיעים לאזור בשעות הבוקר המאוחרות ומסתכלים על השמיים מעל לעיר העתיקה, כדאי לחפש קצת חסידות בנדידה. זהו אחד המראות היפים שאפשר לראות בימים אלה של הסתיו".

גן לאומי עמק צורים (צילום: יעקב שקולניק)

גן לאומי עמק צורים (צילום: יעקב שקולניק)

אם אתם מתכננים טיול באזור עמק צורים, כדאי לדעת שבמהלך חול המועד, ביום חמישי (17.10) בין השעות 10:00-7:30 יתקיים במסגרת צעדת ירושלים מסיק פתוח לציבור הצועדים ולכל המעוניינים להצטרף. בנוסף, במהלך הצעדה תועמד עמדת הסברה של רשות הטבע והגנים בעמק צורים, ודרכה יוכלו הצועדים להיחשף לפעילות הרשות בשימור הנוף והמורשת בגנים הלאומיים שבאגן העיר העתיקה.

מדובר בפעילות הנערכת במסגרת מיזם המתקיים במשך למעלה מהשנה וחצי האחרונים, תחת הכינוי "ירושלים הרים סביב לה". זהו מיזם משותף של רשות הטבע והגנים וארגון "השומר החדש" במסגרתו התנדבו במרחב ירושלים בשנה אחרונה למעלה מ-12,000 מתנדבים לביצוע עבודות חקלאיות בגנים הלאומיים באגן העיר העתיקה ובשטחים הפתוחים שבמערבה של העיר, מתוך מטרה לשמר את נוף התרבות באזורים האלה.

גן לאומי עמק צורים (צילום: יעקב שקולניק)

גן לאומי עמק צורים (צילום: יעקב שקולניק)

עוד במסגרת זו, מתקיימת בחול המועד פעילות שאינה פתוחה לקהל הרחב ובה המיזם מארח את החניכים והמדריכים של "התנועה החדשה" (לשעבר בני המושבים), שיגיעו לקיים מסיק ביחד עם גיזום וטיפול בעצי הזית הרבים שבגנים הלאומיים במרחב ירושלים.

"מה שמאפיין את השטחים שאנחנו שומרים עליהם הוא נוף של טרסות", אומר שור ענתבי, רכז קהילה ברשות הטבע והגנים במרחב ירושלים, "אנחנו קוראים לזה 'נוף-תרבות', זה נוף שהאדם יצר בטבע במשך אלפי שנה. בעבר זה היה העורף החקלאי של ירושלים. התפקיד שלנו הוא לשמור על הטבע ועל הנוף הזה. אנחנו רוצים לשמור על שטחים פתוחים וערכי טבע מוגנים. יש למשל את סיתוונית ירושלים, שתקופת פריחתה מתקרבת, והאזור משמש לה סוג של מקלט. אנחנו משמרים את הפרחים הללו ואת עצי הזית והאלות אטלנטיות, גוזמים ומטפחים. חשוב לנו לשמר את האזורים האלה לטובת הדורות הבאים, לחשוב על המורשת והנוף".

גן לאומי עמק צורים (צילום: שור ענתבי, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי עמק צורים (צילום: שור ענתבי, רשות הטבע והגנים)

שילוב המסיק במועד צעדת ירושלים החל בשנה שעברה. "הבנו שאנחנו עושים פרויקט יפה והציבור לא חשוף אליו", אומר ענתבי, "הרעיון הוא להציע לכל אותם אלפים שמגיעים לצועד להתחבר לפרויקט ולקחת חלק במסיק, להתחבר לאדמה ולהשתתף איתנו בטיפוח האזור".

יער בן שמן ומקלט הקופים

אם נפשכם חפצה בטיול קצת יותר רחוק בשילוב של פיקניק בחיק הטבע, כדאי לחשוב על יער בן שמן. אפשר לעשות סיור רגלי באזור היער, לקחת אופניים ולעשות רכיבה משפחתית ואפילו טיול נופים באמצעות רכב. אפשר, למשל, להתחיל בחניון של מצפה מודיעים משם לפנות לכיוון דרום בדרך סלולה המתאימה לכלי רכב, שהוכשרה על ידי קק"ל. בראש המצפה ישנו מגדל תצפית בצורת לפיד, ולצידו אמפיתיאטרון שבו מקיימים מדי פעם הצגות ומופעים.

מקלט הקופים ביער בן שמן (צילום: צוות פארק הקופים)

מקלט הקופים ביער בן שמן (צילום: צוות פארק הקופים)

בהמשך, בצומת הראשון ניתן לפנות שמאלה לדרך עפר ולראות פגודה תאילנדית בצבעי זהב, לבן ואדום, אותה קיבלה ישראל במתנה לחגיגות החמישים מממשלת תאילנד. המקדש סגור, אך ניתן להתבונן בו מבחוץ.

ניתן להמשיך ולטייל בדרך החשמל, המלווה קו חשמל העובר ביער. על תוואי השביל הציבה קק"ל פסלי אבן בדמויות אדם ובעלי חיים. ביניהם גם יעלים בגנון החרוטות העתיקות שנתגלו בסיני. ישנם באזור גם מתקני משחק לילדים מאבן וממתכת, בהם יכולים הילדים לשחק. בהמשך, ישנן מסלול מיוחד לעיוורים שאורכו 500 מטר. לצידו הסברים בכתב ברייל וכבדי הראייה יכולים לאחוז בשרשרת ולעקוב אחר המסלול גם באמצעות חוש הריח, הודות לצמחיה הריחנית שבמקום. ביער בן שמן ישנם כמובן גם מקומות לפיקניקים, עם זאת, קחו בחשבון שהם צפויים להיות עמוסים למדי בחול המועד. אם בחרתם לעצור לפיקניק באזור, חשוב כמובן להקפיד על איסוף הפסולת.

ואם אתם כבר ביער בן שמן, כדאי לשלב את הטיול עם ביקור במקלט הקופים הישראלי. כדי להגיע למקלט יש לכתוב בוויז "מקלט הקופים הישראלי" או לעקוב אחר השילוט שמעט לפני הכניסה לכפר דניאל. במקום תתקיים בסוכות חגיגה אפריקאית פרי היוצר של להקת אפריקנה, שתכלול במגוון שירים, ריקודים וסיפורים. בנוסף לכך יתקיימו סיורים מודרכים במסלול בין הקופים, יוקם במקום ג'ימבורי ענק ומתקני ספורט אתגרי לילדים, וכן סדנאות יצירה. (48 שקלים).

מקלט הקופים ביער בן שמן צילום: צוות פארק הקופים)

מקלט הקופים ביער בן שמן צילום: צוות פארק הקופים)

מקלט הקופים קיים כ-25 שנה ומחזיק כ-850 שניצלו מהחזקה בניגוד לחוק, שהוברחו לישראל או שעברו ניסויים על בשרם. את הקופים לא ניתן להחזיר לטבע, והמקום אוסף אותם אליו ומאפשר להם שיקום, חיים טובים ומזון בריא. פעילות מקלט הקופים מתאפשרת בזכות מימון המדינה, אך גם תלויה בהכנסות מביקורים של הקהל הרחב.

"מי שמגיע רואה יכול לראות חלק מהקופים שחיים במקלט במסלול באורך של קילומטר", אומרת ד"ר תמר פרדמן, מקימת המקלט והמנהלת, "כמובן שהמבקרים לא נוגעים בקופים ומכבדים את המרחב שלהם. כל המסלול הוא בהדרכה. בנוסף יש אזורי משחק, מכיוון שהבנו שילדים שמבקרים במקום רוצים גם לשחק, יש ג'ימבורי ומתקני ספורט אתגרי כמו אומגה, קיר טיפוס ומסלול חבלים. בחול המועד תהיה גם הופעה שחוזרת אלינו, שכוללת ריקוד, תיפוף ושירה וגם סיפורי הווי אפריקאי. ביקור במקום מתאים לכל המשפחה, ומגיעים אלינו באמת מכל הגילים. ילדים ומבוגרים".

על המקלט עצמו היא מספרת כי "הקופים פה מקבלים צ'אנס שני לחיים אמייתיים בחברת קופים אחרים. רובם בילו בבדידות רוב חייהם וניתנת להם שוב האפשרות לחיות בחברה של בני מינם. כל קוף במתחם עובר בית ספר לקופים, והוא לומד מחדש להיות קוף. זה דורש הרבה משאבים. אנחנו בעיצומם של בניית שלושה מתחמים חדשים כאלה עבור הקופים. מעבר להנאה שכל מבקר במקלט שלנו שואב מהביקור, הוא תורם לנו רבות לסיום הבניה של המתחמים לקופים, מה שמפנה מקום לקופים חדשים שמחכים להצטרף אלינו. כל ביקור הוא בעצם תרומה להמשך הבניה, השיקום וההצלה של הקופים. כל מבקר הוא שותף לעשיה של המקום, מעצם הביקור שלו".



תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר