מקום לשירה (צילום: ריקי רחמן)
מקום לשירה (צילום: ריקי רחמן)

מוזיקה, קולנוע ועוד: פסטיבל אמנויות המילה יוצא הערב, ראשון, לדרך

הפסטיבל, שייפתח הערב, ראשון, זו השנה הראשונה, מציע תוכנית עשירה משלל תחומי האמנויות. הפסטיבל יתקיים במקום לשירה ובבית הקפה "נוקטורנו". הכניסה חופשית

פורסם בתאריך: 19.12.21 09:36

לקראת סיום שנה אזרחית אחת ופתיחתה של אחרת, מקום לשירה מזמין את תושבי ירושלים ומבקריה לפסטיבל אמנויות המילה, שיתקיים זו הפעם הראשונה, החל מהיום, ראשון,  ועד יום שלישי (21.12-19.12). הפסטיבל ייערך בשעות הערב במקום לשירה ובבית הקפה "נוקטורנו", כאשר הכניסה הנה חופשית.

"במשך שלושה ערבים רצופים נבקש לאתגר את גבולותיה של הספרות ולחשוב עליהם מחדש: נתיך את המחיצות שבין שירה, פרוזה, מחזאות ומדיה, ונפגיש את העולמות הספרותיים והטקסטואליים עם אמנויות אחרות – מוזיקה, ציור, פרפורמנס, תנועה וקולנוע", מציינים במקום לשירה ומדגישים כי "כל אחד מאירועי הפסטיבל הוא נקודת השקה – מעבדה שבה נוצרת כימייה יפהפייה, מעשה ספרותי-אמנותי מחודש".

להלן אירועי הפסטיבל:

מחוללות שפה: הלית ישורון במפגש עם ענת שרון-בלייס
איך מראיינות משוררים? במה שונה תובנה של יוצר על יצירתו מזו של חוקר הספרות? ובאיזה אופן המגע עם המשוררת החיה, הביוגרפית, חושף היבטים נסתרים של הפואטיקה שלה? במשך למעלה משני עשורים (1981-2004), המתרגמת והעורכת הלית ישורון קיימה ראיונות עם מיטב המשוררים בישראל; אלו פורסמו לראשונה בכתב העת "חדרים", וכונסו לבסוף לספר איך עשית את זה? (הקיבוץ המאוחד 2016). בשנה החולפת, המשוררת ואשת-התקשורת ענת שרון-בלייס הוציאה את כתבו לכם את השירה הזאת (גמא 2020), ובו ראיונות שערכה עם 13 משוררים ישראלים עכשוויים. כעת השתיים נפגשות לדבר על שיחותיהן עם משוררים. (ראשון, 19.12, 17:30. מקום לשירה).

אֲנִי דּוֹבֶרֶת שֶׁבַע שָׂפוֹת וְכֻלָּן עִבְרִית: לכבוד ספרה החדש של מורן שוב רובשוב
בתווך שבין שירה לפרוזה, בין טקסט לאמנות ובין פרגמנטריות לנרטיב עלילתי, ניצב "אֲנִי דּוֹבֶרֶת שֶׁבַע שָׂפוֹת וְכֻלָּן עִבְרִית", ספרה החדש והייחודי של מורן שוב רובשוב (הוצאת מקום לשירה, 2021). הספר מציע לנו לשנות באופן רדיקלי את נקודת המבט שלנו על השפה – המדוברת או הכתובה – ולחשוב על האופנים שבהם היא פועלת. בערב ההשקה, נבקש להעמיק את נקודת המבט הזו באמצעות מפגש שבין טקסט לפרפורמנס: קריאה של שוב רובשוב מתוך "אֲנִי דּוֹבֶרֶת שֶׁבַע שָׂפוֹת וְכֻלָּן עִבְרִית", שתלווה בעבודת תנועה שיצר במיוחד לכבוד הערב יוצר התיאטרון, הבמאי והפרפורמר ארי טפרברג. על הספר ידברו המשוררת ועורכת הספר נועה שקרג'י והסופרת מעין איתן. (ראשון, 19.12, 19:30. נוקטורנו).

אברא כדברא: קוראים פרוזה
בראשית נולדה הספרות כאמנות קולית וקהילתית: המשוררים, מספרי המיתוסים והטרובדורים דיקלמו בקול את המילים, והקהל הקשיב להן. כיום הספרות היא אמנות שנתפשת כדוממת ואינטימית: המרחב שנוצר בין הקורא והטקסט. ואולם, בעוד שקריאת שירה שמרה על הממד ציבורי והפרפורמטיבי שלה בערבי שירה ובפסטיבלים ייעודיים – קריאת פרוזה הפכה באופן כמעט מוחלט לפעולה שקטה ובודדת, המעובדת דרך חוש הראייה (ולא השמיעה).
בערב הזה נשיב לפרוזה את האיכות הקולית והקהילתית שלה, דרך קריאה בקטעים מתוך ארבעה ספרי פרוזה שהוציאו בשנה החולפת: שמעון אדף ייקרא מתוך הלשון נושלה (פרדס 2021); עינת בדי תקרא מתוך חג המכשפה (כתר 2021); מיכל בן נפתלי, עורכת הספר, תקרא מתוך שימי ראש לנעמה צאל ז"ל (אפיק 2020); ובוריס זיידמן יקרא מתוך תחנות ביניים (פרדס 2020). הקריאה בקול תחשוף את ההיבטים הסמויים שמצויים בתוך הטקסט, ושעשויים להתגלות רק באמצעותה; המרחב המצומצם שבין הקורא והטקסט יופקע, ובמקומו תייצר חוויה של האזנה ספרותית משותפת. (ראשון, 19.12, 21:00. נוקטורנו).

סִינֵמָטֵקְסְט: על הפואטיקה של הקולנוע – הקרנה ושיחה
המשורר והקולנוען איתי עקירב יצר יחד עם צבי לנזמן את "שפה חיה": סדרה של ארבעה סרטי דוקו קצרצרים, שבמרכז כל אחד מהם עומד/ת משורר/ת. באירוע יוקרנו שניים מבין הסרטים, ולאחר מכן תתקיים שיחה בין עקירב לשירה מזוז, בוגרת "סם שפיגל" ודוקטורנטית בחוג לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית, החוקרת את הזיקות שבין ספרות וקולנוע. במפגש, מזוז ועקירב ישוחחו על נקודות הקירבה שבין האסתטיקה הקולנועית והפואטית, וינסו להראות  כיצד אפשר להציג את השירה עצמה – ולא רק את הביוגרפיה של המשורר – באמצעות כלים סינמטיים. (שני, 20.12, 17:30. מקום לשירה).

אור וזמן: לכבוד ספרו החדש של יונתן ברג
"אור וזמן", ספר השירים החדש של המשורר יונתן ברג (הוצאת מקום לשירה, 2021), פורש בפני הקוראים את מסעותיו של הדובר ברחבי העולם הגדול שבחוץ, אך לא פחות מכך גם ברחבי הנפש פנימה. את המסעות הללו המשיכו שירי הספר בעצמם, שהתעצבו מחדש במפגש עם אמנויות נלוות – ויוצגו בערב ההשקה. בקיץ 2021 נפגשו יונתן ברג ואהוד בנאי לעבודה משותפת על שישה משירי הספר: ברג קרא, בנאי הלחין וניגן. כעת, בהשראת ההקלטות, יצרה היוצרת הרב-תחומית ג'ניפר אבסירה עבודת וידאו-ארט. על הספר ידברו המשורר והסופר בני שבילי והסופר רון דהן, ועורכת הספר נועה שקרג'י. (שני, 20.12, 19:30. נוקטורנו).

"אור אחד מרעיד": יום הולדתי ספרותי לצרויה להב
צרויה להב היא מגדולי המשוררים של השירה המושרת בארץ, שכתבה פלאים כמו "דרך המשי", "רומיאו", "פרח", "כמעט סתיו" ועוד. לכבוד יום הולדתה ה-70, אנחנו שמחים להזמין אתכן ואתכם לחגיגה ספרותית וקצת אחרת של יצירתה – מחווה למוזיקה של השפה הכל-כך ייחודית לצרויה להב. (שני, 20.12, 21:00. נוקטורנו).

בישושי פשה (שיבושי שפה)
שיבושי שפה – בין אם במשחקי לשון, בשגיאות כתיב או בטעויות הקלדה – מובילים אותנו לחשוב מחדש על השפה: האם היא מערכת של סימנים להעברת משמעות, או שמא בעצמה אוצרת בתוכה משמעות; האם היא עולם סגור לעצמו, או שמא יש ביכולתה לתאר ולתפוש את העולם החיצוני לה. באירוע, נבקש לבחון מה קורה לאותיות, למילים ולתחביר כאשר הם נשברים ומורכבים מחדש, דרך ארבע נקודות מבט שונות. המשורר והמתרגם עמית בן עמי יספר על שתי הרצאותיה הקלאסיות של גרטרוד שטיין שתרגם לעברית: "שירה ודקדוק" ו"קומפוזיציה והסבר" (הוצאת דחק 2021); גילי בר-הלל סמו תספר על המצאות לשוניות בתרגום ספרי הארי פוטר; אלמוג בהר ידבר על מכתבי תלונה של מתרגמים למתרגמיהם בימי הביניים; ואשת התיאטרון וקלינאית התקשורת יעל מושקין תשבש את הטקסטים הקאנוניים של הספרות העברית. (שלישי, 21.12, 17:30. מקום לשירה).

"הזמן עשה את שלו, מבחינתי הוא יכול ללכת": לכבוד ספרו החדש של גלעד מאירי
שירי ננו קצרצרים לצד פואמות; שירי קינה ואבל לצד שירים הומוריסטיים וממזריים; הבזקי תמונות לצד שירים סיפוריים-ביוגרפיים: "הזמן עשה את שלו, מבחינתי הוא יכול ללכת", ספר שיריו החדש של המשורר גלעד מאירי (הוצאת מקום לשירה 2021), הוא מרבד מרהיב של צירופים – 360 מעלות של שירה, במרחב ובזמן. לשני הממדים הללו יתווסף, בערב ההשקה, ממד שלישי: האמן והמאייר גלעד סליקטר יצייר בלייב בהשראת שירי הספר במקביל לקריאתו של מאירי. עוד ידברו המשוררת ועורכת הספר נועה שקרג'י, והמשוררים אגי משעול ועמוס נוי. (שלישי, 21.12, 19:30. נוקטורנו).
יום שלישי, ה-21.12.21, בשעה 19:30. איפה? נוקטורנו

אנטישפע: ט. כרמי – כל השירים
ט. כרמי היה פרש בודד בשדה השירה העברית – הוא לא היה שייך לקבוצות או זרמים ובמשך יותר מארבעים שנה הוא פיתח, במעבדת השירה שלו, שירה ייחודית שהלכה והשתבחה עם השנים. את שירתו של כרמי מאפיינים שפה עשירה, רבת רבדים ועתירת משחקים, פליאה בלתי נגמרת על מסתרי האהבה והאהובה ומחויבות לתאר בפרטי פרטים את תלאות הגירושין, תשוקת חיים ואומץ להישיר מבט אל המוות. בשנים האחרונות ספריו אזלו כמעט לחלוטין מחנויות הספרים וקהל אוהבי שירתו (ביניהם לא מעט משוררות ומשוררים צעירים) נאלץ להסתפק בהצצה מוגבלת אל מקטעים בודדים שלה. לפני קצת יותר משנה, הוצאת מקום לשירה פרסמה שני כרכים שבהם קובצו לראשונה כל שיריו של המשורר האהוב ט. כרמי (עורך: יובל יבנה). באירוע הנעילה של פסטיבל אמנויות המילה, אנטישפע תעלה מופע מיוחד ומקורי משיריו של המשורר, שיכלול מוזיקה, פרפורמנס, ובעיקר שירה. הרבה שירה. (שלישי, 21.12, 21:00. נוקטורנו).


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר