שקדיות בט"ו בשבט (צילום: הדר גל)
שקדיות בט"ו בשבט (צילום: הדר גל)

ט"ו בשבט הגיע – למה לצפות?

לרגל ראש השנה לאילנות, שיצויין ביום רביעי, מקיימים מוסדות התרבות בעיר שלל אירועים - הנה הפרטים

פורסם בתאריך: 25.1.18 16:10

הוא לא חג שמקנה חופש בעבודה או אפילו בבית הספר, הוא נחגג במשך יום אחד בלבד אבל ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, נחשב מאז ומתמיד למועד בעל משמעות בלוח השנה העברי. יום שבו כולם מנסים, ולו ל-24 שעות, לחשוב גם על הסביבה ועל הטבע ולנסות ליצור עולם טוב יותר. לקראת ט"ו בשבט, שיחול ביום רביעי הקרוב, 31.1, ריכז "כל העיר" כמה מהאירועים המעניינים שיתקיימו בירושלים לכבוד העצים, הטבע והסביבה. בילוי נעים.

שורשים בגבעה – ט"ו בשבט בגבעת התחמושת

מדובר באירוע נטיעות שייערך בכניסה למוזיאון החדש. האירוע ייערך בראש ובראשונה כמחווה לנציגי המשפחות השכולות, שבתום מלחמת ששת הימים, לאחר שוך הקרבות, נטעו באתר עצי זית הנותנים פריים עד היום. בפתיחת האירוע יתכנסו המשפחות במתחם הממוקם בפסגת הגבעה, באזור שבו תם הקרב בבוקר 6 ביוני 1967. הן ייטעו שתילים ופרחים בגן החדש שבמקום.

נוסף על הנטיעות ייערך בגבעת התחמושת מפגש בנושא הספר "67, ירושלים, מלחמה" של הסופר ד"ר גדעון אביטל-אפשטיין. האירוע יתקיים בהשתתפות משפחות הנופלים במערכה על ירושלים מהחטיבות הירושלמית, הצנחנים והראל ומחיל האוויר. באירוע ישירו הזמרות דבורי ואורי רוסק לב-טוב, בתו ונכדתו של חיים רוסק ז"ל שנפל בקרב על ירושלים וקיבל עיטור עוז לאחר מותו.

רביעי, 31.1, 17:30.

עצי הזית בגבעת התחמושת (צילום: מוזיאון גבעת התחמושת)

עצי הזית בגבעת התחמושת (צילום: מוזיאון גבעת התחמושת)


לא על העץ לבדו – הספרייה הלאומית

לכבוד חג האילנות, הספרייה הלאומית מזמינה את הציבור הרחב, כמידי שנה, לסיורים מיוחדים המוקדשים לט"ו בשבט – אך השנה יהיו אלו סיורים נטולי עץ: המבקרים יפגשו במוצגים ובספרים אלקטרוניים הנמצאים במרכז הדיגיטציה: מפות ארץ ישראל שהודפסו על בדי כותנה, אוסף קמעות ממתכת וטקסטים וריטואלים הנמצאים בארכיון האינטרנט הישראלי, שייחשף לראשונה לקהל הרחב.

הסיור גם יכלול תצוגה מיוחדת של טקסטים ודימויים אשר לא הודפסו על נייר, כמו ספר תפילות נדיר שהוענק במתנה לשליטי הולנד בשנת 1768 על ידי הקהילה היהודית באמסטרדם, מזמורי תהילים ולחשים החרוטים על קמעות עשויים כסף מראשית המאה העשרים ומפת תוכנית החלוקה של ארץ ישראל שהודפסה על מפת בד לרגל הקמת מדינת ישראל בשנת 1948.

עלות הסיורים: 20 שקלים (15 שקלים לאזרח ותיק). משך הסיורים: כשעה. יש להירשם מראש באתר הספרייה הלאומית.

שלישי, רביעי, 30.1-31.1, 17:00.

כרזת ט"ו בשבט של קק"ל, תחילת שנות ה-50 (צילום: י"חצ הספרייה הלאומית)

כרזת ט"ו בשבט של קק"ל, תחילת שנות ה-50 (צילום: י"חצ הספרייה הלאומית)


האדם והטבע – בית אבי חי

אהרון דוד גורדון, הידוע בכינויו א"ד גורדון, היה ונשאר מודל להגשמה עצמית ולחלוציות – אדם שהוגדר על ידי בני דורו כמייסד 'דת העבודה'. א"ד גורדון הרבה לכתוב על הקשר שבין האדם והטבע, על הצורך לחזור ולקיים אורח חיים שמתחשב בסביבה ובטבע ולמעשה, כבר לפני יותר ממאה שנים אימץ תפיסות עולם בנושאים אלו, שלא היו מקובלות בזמנו.

לרגל הוצאתם מחדש לאור של כתבי גורדון, יתקיים בבית אבי חי אירוע לט"ו בשבט בשם 'האדם והטבע', על שם ספרו, הכולל מסות ומאמרים העוסקים בקשר בין האדם העובד והמתיישב לבין ארץ ישראל. האירוע יכלול מעגל לימוד על תורתו של גורדון, שאותו תנחה נעמה שקד, מנחה בבית מדרש אלול, ושיחה בין פרופ' אבינועם רוזנק לפרופ' אליעזר שבייד, על הרלוונטיות של משנתו, של האידאולוגיה ושל ההגות והפילוסופיה הפוליטית והחברתית של א"ד גורדון בראי תקופה זו. האירוע ילווה במופע שירי טבע של הצמד תמר ונתנאל, ויוגשו בו פירות ויינות מתוצרת הארץ.

מחיר כניסה לאירוע: 20 שקלים.

שלישי, 30.1, 20:30.

מתוך "האדם והטבע" (צילום: יח"צ בית אבי חי)

מתוך "האדם והטבע" (צילום: יח"צ בית אבי חי)



 


קיימות קהילתית – פארק בוסתניה בקרית היובל

בלב שכונת קרית יובל בעיר ייערך בקרוב אירוע קיימות קהילתי שיכלול הקמת מתחם תרבות ואקולוגיה, 'תה-אטרון בוסתניה', בידי אנשי תיאטרון משו-משו. האירוע תוכנן להתקיים היום (שישי, 26.1), תחת הכותרת 'מיניפסטיבל ט"ו בשבט', אך בשל הגשם הצפוי הוא נדחה ויתקיים, באותה המתכונת, בעוד שלושה שבועות (16.2). האירוע יכלול פעילויות רבות, וביניהן טקס וברכות לחג האילנות, ההצגה 'חנן הגנן' של תיאטרון משו-משו, מופעים של הרכבי מוזיקה צעירים, סדנאות יצירה בטבע, נטיעות של עצים, צמחי תבלין ופרחים עונתיים, דוכני מכירה של מטעמים ומוצרים טבעיים ופינות הסברה בנושא קיימות. 'כרטיס הכניסה' לאירוע – פריט שיובא לשוק 'קח-תן' שיתקיים במקום.

אירוע הקיימות מתקיים בפארק בוסתניה שבקרית היובל, שאמור היה להיהרס בעקבות תוכניות בנייה באזור אך ניצל, לפחות זמנית, בזכות מאבק תושבים עקשני, והפך למרכז לפעילויות תרבותיות, חברתיות וסביבתיות. האירוע מתקיים בתמיכת המכינה הירושלמית והארגונים 'שכונה צעירה' ו'הגינות הקהילתיות בירושלים' ובשיתופם.

"חלק מהעניין של הפעילות הזו הוא להסב את תשומת הלב לטבע העירוני הזה, להשמיש אותו בעזרת קהילה ותרבות", מספרת אחת ממארגנות האירוע, יעל גדעוני, מתיאטרון משו-משו. "כך הוא יישאר של הציבור, כך נציב עובדות בשטח: זהו מקום פעיל, של הקהילה, ושאף אחד לא יתפתה להציב עליו מבנים".

שישי, 16.2, 13:00–16:00.

פארק בוסתניה (צילום: יח"צ)

פארק בוסתניה (צילום: יח"צ)


נטיעות – גן החיות התנ"כי

בגן החיות מצטרפים לחגיגות ט"ו בשבט, ויקיימו ביום שישי הבא (2.2) אירוע נטיעות חגיגי תחת עיניהן הבוחנות של הג'ירפות, הפילים ושאר בעלי החיים בגן. משתתפי הנטיעות יעזרו לצוות לשתול שתילים ירוקים של עצים ושיחים, וייהנו גם מכיבוד של מגוון פירות יבשים, סדנה מיוחדת ליצירה מחומרי טבע ומוזיקה חיה של להקת טריו דבלין, שתנגן מוזיקה אירית מתובלת בשירים ישראליים לכבוד החג. כל מי שיינטע עץ באירוע יקבל גם תעודת הוקרה מגן החיות.

ההשתתפות בנטיעות כרוכה ברכישת כרטיס לגן החיות (42 שקלים לגילאי 18-3, 55 שקלים למבוגר). הכניסה לאתר הנטיעות, בדרך המקשרת בין הגן לאקווריום.
שישי, 2.2, 14:30–12:00.

ו"ו בשבט בגן החיות התנ"כי (צילום: אורנה בן חיים)

ו"ו בשבט בגן החיות התנ"כי (צילום: אורנה בן חיים)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר