בתמונות (משמאל) פריט מתוך התערוכה, מוזיאון ארצות המקרא (צילומים: משה קן, מגד גוזני)
בתמונות (משמאל) פריט מתוך התערוכה, מוזיאון ארצות המקרא (צילומים: משה קן, מגד גוזני)

ארצות המקרא: סוד הקסם של צבע התכלת

תערוכה חדשה - "אל עומק התכלת" חושפת פריטים ארכיאולוגיים המדגישים את הייחודיות של הצבע בעת העתיקה

פורסם בתאריך: 26.5.18 10:57

ביום שישי הבא, 1.6, תיפתח במוזיאון ארצות המקרא התערוכה "אל עומק התכלת", אשר תחשוף  את סוד קסמם של התכלת והארגמן – צבעי יוקרה שיוחסו להם משמעויות עמוקות לאורך הדורות ועד היום. כאשר נעלמה תעשיית התכלת והארגמן הידע אודות הפקת הצבעים היוקרתיים אבד למשך מאות שנים. בדורות האחרונים התעורר מחדש העניין בצבעים אלו כאשר חוקרים גילו שמקור התכלת והארגמן הוא בחלזונות הארגמון הנפוצים במימי הים התיכון.


  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באנדרואיד
  • להורדת האפליקצייה של "כל העיר" באייפון

מוזיאון ארצות המקרא (צילום: מגד גוזני)

מוזיאון ארצות המקרא (צילום: מגד גוזני)

"אל עומק התכלת" תציג פריטים ארכיאולוגיים והיסטוריים ייחודיים בעלי משמעות תרבותית עמוקה. בתערוכה יוצגו לראשונה לציבור אריגי תכלת וארגמן בני 2,000 שנה שהתגלו במערות מדבר יהודה ובמצדה. עוד יוצגו: כתר יחיד מסוגו משובץ באבן הנדירה לפיס לזולי, הכד היחיד בעולם שנצבע כולו בארגמן ועדויות ארכיאולוגיות מרתקות לתעשיית הארגמן מתל שקמונה ותל דור. לבסוף, המבקרים בתערוכה יחזו בטליתות נדירות ובדגלים בעלי משמעות היסטורית למדינה החוגגת את שנתה ה-70.

בבגדי התכלת והארגמן התהדרו מלכים ובני אצולה כסמל למעמדם הרם. לדברי ההיסטוריונים היוונים הנהיג כורש מלך פרס בגדי ארגמן כלבוש מלכותי ומנהג זה אומץ בהמשך על ידי המלכים ההלניסטיים וקיסרי רומא. בעולם הרומי נחשב הארגמן לצבע היוקרתי ביותר, אך המקורות היהודיים ייחסו חשיבות יתרה דווקא לתכלת. בתיאורים של כלי המשכן בספר שמות, התכלת מופיעה תמיד לפני הארגמן. על מעיל הכהן הגדול נאמר שהיה "כליל תכלת" וכן כל אחד מבני ישראל נצטווה לקשור פתיל תכלת בציצית שבכנף בגדו.


מתוך תערוכת תכלת במוזיאון ארצות המקרא (צילום: משה קן)

מתוך תערוכת תכלת במוזיאון ארצות המקרא (צילום: משה קן)


"תערוכה מיוחדת זו מדגישה את הייחודיות ואת המשמעות העמוקה של הצבע הכחול בעת העתיקה", אומרת אמנדה וייס, מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא, "התערוכה קושרת את פתיל התכלת המוזכר בתנ"ך ובמקורות חוץ-מקראיים נוספים לעיצוב הדגל של מדינת ישראל היום, ומציגה אותו כמקור השראה עבורו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אביגיל

    למען הידע הטוב: הראשון שהתעניין בכך בשנים האחרונות היה הרב קוק שכתב על זה את הדוקטורט שלו על התכלת שמגיע מהחילזון שלפי טענתו הוא אותו אחד המצויין בכתבה.
    מלבד זאת התכלת היה ראשון ובעיקר לשימוש לציצית שלובש היהודי לגופו.
    ארגמן לעומךת זאת היה סימן למלוכה ולכן היה יקר בערכו. מאחר וצבעו היה נדיר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר