מוזיאון על התפר, מתוך התערוכה “כלואות” (צילום: רפי אתגר, מישל פרד, נילי אגסי)
מוזיאון על התפר, מתוך התערוכה “כלואות” (צילום: רפי אתגר, מישל פרד, נילי אגסי)

מוזיאון על התפר: תערוכה על המאבק לשוויון מגדרי

בשישי תיפתח במוזיאון התערוכה "כלואות", שבה מוצגות יצירות אשר עוסקות במעמד האישה ובהבדלים בין המינים

פורסם בתאריך: 21.6.18 14:47

ממשיכים להיאבק למען שוויון מגדרי מלא בכל מקום – גם בקו התפר, שבין ירושלים המזרחית למערבית, שבין ירושלים החילונית לחרדית: מוזיאון על התפר – מוזיאון חברתי לאמנות עכשווית שממוקם על התפר בין שכונת מאה שערים, מוסררה ומזרח ירושלים, מעלה תערוכה חדשה העוסקת במעמד האישה ובמאבק לשוויון בין המינים.

התערוכה תיפָּתח לקהל היום, שישי, 22.6, ותעסוק ביחסי הכוח המגדריים בחברה – באפליה, בפגיעה ובהדרה של נשים, באזורנו ומחוצה לו.



מוזיאון על התפר (צילום: רפי אתגר)

מוזיאון על התפר (צילום: רפי אתגר)


בתערוכה משתתפים 22 אמנים ואמניות מישראל ומרחבי העולם, המתייחסים בעבודותיהם אל המציאות הקשה שהפכה לנורמה חברתית, שבה נשים רבות חיות בחוסר שוויון מגדרי, חסומות במעגל סגור של אימה ופחד וכלואות מאחורי מסך של אלימות ושל דעות קדומות.

בין האומנים המשתתפים: ג'ני הולצר (ארצות הברית), יעל ברתנא (ישראל), תומאס הירשהורן (שוויץ), ריוקו סוזוקי (יפן), עליזה אולמרט (ישראל) ועוד. במסגרת התערוכה נוצר פרויקט משותף עם ג'ני הולצר האמריקאית, חלוצת האמנות הפמיניסטית, ובמסגרתו עוצבה מחדש עבודתהRaise Boys And Girls the Same Way , מתוך הסדרה Truisms. העבודה נתלתה ברחבי ניו יורק בשנות ה-70 וה-80 – בין השאר בטיימס סקוור, שנודע אז כמרכז לסרטי פורנוגרפיה – כמחאה על המתרחש באותן שנים. כעת יצירתה של הולצר הוגדלה, הועברה לקו התפר הירושלמי וקיבלה בכך משמעות חדשה.


התערוכה כלואות – עבודה של מישל פרד


"מוזיאון על התפר נרתם בימים אלו לתרום את חלקו, אף אם זו תרומה צנועה, לשינויה של מציאות ארוכת ימים, בכוונה לעורר מודעות ולהעביר מסר של שוויון בין המינים", אומר רפי אתגר, אוצר התערוכה, האוצר הראשי של המוזיאון והמנהל האמנותי. "בשעה שארגוני זכויות אדם ותנועות פמיניסטיות פועלים בהווה יותר מאי פעם, ובכך מגבירים את התקווה לבואו של יום אחר, קוראת התערוכה להגברת המודעות לזכויותיהן של הנשים בחברה, ובאמצעות רצף הדימויים מפרקת את יחסי הכוח המגדריים תוך התבוננות ברבדים החברתיים והתרבותיים המרכיבים אותם, ובעזרתם מצביעה על תופעות אוניברסאליות של ניצול, התעללות והדרה. היצירוֹת מכוונות את הצופים אל עבר הבניה חברתית של מציאות קשה, שהפכה לנורמה של חברה פטריארכלית שבה הסמכויות והשליטה הממסדית עדיין מרוכזות ברובן בידי הגברים".

אתגר מוסיף ומציין כי "בשנת 1792 כתבה מארי וולסטונקראפט האנגליה, מחלוצות המאבק להשגת שוויון זכויות נשים ודמות מופת של התנועה הפמיניסטית המודרנית, מאמר חשוב בנוגע למצבן של הנשים. מקובל לחשוב שהדרך הארוכה שנעשתה מאז, בעיקר במערב, השיגה את מטרתה, אולם אין הדברים הללו כהווייתם. עוד ארוכה הדרך להשגת זכויות בסיסיות של שוויון בשוק העבודה ובחיי היום יום: אל החלוצות כמו וולסטונקראפט והסופרג'יסטיות, כמו גם אל כל התנועות הפמיניסטיות שבדרך, מצטרפים לאחרונה אמניות ואמנים המשמיעים את קולם במסר חד וברור, כדי לעורר את החברה לשינוי רדיקאלי שישים קץ לתופעות אלו".

כלואות - עבודה של נילי אגסי

כלואות – עבודה של נילי אגסי

לפתיחת התערוכה לציבור הרחב קדם אירוע מיוחד שהתקיים אתמול (חמישי, 21.6). באירוע נאמה נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, מרים נאור, שדיברה על מצבן של הנשים בישראל. לצידה השתתפה באירוע גם מעצבת האופנה שולמית טוקר, שבעבר השתייכה ל'כת נשות השל', כפי שהן קוראות לעצמן, או 'נשות הטאליבן' כפי שכונו בעיתונות.

נוסף על כך, תוצג בתערוכה עבודתו של הצלם החרדי יעקב לדרמן, שתיעד בעצמו את 'כת נשות השל' בבית שמש.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר