מוזיאון הטבע, פפה אללו (צילומים: באדיבות מוזיאון הטבע, פרטי)
מוזיאון הטבע, פפה אללו (צילומים: באדיבות מוזיאון הטבע, פרטי)

"מוזיאון הטבע הוא מוזיאון היסטורי ממדרגה ראשונה, אבל למרבה הצער אין בו מספיק מבקרים"

פפה אללו, היו"ר הטרי של עמותת מוזיאון הטבע בעיר, מתכוון לחולל שינוי אמיתי במקום, שהוזנח במשך שנים

פורסם בתאריך: 30.8.18 15:30

כשמוזיאון הטבע הוקם מדינת ישראל היתה בחיתוליה. מוזיאון ישראל עוד לא היה קיים, והכל מסביב היה בתולי מאוד. למעשה, זהו מוזיאון הטבע הוא הראשון שהוקם בירושלים המערבית, והוותיק ביותר בה: הוא פועל ברציפות משנת 1949 ועד היום.



נדמה שכל ירושלמי מכיר את מבנה המוזיאון, שהוקם עוד במאה ה-19 ושימש, בין שלל גלגוליו, אף כביתו של שליט ירושלים הטורקי, בתקופת שלטונה של האימפריה העות'מאנית. אך למרות ייחודיותו, למרות המבנה המרשים והמסקרן, למרות שכל מי שמגיע אל המוזיאון מתאהב בו מיד – נדמה שבשנים האחרונות ירדה קרנו וסר חינו בעיני הציבור. כמות המבקרים הלכה והתמעטה, והמקום הוזנח במשך שנים. לאחרונה מונה ליו"ר עמותת מוזיאון הטבע פפה אללו, המוכר בוודאי היטב לכל ירושלמי משנותיו הרבות במועצת עיריית ירושלים ובמאבקיו הרבים כנגד הכפייה הדתית בעיר.

מוזיאון הטבע (צילום: באדיבות מוזיאון הטבע)

מוזיאון הטבע (צילום: באדיבות מוזיאון הטבע)

לאללו יש מטרה: לחולל שינוי של ממש במוזיאון, ולמשוך אליו אלפי מבקרים. "זה מוזיאון היסטורי ממדרגה ראשונה, אבל למראה הצער אין בו מספיק מבקרים", אומר מי שהיה יו"ר סיעת מרצ במועצת העיר, סגן ראש העיר וחבר מועצה שנים רבות. "משוררים מגדירים אותו כמוזיאון של המוזיאונים. כל מי שהיה ילד בתקופת היישוב הישן ביקר או שיחק במקום. היו לאורך השנים כמה ניסיונות להפעיל במבנה מיזמים אחרים, במקום המוזיאון, ולמזלנו זה לא קרה, אבל כבר שלוש שנים אין לו מנהל ולא צריך להתאמץ כדי להבין שהמוזיאון כיום קצת מוזנח".

מוזיאון הטבע מציג תערוכות קבועות בתחום המדע, הטבע והסביבה, בדגש על הטבע הארץ ישראלי, ומציע גם אזור העוסק בגוף האדם. יש בו פוחלצים רבים, שדווקא 'נהנים' מאוד מהתנאים הטבעיים שבמבנה הישן – חושך יחסי, קרירות טבעית ולחות ברמה מתאימה – וכך הם נשמרים בצורה טובה כבר שנים רבות.

"נוסף על התערוכות הקבועות ישנה גינה – גינת המוזיאון, שאין עוד כמותה בעיר", מספר אללו. "כשמתהלכים בה, ההרגשה היא של הליכה בלב הטבע. מבנה אין אדם שלא מתפעל מהיופי הזה, אבל לא מגיעים אליו מספיק אנשים ובזה אנחנו צריכים להתמקד: איך לתרגם את ההתלהבות של האנשים למשיכת עוד ועוד מבקרים. היופי של המקום הוא הצניעות שלו, אבל בכל זאת צריך לשקם ולשפץ אותו. כדי שזה יקרה צריך לגייס כספים, כמו בכל מוזיאון. אני אתחיל ראשית בזה, ואחר כך נביא לכן אמנים ונקיים הופעות, בכל שבוע, כדי למשוך קהל".

פפה אללו (צילום: פרטי)

פפה אללו (צילום: פרטי)

כבר כעת ישנה 'תזוזה' מהכיוון הזה במוזיאון: תערוכות שונות מתקיימות בו, מופעי תיאטרון, קייטנות קיץ ועוד. אללו מספר כי כבר דיבר עם קבוצות תיאטרון שונות ועם קבוצות מחול שהביעו רצון להופיע במוזיאון. "המקום הוא כמו גן עדן, ואפשר להשתמש בו לכל מיני מטרות", הוא אומר בהתלהבות.

איך בעצם הגעת לתפקיד הזה?

"כחבר מועצה קיבלתי לידיי את תיק התרבות. הופתעתי לשמוע שמוזיאון הטבע שייך לאגף החינוך ולא לאגף תרבות, ולכן לא יכולתי לטפל בו באופן ישיר, אך הייתי מאוד מעורב ואף לקחתי חלק במאבקים שניהלו אנשיו. מאז אני בקשר עם אנשי המוזיאון".

מה הן התוכניות שלך עבור המוזיאון לטווח הקרוב והרחוק?

"כבר היום מגיעים אלפי ילדים במסגרת ביה"ס אל המוזיאון, ובזמן האחרון התחילו להגיע תלמידים גם מבתי ספר חרדיים. אני רוצה להמשיך את המגמה הזו ולהרחיב אותה, ולהגיע גם למוסדות חינוך ממזרח העיר. אני מתכנן להפוך את המוזיאון לאחד הפעילים בעיר. הפוטנציאל קיים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חלי א.

    מוזיאון הטבע בירושלים-שכיית חמדה אמיתית.פנינה בלב עיר הולדתי.
    זכרונות ילדות ונערות.ביקורים סדירים
    במוזיאון,כחלק מתכנית הלימודים דאז.
    אשמח אם תוחזר עטרה ליושנה!
    גם אם באמצעים פחות מקובלים,הרווח יהיה נטו של הנוער והבוגרים הצעירים בירושלים וישראל.
    ניתן להכניס אף מיזם תיירותי.המבנה יפהפה.ייחודי מאד.פיסת הסטוריה.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר