פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילומים: ניר שאני)
פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילומים: ניר שאני)

בית הקונפדרציה: פסטיבל העוד הבינלאומי ה-19

פסטיבל הדגל של בית הקונפדרציה חוזר זו השנה ה-19. השנה יתקיימו במסגרתו שלל מופעים שיוקדשו למוזיקה הערבית הקלאסית. מופע הנעילה של הפסטיבל יהיה מחווה לשירתו של רבי שלום שבזי, גדול משוררי יהדות תימן

פורסם בתאריך: 5.11.18 15:55

פסטיבל העוּד הבינלאומי הוא גולת הכותרת של הפעילות השנתית במוסד התרבות הירושלמי בית הקונפדרציה. הפסטיבל, שמציין השנה 19 שנות פעילות רצופות, ייצא לדרך ביום חמישי הקרוב (8.11) ויגיע לסיומו במוצ"ש הבא (17.11). בכל אחד מימי הפסטיבל יתקיימו מספר מופעים שייערכו באולם בבית הקונפדרציה ובתיאטרון ירושלים. בנוסף, השנה יתקיים מופע מיוחד במסגרת הפסטיבל בכיכר המוריסטן שבעיר העתיקה.



אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה והמנהל האמנותי של פסטיבל העוד, מציין כי "חלקו הארי של הפסטיבל יוקדש השנה למוזיקה הערבית הקלאסית, האמנותית והמסורתית. נקיים ערבי מחווה מיוחדים ושיתופי פעולה מקוריים ויוצאי דופן. בנוסף, ימשיך הפסטיבל במסורת של הלחנת שירה עברית עתיקה, ומופע הנעילה יוקדש לרבי שלום שבזי, לרגל ציון 400 שנים להולדתו".

אבל עוד לפני מופע הסיום, ישנם מופעים מרתקים מהיום הראשון של הפסטיבל. במופע הפתיחה יעלה על הבמה היוצר והמלחין היווני סטאברוס קסרחקוס, שנחשב לאחד מהמלחינים הגדולים ביותר של יוון בעת החדשה. במופע יבצעו קסרחקוס ולהקתו את כל שירי הסרט המיתולוגי "רמבטיקו", שאותם הלחין, המתארים את סיפור חייה של זמרת הרמבטיקו האגדית מריקה נינו. כמה משירים אלה אף זכו לפרשנויות עבריות, כמו "שיר השיירה" של אריק איינשטיין ו"אחרי המלחמה" של יהודה פוליקר. (ה', 8.11, 21:00. תיאטרון ירושלים).

פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילום: ניר שאני)

פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילום: ניר שאני)

אורחים נוספים מהזירה הבינלאומית הם מונטסה קורטז, אחת היוצרות הצעירות המבטיחות בסצנת הפלמנקו העכשווית (ב', 12.11, 21:00. תיאטרון ירושלים); ארונה סאירם, זמרת קלאסית הודית שתבצע במופע יצירות נדירות בנות מאות שנים ג', 13.11, 21:00. תיאטרון ירושלים); זאת לצד מופע להקת תאקים, המארחת את הזמרת ונגנית הסנטור ארטי קטימה היוונית, במוסיקה מסורתית ארמנית ויהודית ועיבודים עכשוויים ומערביים (ד', 14.11, 21:00. תיאטרון ירושלים).

במקביל למופעים הבינלאומיים, יוצגו הפקות מקור ישראליות שנוצרו במיוחד בשביל פסטיבל העוד בבית הקונפדרציה. המופעים הללו יציעו שילובים מוזיקליים מרתקים כמו למשל המופע 'מלך העוד ומלכת הנילוס' – מחווה לשניים מענקי המוזיקה הערבית – פריד אל-אטרש ואום כולת'ום – עם הרכב מוזיקלי שהוקם על ידי פרופ' תייסיר אליאס, מנגני העוד הבולטים של התקופה, במיוחד לערב זה (ה', 15.11, 21:00. תיאטרון ירושלים).

עוד מופע מקורי הוא 'סלימה מוראד: הקול של בגדד – מחווה לזמרת הגדולה של עיראק', שהוא מופע מחווה ראשון לסלימה מוראד, הזמרת העיראקית היהודייה המפורסמת, אשר נערצת עד היום בישראל ובעיראק (מוצ"ש, 10.11, 21:00. תיאטרון ירושלים).

אחד האירועים המרגשים יותר צפוי להירשם במופע המשותף של נטע אלקיים ולונא אבו נסאר: 'הדרך'. השתיים יוצאות למסע מוזיקלי אינטימי בין שפות אם – עברית וערבית, ומציעות חיבור מורכב ומטשטש זהויות בסביבה המותחת גבולות ברורים (ג', 13.11, 19:00. בית הקונפדרציה).

פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילום: ניר שאני)

פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילום: ניר שאני)

פרט למופעי הבמה באולמות תיאטרון ירושלים ובית הקונפדרציה, יתקיים מופע מיוחד לקהל הרחב בין חומות העיר העתיקה. במופע תארח להקת המטאל הישראלית אורפנד לנד את מיכה שטרית. אורפנד לנד, שהופיעה עד כה ב-47 מדינות, משלבת מטאל קשוח עם שירה יהודית, פיוטים וטקסטים מתפילות יהודיות וערביות. השילוב עם שטרית, ממקימי להקת החברים של נטאשה, אשר גם הוא בעל עבר בעולם הפיוטים, צפוי להיות מסקרן במיוחד. (ג', 13.11, 20:30. כיכר המוריסטן בעיר העתיקה. כניסה חופשית).

פסטיבל העוד נותן במה גם לצעירים במסגרת שיתוף פעולה עם המחלקה למוזיקה מזרחית באקדמיה למוזיקה ולמחול. אלו מופעים פתוחים ללא תשלום שחושפים את הנגנים הצעירים המוכשרים בפני קהל רחב. משירים עתיקים בערבית צפון אפריקאית שמקבלים פרשנות בעברית ובערבית ומושרים בפי סטודנטים, דרך נגני עוד צעירים, שיגישו רסיטלים אינטימיים במסעדת תאנים שבבית הקונפדרציה, ועד לקלאסיקה עכשווית שיציגו סטודנטים במסע מוזיקלי המתחיל במלחינים הגדולים של מצרים, המשכו במלחינים טורקיים, וסופו ביצירות של מאסטרים בני זמננו לצד יצירות מקוריות של הסטודנטים עצמם ושל בוגרי המחלקה.

ובחזרה למופע הנעילה, אשר יוקדש כאמור לשירת הקודש של רבי שלום שבזי, מגדולי היוצרים היהודיים והחשוב מבין משוררי יהדות תימן. את המופע יבצעו רביד כחלני ולהקת ימן בלוז, שינגנו לחנים מקוריים לשירתו של רבי שלום שבזי, עם נגיעות מוזיקליות רחבות כמו ג'אז, פאנק, מוזיקה לטינית ומקצבים ממערב וצפון אפריקה.

פסטיבל העוד הבינלאומי בירושלים שם לו למטרה לגשר בין תרבויות באמצעות יצירת נקודות מפגש בין עולמות שונים. נראה כי הפעם, כאמור, התוכנית יוצאת מנקודת מפגש של מוזיקה יהודית וערבית וממשיכה גם אל מוזיקה מיוון, מהודו וממרכז אסיה.

פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילום: ניר שאני)

פסטיבל העוד בשנה שעברה (צילום: ניר שאני)

פסטיבל העוד הבינלאומי. ה'-מוצ"ש, 17.11-8.11. תיאטרון ירושלים, בית הקונפדרציה. 290-60 שקלים.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יעלה

    פסטיבל העוד הוא הפסטיבל של ירושלים. מופעים מרהיבים, סגנונות שונים ובטוב טעם.
    כל הכבוד!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר