"ארוכה הדרך לגיהנום", מאת הסופר הירושלמי יעקב חרל"פ
"ארוכה הדרך לגיהנום", מאת הסופר הירושלמי יעקב חרל"פ

"ארוכה הדרך לגיהנום": ספר קומי ומטלטל של הסופר הירושלמי יעקב חרל"פ

יעקב חרל"פ, תושב ירושלים, הצליח לגעת באניגמה הכי גדולה של האנושות - המוות, והוציא לאור ספר הומוריסטי על אלוהים המנפץ אמונות דתיות, שבו הדמות הראשית - הרב אלידע נאבק על זכותו להגיע - לגיהנום

פורסם בתאריך: 22.11.18 22:43

"בדיוק בחצות אני שומע את הרופא הראשי אומר לאחראית המשמרת של הלילה למסור למשפחתי שאני אינני עוד. 'הוא מת', הוא אומר לה, ואני אומר לו מיד שאני קיים, אך הוא לא מגיב וברוב חוצפתו מושך את השמיכה מעלה ומכסה אותי כליל". כך מתחיל הסופר הירושלמי, יעקב חרל"פ, את ספרו המטלטל, "ארוכה הדרך לגיהנום", בהוצאת "הקרנף ירושלים".

חרל"פ מצליח לטפל באופן הומוריסטי ומשעשע באניגמה הכי גדולה של החיים – המוות. הדמות הראשית בספר – הרב אלידע, נאבקת על זכותה להגיע, לא פחות ולא יותר – לגיהנום. בכל פעם שהגיע הרב אלידע לשערים שמפרידים בין השאול לבין גן עדן, הוא נשלח על יד המלאכים, ובראשם 'אליהו הרשע', לחזור לכדור הארץ כדי לצבור עוד חטאים שיפתחו בפניו את השערים הנעולים. בדרך הוא פוגש את היושב במרומים, שאומר לו: 'נמאס לי כליל מהמתחנפים אלי..; אין לי צורך בתפילות ובקורבנות, אין לי צורך בכל המצוות הקשורות אלי'.

חרל"פ, 73, נולד בשכונת כנסת ישראל (נחלאות) וגדל במשפחה דתית. הוא התחנך בישיבה המפוארת 'נתיב מאיר' של בני עקיבא וכבר בגיל העשרה, כנער, בחר לחיות כחילוני. "בשכבה שלי, 50 אחוז מהתלמידים הפכו לחילונים", מספר חרל"פ, "לתדהמתי, הדת הארורה מכה שורשים בכל העולם, בכל המקומות, כולל בארה"ב הדמוקרטית. בגלל שהייתי קרוב לאנשים דתיים ראיתי ביום כיפור, איך הרשעים מתפללים מכל הלב, ויום אחרי יום כיפור הם חוזרים לרשע".


יעקב חרל"פ (צילום: יעקב חרל"פ)

יעקב חרל"פ (צילום: יעקב חרל"פ)


כסטודנט הוא התגורר בעיר העתיקה ועסק בהוראת המתמטיקה, כמו גם שימש כצלם ירושלמי ידוע. בביתו בירושלים הוא מחזיק בארכיון תמונות רחב – כזה שמנציח רגעים ירושלמיים נדירים, שכוללים את ראשי ופרנסי העיר, ביניהם ראש העיר המיתולוגי של ירושלים טדי קולק ז"ל, אותו הוא צילם לא מעט פעמים.

את הספר הוא החל לכתוב לפני למעלה מעשור, ורק בשנה האחרונה הוא החל לפעול להוציאו לאור. "התחלתי לכתוב את הספר כשהיתה לי שפעת ואושפזתי בבית החולים, לאחר שלא שתיתי מספיק", מספר חרל"פ, "בתור לרופא מומחה התחלתי לכתוב על דף נייר כשביקשתו אותו ממישהי, היא בכלל חשבה שאני מתחיל איתה", הוא מתלוצץ בדרכו הייחודית.

הספר, שהוא למעשה יומן של רב, כולל לא מעט סצנות מין. "המין חוזר כי זה יומן", מסביר חרל"פ. "מי שכותב יומן לא יכול להגיד 'אתמול אכלתי ארוחת צהריים טובה' ואז מדלג על קטעי המין שהיו לו. הוא צריך לציין את זה שוב. כי זה יומן. הוא לא יכול להתעלם מזה. בסופו של דבר, יומן מתעד את הדברים שקורים בחיים, גם אם הם חוזרים על עצמם".

לפני הוצאת הספר לאור נרשמו חששות מגורמים קיצוניים, בכל זאת, לא בכל יום מאנישים את אלוהים כדמות שמאסה במתפללים. חרל"פ מדגיש ואומר בשיחה עם "כל העיר" כי "זו האמת שלי בספר. הדת זו המקור לצרות בכל עולם. זה נכון שבדת יש גם קצת חיובי, אבל בדברים שיש בהם רע צריך למחוק אותם ושלא יהיו קיימים".

איזה תגובות אתה מקבל על הספר?

"לא נתתי אותו להרבה. הבת שלי שקראה אותו אהבה. בגלל שהספר הוא בגוף ראשון אז היה לה קשה להפריד לפעמים ביני לבין הרב אלידע – הדמות בספר. אני יכול להגיד – 70 אחוז זו הדמות הרב אלידע, ולא אני. היו רגעים שחשבתי לכתוב יומן של רבנית", מגלה חרל"פ, "אבל חששתי שנשים יגידו 'מה הוא חושב שהוא יודע מה אנחנו חושבות?'".

את הספר ניתן לרכוש ב"סטימצקי" וב"צומת ספרים", בחנויות ובאתר.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר