תיאטרון החאן, חיים גורי (צילומים: Magister, אמיל סלמן)
תיאטרון החאן, חיים גורי (צילומים: Magister, אמיל סלמן)

שני בתיאטרון החאן: ערב מחווה לציון שנה למותו של חיים גורי

את ערב המחווה, 'את הראוי להיזכר', יזם והפיק כתב העת הספרותי 'משיב הרוח', שאף הקדיש את הגיליון הקרוב שלו לגורי ז"ל

פורסם בתאריך: 23.1.19 20:39

הגיליון הקרוב של כתב העת 'משיב הרוח' יוקדש כולו למשורר חיים גורי ז"ל, וזאת לציון שנה לפטירתו. לרגל יציאת הגיליון לאור, יתקיים ביום שני הקרוב, 28.1, בתיאטרון החאן ערב מיוחד לזכרו של גורי. הערב, "את הראוי להיזכר", יהיה מחווה למשורר.



"תחילת העבודה על הגיליון היא ממש כימיו של 'משיב הרוח'", אומר עורך כתב העת ומנחה הערב, אליעז כהן, "כבר 24 שנים שלחנו את הגיליונות שלנו לכל מיני אושיות בתחום הרוח והספרות, וגורי היה מראשי הרשימה. הוא הגיב בחום לגיליונות הראשונים וראה בהם גשר בין-דורי וגם גשר בין היהודיות לישראליות. במהלך השנים נוצר קשר חניכה מאוד מיוחד בינינו. הוא הפך להיות מעין תחליף סב עבורי. הוא היה איש בוער וסוער, עירני וצעיר. ממש היה קשה לקרוא לו סבא, לכן קראתי לו 'אחי הגדול'".

כהן הפך לבן בית אצל משפחת גורי, וגורי מצידו השתלב באירועים שונים שהתקיימו מטעם כעת העת "משיב הרוח". כהן נהג גם להתייעץ עם גורי על טיוטות של שירים שהתכוון להוציא וגורי התעניין מאוד בעשייתו כפעיל שלום.

חיים גורי (צילום: אמיל סלמן)

חיים גורי (צילום: אמיל סלמן)

"היו דברים שקישרו בינינו למרות פער הגילאים והדורות", מוסיף כהן, "והיה נראה שהוא לא ימות לעולם… הגיליון שיצא לזכרו אמור היה להיות גיליון מחווה לקראת יומולדת 95 שאמור היה לחול באוקטובר האחרון. חשבנו ש-95 זה ציון דרך חשוב. תכננו שיהיה שם שירים חדשים שלו ושאנשי תרבות רבים יכתבו, אבל אז הוא נהיה חולה מאוד והלך די מהר. וכך הפכנו את המיני-מחוות יומולדת לגיליון של געגוע או זיכרון. העבודה הפכה להיות ממש מרגשת. יש שם קינות וקריאות אישיות וגם מעין הומאז' שכמעט לא נראה כיום בשירה העברית. נוצר מגוון גדול של יצירות לכבוד מי שניתן לומר שהיה המשורר הלאומי האחרון".

בערב שיתקיים בתיאטרון החאן יתקיים פאנל של משוררות ומשוררים, כאשר כל אחד יספר על גורי כמקור השראה. לאחר מכן יתקיים פאנל עם בנותיו של גורי, חמוטל ויעל, ועם אל"מ (במיל') זאב רז, שהיה אף הוא מבאי ביתו של המשורר. את הערב תלווה מוזיקה של שי צברי וענת מלמוד שיבצעו את שיריו המוכרים של גורי שהולחנו, וכן שירים בהלחנות חדשות ומקוריות (30-15 שקלים).

תיאטרון החאן (צילום: Magister)

תיאטרון החאן (צילום: Magister)

"גורי היה נוכח בצמתים החשובים שעברו על המדינה וכתב עליהם גם כעיתונאי וגם כמשורר", אומר כהן, "הוא היה משוגע על המדינה ועל האנשים אבל ידע גם להיכנס כמו נביא זעם עם דברי תוכחה. היינו מדברים המון בטלפון, כשהייתי מתקשר ושואל כרגיל: 'מה נשמע?' גורי היה האדם היחיד שהיה יכול לענות תשובה כמו 'שלומי כשלום עמי'. הייתי שומע שמשהו אצלו לא בסדר והוא היה אומר לי: 'נו, בטח. ארץ ישראל כואבת לי'. היתה לו הזדהות מוחלטת עם הארץ הזו. אפילו רבנים של גוש אמונים לא אומרים דברים כאלה. הוא היה ייחודי באכפתיות, בעירונות, בצמא שלו להיות בקשר עם צעירים, להתעדכן בחידושי השירה הצעירה ולהסתובב באירועים. משהו מהחוסר בנוכחות הזו שלו אנו מבטאים בגיליון לזכרו". הגיליון כולל שלושה שירים חדשים של גורי ובנוסף משתתפים בו טוביה ריבנר, פרופ' אריאל הירשפלד, אגי משעול, רבקה מרים, הרב בני לאו, תא"ל(מיל) יאיר כהן, בכל סרלואי, ד"ר יואל רפל, רות קרא-איוונוב קניאל, פרופ' רחל אליאור, זאב רז, ישראל נטע, יוסף גזית, יעל גורי, יונתן ברג, ענת זכריה, יוסף עוזר וכהן עצמו.

המחר של תמול שלשום

"גורי לא נעלם", אומר כהן, "שיריו עדיין פה, והספר הבא שלו ייצא בשנה הקרובה. בנותיו ורעייתו עליזה עובדות במרץ על ספרו, דבר שאינו קל רגשית. מצד אחד הוא איננו והוא חסר אבל הוא גם מאוד ישנו. המילים שלו עדיין איתו. לא רק השירים שנכנסו לקאנון אלא גם החדשים. הוא חסר לי ואני מתגעגע, אבל הוא הולך איתי מבחינת המחשבות והמילים שלו. ההשראה שהוא מהווה נשארת איתי וזו מן מורשת גדולה שתמיד תמשיך".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר