עיסאוויה ומחנה פליטים שועפאט - מתוך התערוכה 'לגטימיות של נוף' (צילום: יעקב ישראל)
עיסאוויה ומחנה פליטים שועפאט - מתוך התערוכה 'לגטימיות של נוף' (צילום: יעקב ישראל)

המוזיאון לאמנות האסלאם: תערוכת צילומי נוף מכפרים ערביים, בדואים ודרוזים

התערוכה, "לגטימיות של נוף" של הצלם יעקב ישראל, מסכמת עבודות צילום מ-16 השנים האחרונות, שמהוות מסע דרך הנופים הסוציו-פוליטיים בכפרים הישראלים והפלסטינים

פורסם בתאריך: 23.1.19 20:45

ביום שישי הבא (1.2) תיפתח במוזיאון לאמנות האסלאם תערוכת יחיד של הצלם יעקב ישראל, שנושאת את השם "לגיטימיות של נוף". התערוכה מסכמת פרויקט צילום בן 16 שנים בהן יצא האמן לצלם כפרים ערביים, בדואים ודרוזים – כמעין מסע דרך הנופים הסוציו-פוליטיים במקומות הללו, אשר לרוב מודחקים בתוך המציאות הישראלית.



"כל עשייתי האמנותית קשורה ומושפעת מהאופן שבו הפוליטי והחברתי משפיעים על החיים שלי בארץ", מסביר ישראל, "הפרויקט הזה נולד ביום אחד בשנת 2002, בשלהי האינתיפאדה השנייה, שבו נתקעתי עם האוטו בשולי כביש 443. זו היתה תקופה מתוחה והכביש לא נחשב בטוח. ניסיתי לסמן לנהגים שחלפו על פני לעצור ולעזור במשך כשעה וחצי, ואף אחד לא הסתכל לכיווני. כולם היו עם העיניים על הכביש ולא הסיטו את המבט ימינה או שמאלה. עם הזמן התחלתי לחשוב מה קורה לנוף שחלק גדול מהאוכלוסייה משתדלת שלא לראות אותו – הפחד גרם לאנשים לא לראות את הכפרים שבסביבה".

חלל תצוגת התערוכה 'לגטימיות של נוף' במוזיאון לאמנות האסלאם (צילום: יעקב ישראל)

הרגע המכונן הזה הוביל את ישראל לתעד את אותם הנופים המודחקים. "אותם שעות בצד הדרך גרמו לי לחשוב מה קורה למקומות הללו שבסופו של דבר, חלק גדול מהאוכלוסייה ממש רואה אותם. שאלתי את עצמי האם המקומות האלה באמת קיימים אם כל כך הרבה אנשים לא רואים אותם? זה מה שגרם לי להחליט לצאת ולצלם אותם".

הצילומים נעשו במצלמת פורמט גדול, בטכניקה דומה לזו שבה השתמשו צלמי נוף מהמאה ה-19 שתיעדו את ארץ הקודש, רק שישראל משתמש בציוד מודרני ובנגטיב צבעוני. טכניקה המאפשרת לתעד את המציאות באופן חד הרבה יותר ממה שהעין האנושית מסוגלת לראות באותה סיטואציה, ומהווה גרסה היפר ריאליסטית של המציאות.

"הכפרים מודחקים לחלק גדול מהציבור היהודי ישראלי, אבל מצד שני הם מייצגים את המרחב הטריטוריאלי של ישראל/פלסטין", מסביר יעקב, "כששואלים אירופאים או אנשים מהמערב איך הם מדמיינים את המקום – הדימוי שלהם מתבסס על צילומים כאלה מהמאה ה-19, ששלחו צלמים לצלם בשביל הכנסייה, כדי שיהיו תמונות של ה'הולי-לנד'. הציוד בו אני משתמש מסורבל, אני משתמש בחצובה גדולה ומצלמה ששוקלת מעל עשרה ק"ג. לוקח גם זמן רב לבנות אתה את הפריים עקב הגודל והמשקל. המצלמה עשויה מתכת ונראית קצת כמו כלי מדידה".

המוזיאון לאמנות האסלאם (צילום: יח"צ)

המוזיאון לאמנות האסלאם (צילום: יח"צ)

המראה הלא שגרתי של המצלמה המאסיבית הולידה לעיתים אינטראקציה עם התושבים המקומיים שלא הבינו מה פשר הדבר. "היו הרבה שיחות שנעו סביב הציוד", אומר יעקב, "הרבה פעמים חשבו שאולי אני עובד עירייה או ממשלה ושבאתי למדוד את השטח. היו לא מעט שאלות שצצו, אבל המראה שלי לא ממש מתאים לעובד מדינה, כך שבעיות מהסוג הזה נפתרו לרוב בקלות".

את התערוכה אוצר ד"ר מארק לונג, אוצר במכון האלסי לאמנות עכשווית, ופרופסור לגיאוגרפיה פוליטית במחלקה למדעים פוליטיים, צ'רלסטון, דרום קרולינה. הסדרה "לגיטימיות של נוף" כבר יצא לאור ב-2015 כספר המכיל 83 תצלומים, בשיתוף עם המוזיאון לספרי צילום בקלן, גרמניה.

"אחרי הוצאת הספר התחלתי לחפש מקומות להציג את הפרויקט", אומר ישראל, "האקלים הפוליטי העכשווי לא ממש מעודד תצוגה של יצירות פוליטיות – ראו ערך חוק הנאמנות בתרבות. באווירה הזו, אני מברך על ההחלטה של מוזיאון האסלאם להציג את הפרויקט, כי הוא בהחלט חורג מהלך הרוח הכללי. זו תקופה לא קלה להציג עבודות מהסוג הזה, אבל נדים שיבאן, מנהל המוזיאון, החליט לאמץ את הסדרה ואני מאוד שמח על כך. אני בהחלט חושב שמוזיאון האסלאם הוא בית ראוי ומתאים לסדרה הזו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. OnePlace, Arabs in Israel » זהות. לאומיות. מנהיגות

    […] המוזיאון לאמנות האסלאם: תערוכת צילומי נוף מכפרים ערביי…. התערוכה, "לגטימיות של נוף" של הצלם יעקב ישראל, מסכמת עבודות צילום מ-16 השנים האחרונות, שמהוות מסע דרך הנופים הסוציו-פוליטיים בכפרים הישראלים והפלסטינים, מאת: דפנה יעקובוס רנצר, כל העיר ירושלים, 23.1.19 ♦ […]

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר