דניאל זמיר וניצן בר, טריו נאור כרמי (צילומים: שרבן לופו, אהוד רומנו)
דניאל זמיר וניצן בר, טריו נאור כרמי (צילומים: שרבן לופו, אהוד רומנו)

החל מיום שלישי: סדרת מופעי מוזיקה יהודית בבתי כנסת ברחבי העיר

שישה בתי כנסת, בשכונת גילה, ברמות, בבקעה, בהר נוף, בתלפיות מזרח וברסקו, יארחו את האירועים הייחודים, שמתקיימים ביוזמת עמותת 'העולם המרהיב של המוזיקה היהודית'

פורסם בתאריך: 24.3.19 16:24

ביום שלישי הקרוב, 26.3, ייצא לדרך פרויקט מיוחד וייחודי של מופעי מוזיקה יהודית שיתקיימו בבתי כנסת ברחבי העיר. האירועים יימשכו כעשרה ימים – עד ליום חמישי הבא (4.4.19).

המופעים במסגרת הפרויקט – "לילות מוזיקה יהודית" שמו – יתקיימו בשישה בתי כנסת בירושלים, בהשתתפות אמנים ידועים, רובם בעלי מוניטין בינלאומי, שיופיעו בסגנונות שונים של מוזיקה יהודית. בין הסגנונות יהיו מוזיקת כלייזמרים, שירת הבקשות של יהודי מרוקו, מוזיקת ג'אז יהודי, פיוט יהודי ועוד. בארבעה מתוך ששת המופעים, הישיבה במופע תהיה מעורבת.



האירוע מתקיים ביוזמת עמותת "העולם המרהיב של מוזיקה יהודית", אשר קיימה כבר מספר מופעים בעבר, ושמה לה למטרה לחשוף בפני הקהל הרחב את המארג המגוון של המוזיקה היהודית וכך להביאה לקדמת הבמה בישראל. האירוע מתקיים בתמיכת עיריית ירושלים ומחיר כרטיס לכל מופע הוא 50 שקלים.

המופע הראשון, שיתקיים כאמור ביום שלישי הקרוב, ייערך בבית הכנסת ניצנים שברחוב אשר, שם יופיע אנסמבל הכלייזמר הישראלי. הרפרטואר של המופע הינו מגוון ביותר, החל מניגונים בני כאלף שנה ממערב אירופה, דרך שירי עם ומנגינות מסורתיות ממזרחה, ועד לפולקלור המוזיקלי של יהודי ארצות הברית וארץ ישראל במאות ה-19 וה-20. האנסמבל מונה חמישה נגנים המנגנים במגוון כלים: כלי נשיפה, כלי קשת, כלי מיתר וכלי הקשה.

דניאל זמיר וניצן בר (צילום: שרבן לופו)

דניאל זמיר וניצן בר (צילום: שרבן לופו)

ביום חמישי, 28.3, יתקיים מופע בית הכנסת הדתי הלאומי בהר נוף, שיכלול ישיבה נפרדת לגברים ונשים וכן אזור של ישיבה מעורבת. בבית הכנסת יופיע אמן הקלרינט חיליק פרנק בליווי נגנים עם ניגונים מחצרות חסידים. פרנק הוא מוזיקאי חסיד ברסלב בעל שם עולמי, המנגן בעיקר ניגונים חסידיים, וכן מוסיקת כלייזמרים. בשנת 2011, זכה פרנק יחד עם הרכב "הלב והמעיין" במקום הראשון בפסטיבל בינלאומי למוזיקת פולקלור יהודית באמסטרדם. באותה שנה הוענק אלבום זהב לפרנק על אלבומו "פורים בירושלים". מלבד האלבומים שהוציא בעצמו, השתתף פרנק באלבומים רבים כנגן מלווה או כאורח. פרנק מופיע על במות יוקרתיות בארץ ובעולם.

במוצאי שבת, 30.3, בבית הכנסת "עתרי"ד" שבתלפיות מזרח יתקיים המופע "שירת הבקשות" של יגל הרוש ואנסמבל "שיר ידידות". שירת הבקשות של יהודי מרוקו היא אחד ממאגרי הפיוטים והלחנים העשירים ביותר הקיימים במסורת ישראל. הרוש ואנסמבל "שיר ידידות" יגישו פרשנות חדשה לפיוטים העתיקים, לצד שילוב של אלמנטים ממוזיקת פולק, הרמוניה מערבית ועוד. האנסמבל מבקש לשמר את הסאונד העדין והייחודי למוזיקה מן המזרח. המופע מבקש להפוך את הקהל, ולו לרגעים, לחלק בלתי נפרד מההרכב, ואת חלל המופע – לבית תפילה. האנסמבל הופיע ברחבי הארץ בפסטיבלים שונים ביניהם פסטיבל פיוט בירושלים.

טריו נאור כרמי (צילום: אהוד רומנו)

טריו נאור כרמי (צילום: אהוד רומנו)

ביום שני הבא, 1.4, יתקיים בבית הכנסת "בית יוסף" שבשיכון רסקו מופע "דואט שהוא חיבור עולם" של דניאל זמיר וניצן בר. זמיר החל כסקסופוניסט ג'אז מבטיח בניו יורק. לצד הצמיחה בעולם הג'אז, חווה התקרבות רוחנית אל היהדות, ולפני כמעט שני עשורים חזר בתשובה והיה לחסיד חב"ד. בר נולד למשפחה אמנותית ומוזיקלית. אביו אצ'ה הוא מנהל הצוללת הצהובה, אמו היא השחקנית שרון הכהן-בר ואחיו הבכור, תומר, הוא פסנתרן וזמר. בגיל 16 השתתף בתחרות הגיטרה הבינלאומית של פסטיבל מונטרה, ובימים אלה הוא משיק את אלבום ראשון עם יצירות פרי עטו. ההפריה ההדדית בין זמיר ובר, והאנרגיה החזקה והמיטיבה שגילו, הובילו לגיבוש של מופע דואט מיוחד. הם מנגנים בעיקר יצירות של זמיר, שאת הסגנון המקורי שלו אפשר לכנות ג'אז יהודי, המשלב מלודיות יהודיות, אלמנטים ערביים וחוכמת ג'אז עתיקה ומודרנית בו בזמן.

בשלישי 2.4 יתקיים בבית הכנסת "בני הרמה" שברמות המופע "לעלות לירושלים: מוזיקה ומסורות ממזרח ומערב" עם יוני שרון ולהקת "בקצב הפיוט". המופע מביא אל הבמה חיבור יצא דופן של מוזיקה שורשית מהמסורות השונות ממזרח וממערב בעולם היהודי אל עולם הקצב וההקשה, ומדגיש את החיבור העדין בין הפיוט למשקל הריתמי.

את פסטיבל המופעים הייחודי ינעל המופע "מהמזרח התיכון אל מזרח אירופה", שיתקיים ביום חמישי הבא, 4.4, בבית הכנסת "אדרת אליהו" בשכונת גילה. במופע יופיע טריו נאור כרמי.

נאור כרמי, מחלוצי המוזיקה האתנית בארץ, חושף ומחדש את הניגון היהודי הנסתר. מופע של מוזיקה יהודית ומוסיקה מקורית שלו, הכולל עיבודים סוערים ועמוקים כאחד.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר