(צילומים: אסתר ענבר, רון חביליו, אורן יבנין, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
(צילומים: אסתר ענבר, רון חביליו, אורן יבנין, דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

ארבעה מסלולי טיולים מומלצים בירושלים והסביבה

אתר טבע במרכז ירושלים, שביל ישראל בדרום העיר ושני מסלולים מלאים בפריחה בהרי ירושלים. חג שמח ובילוי נעים

פורסם בתאריך: 24.4.19 17:17

האביב, גם אם היה קשה להבחין בכך בשבוע האחרון, כבר כאן והודות לגשמים שהוסיפו לרדת גם באמצע חודש אפריל, גם הפריחה הנהדרת והמרהיבה, נשארה מאוחר יותר מן הרגיל.

אז לקראת סוף השבוע הארוך, החג השני, המימונה ושאר המועדים לשמחה, הנה כמה אתרים מומלצים לטיול בירושלים ומחוצה לה.



  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


טבע במרכז העיר

אם אתם לא מעוניינים להתרחק יותר מדי מהבית ומעדיפים להישאר בתחומי העיר, אתר טבע עירוני מקסים ומומלץ הוא כמובן פארק עמק הצבאים, שממוקם בין גבעת מרדכי לצומת פת. כידוע, הפארק שגודלו כ-250 דונם, הוקם לאחר מאבק תושבים שהסתיים בהצלחה, והם הצליחו למנוע הקמת פרויקט בניה במקום. כיום, ממש במרכזה של העיר, חיים בעמק כ-35 צבאים, לצד חיות אחרות בהן יונקים וציפורים שחלקם נמצאים בסכנת הכחדה. עמק הצבאים נחשב לפארק הטבע העירוני הגדול ביותר בארץ. המתחם מנוהל על ידי החברה להגנת הטבע, ובפסח הזה החברה הקימה בו מתחם מגורים מיוחד לצבים. בפארק קוראים לציבור להביא למתחם צבים המוחזקים בבית ולשחררם בטבע.


עמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

עמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)


מסתבר שלמרות מה שרבים מאיתנו חשבו כילדים, החזקת צבים בבית אינה רצויה כלל ואפילו מסוכנת עבור בעל החיים הנמצא בסכנת הכחדה. צבים שבילו בשבייה ביתית או באוספים שלא נוהלו כראוי, לא יוכלו להשתלב חזרה בטבע במרבית המקרים, ואף עלולים להוות מפגע תברואתי לאוכלוסייה הקיימת. "כשצב נלקח הביתה, הוא חווה משבר גדול. בניגוד לנאמר בספרי ילדים, השריון אינו 'בית על הגב', אלא רק כסות קשה שמגנה על גוף הצבים מפני פגיעה", מסבירה יעל המרמן סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע. "ביתם האמיתי של הצבים הוא הטבע, ועצם הלקיחה, שמה אותם במצוקה עצומה ומהווה עבירה על החוק".

אם אתם מרגישים שלאחרונה אתם רואים סביבכם פחות ופחות צבים – אתם לא טועים. בחברה להגנת הטבע מספרים כי צב היבשה נמצא בסכנת הכחדה והסיבות העיקריות הן, לצערנו, בני האדם: רכבי שטח הדורסים אותם, אשפה בשטח המביאה בעלי חיים הטורפים אותם והעובדה שהם נחשבים לחיות מחמד הנלקחות בשבי בבתים פרטיים. אז אם אתם מעוניינים לראות צבים וללמוד עליהם, עמק הצבאים הוא מקום בו תוכלו לעשות זאת, במקום לקחת אותם אליכם הביתה.


צבים (צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע)

(צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע)


פארק עמק הצבאים מציע מסלול הליכה אל האגם ומסלולים שונים לטיול בתוך החורש. במסלולים הללו ניתן להסתובב ולראות את בעלי החיים בתנאים הקרובים מאוד לחיים בטבע וכל זה, כאמור, ממשך במרכז העיר. בחברה להגנת הטבע מדגישים ומבקשים בכל לשון לא להאכיל את בעלי החיים ולא להפריע להם, אלא פשוט ליהנות מהקרבה ומהצפייה בהם. "לבעלי החיים והצמחים תפקיד מרכזי במערכת אקולוגית ייחודית", אומרים בחברה להגנת הטבע, "כך שלפגיעה בכל אחד מהם עלולות להיות השלכות על כלל בית הגידול".

פרט למסלולי ההליכה השונים, ניתן ליהנות בפארק ממסתורי תצפית הצופים אל שטחי העמק, אגם ופינות חמד עם כסאות נוחים לישיבה והנאה מהטבע. הפארק פתוח בכל ימות השבוע מזריחה עד שקיעה. מרכז המבקרים פתוח בין השעות 17:00-9:00, ובמהלך חול המועד תקיים החברה להגנת הטבע פעילויות מהנות לכל המשפחה.

איך מגיעים? הכניסה לפארק עם רכב אפשרית מרחוב שח"ל בגבעת מרדכי (פנייה מרחוב הרב הרצוג), בפנייה הראשונה פונים שמאלה, ובהמשך חניון מוסדר. ניתן להגיע לפארק גם בתחבורה ציבורית, עם ירידה בצומת פת (קווים 6, 17, 19, 32), ומשם לרדת את הכניסה במדרגות מאחורי תחנה האוטובוס.

מחיר: הכניסה לפארק בחינם, אין להדליק אש בפארק ואין להכניס כלבים.



בעקבות שביל ישראל בירושלים

אם אתם מעוניינים להישאר בתחומי העיר אבל גם ליהנות ממסלול הליכה קצת יותר רציני, אתר מומלץ הוא בעקבות שביל ישראל בירושלים. לפני כשנה הוסט תוואי שביל ישראל לכיוון מזרח, וכיום הוא עובר רשמית בירושלים, דרך שכונות קרית מנחם ועין כרם.

הטיול משלב טבע וביקור גם בשכונות, מתאים למשפחות וגם לזוגות שמחפשים טיול קצר לשבת. אם אתם מגיעים ברכב, בחברה להגנת הטבע ממליצים לחנות ברחוב הנרייטה סולד. על אחד מעמודי הרחוב שבכביש הראשי ניתן להבחין בסימון שביל ישראל. השביל מוביל את המטיילים לירידה במדרגות המובילות אל שטח פתוח לאחר הליכה קלה מגיעים לשביל רחב, שבו תצפיות מהממות על שכונת עין כרם ובית החולים הדסה. ניתן לראות גם את ההרים ממול בהם היישובים מבשרת והר אדר.


טראסות עין כרם (צילום: רון חביליו)

טראסות עין כרם (צילום: רון חביליו)


אחרי השביל הרחב ממשיכה הדרך בירידה לבור נעמי, בור מים המלא במשך השנה כולה. שם ניתן לנוח, לשתות או לאכול משהו וליהנות מהתצפית. משם ממשיכים ללכת לפי תוואי השביל, לירידה לכיוון עין כרם. כשמגיעים לשכונה אפשר לעשות סיור בגלריות, במנזרים ובכנסיות או לשבת באחת המסעדות או בתי הקפה.

אם אתם מעוניינים להמשיך בשביל אפשר להמשיך בדרך עין כרם עד לסמטת "מדרגות גן עדן", והסיור מסתיים בגינה הקהילתית עמק התימנים.

יש לציין כי מקטע שביל ישראל שעובר בירושלים מתחיל בצובה, עובר דרך הר צובה, הסטף נחל שורק, ואז הוא מגיע לשכונות עין כרם וקרית מנחם. מהשכונות הוא ממשיך אל עין לבן, נחל רפאים, תצפית בתיר ועין קובי. אורך המקטע הוא 26.7 ק"מ, כשכמו כל שביל ישראל – ההליכה בו אינו כרוכה בתשלום.



טיול אביבי בהרי ירושלים

מסלול טיול קליל ומותאם למשפחות, ניתן למצוא גם ביישוב בר גיורא בהרי ירושלים. עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע ממליץ על טיול במורד נחל קטלב. "זהו מסלול מטריף עם פריחה מדהימה של כליל החורף וחצב יקינתוני", מציין בלבן ומוסיף: "מעל הנחל חגים כילאיים ועושי מעופי אהבה באוויר. זהו מסלול שמתאים למשפחות והוא מומלץ מאוד".


נחל קטלב (צילום אסתר ענבר)

נחל קטלב (צילום אסתר ענבר)


דבר אחד שחשוב לדעת על המסלול הוא שהוא מסוכן ומחליק אחרי הגשם, ולכן נמנענו מלהמליץ עליו עד כה, למרות שמיד עם בוא האביב כדאי לבקר בו בשל הפריחה המדהימה שהולכת ונעלמת ככל שהקיץ מתקרב. נחל קטלב הוא אחד מיובליו של נחל שורק, אליו מגיעים בסיום המסלול.


הר הרוח (צילום: אבי חיון)

הר הרוח (צילום: אבי חיון)


המסלול מתחיל בחניון ליד בית הקפה/מסעדה "בר בהר", שם ממוקם עמדה של רשות הטבע והגנים, משם יש לרדת לכיוון מזרח בשביל המסומן אדום. לאחר כ-500 מטר עובר המסלול בעין גיורא, מעיין שמימיו נובעים באזור בו היתה חווה שכיום נטושה. סביב המעיין צומחים נענה משובלת, טל קדוש וערברבה שעירה. בטרסות מסביב אפשר לראות עצי זית ושקד. המסלול ממשיך בסימון שחור המובל לכניסה לנחל קטלב. כפי שאפשר לנחש משמו, בנחל יש הרבה עצי קטלב, עצים ירוקי-עד מיוחדים למראה, בעלי קליפה אדומה. הירידה בנחל היא ירידה תלולה (בסופו היא מעט מתונה יותר) וכדאי לרדת בזהירות.

בסוף הירידה מגיעים לתחנת רכבת בר גיורא, שהוקמה במאה ה-19. מי נחל קטלב שימשו בזמנו לתפעול קיטור הרכבת, שהיתה בשימוש בתקופת השלטון העותמני ובימי המנדט הבריטי. מסלול הטיול ממשיך במעבר שמתחת לפסי הרכבת. המסלול מסתיים בגשר הברזל העובר מעל נחל שורק, כאשר מעליו ניתן לראות את הזרימה של הנחל.

אפשרות למסלול פשוט וקצר יותר באזור הנחל המתאים למי שמעוניינים ליהנות מהנוף ולהתאמץ פחות בהליכה, הוא טיול בשביל נופי נחל קטלב. המסלול מתחיל גם בבר בהר, ומתחיל בשביל הנקרא שביל נופי נחל שורק, זהו שביל נגיש המתאים גם למוגבלים בתנועה, המסתיים בחניון ארגון נשות הדסה. ניתן לטייל רק במסלול זה, או לפנות ימינה בשלט, לנחל קטלב. ההליכה באזור היא בחורש של אלונים וקטלבים ובאזור זה ישנם גם הרבה פרחי בר. כשממשיכים ללכת פוגשים בצומת המאפשרת לחזור חזרה לכיוון מוקד המידע של קק"ל.

איך מגיעים: נוסעים לעין כרם וממשיכים לכיוון בית זית. בצומת עין כרם בית זית (הכיכר) עולים על כביש 386 (לכיוון בר גיורא/נס הרים). ממשיכים על הכביש המתפתל עד לצומת הכניסה לבר גיורא, שם פונים ימינה עד שמגיעים ל'בר בהר' ולתחנת המידה של רשות הטבע והגנים. עם הירידה מהכביש לעבר תחנת המידע, ישנה פניה ימינה לדרך עפר, שמובילה לחנית הרכבים לנחל קטלב.

למסלול שאינו מעגלי מומלץ להשאיר רכב נוסף בסוף המסלול: בחניון תחנת הרכבת בר גיורא. הנסיעה בדרך העפר נגישה לכל רכב.



פריחה מטריפה בנטף

אזור מומלץ נוסף לטיול אביבי של חול המועד הוא אזור היישוב נטף, שבימים אלה הוא עוצר נשימה עם פריחה צבעונית ומטריפה של מגוון פרחי האביב, בכל צבעי הקשת.

אפשרות טובה לטיול באזור היא טיול בנחל כפירה. היציאה למסלול מתחילה בדרך לנטף. קרוב ליישוב ישנה רחבת עפר (מצד ימי של הכביש כאשר מגיעים מכיוון אבו גוש), המרמזת על מיקומו של האזור בו מתחיל המסלול. מרחבת העפר יש להתחיל לרדת במורד העמק, לכיוון ערוץ נחל כפירה. ישנה הליכה בדרך רחבה המסומנת בשחור, ובשלב מסוים ישנה פניה שמאלה לשביל המסומן בירוק. לאחר הליכה של כעשר דקות ניתן יהיה לראות את תל כפירה מעל ערוץ הנחל. לאחר ירידה נוספת של כחצי שעה מגיעים את ערוץ הנחל. כדי להגיע למעיין ממשיכים בהליכה בשביל צר בין עצי תאנה ורימון. לאחר טיפוס בטרסות ניתן לראות את בריכת עין כפירה, הנמצאת בצל עץ תאנה. לאחר שהייה בבריכה ניתן לעלות במסלול ממנו הגעתם. אורך המסלול המעגלי הינו כ-3 ק"מ והוא מותאם לכל המשפחה.


עין כפירה (צילום אורן יבנין)

עין כפירה (צילום אורן יבנין)


עוד אפשרות היא לחזור אחורה לאחר הביקור במעיין ולרדת בשביל המסומן באדום, במורד נחל כפירה. הדרך עוברת במטע זיתים, ובחלקה במצוקים עם נוף מרהיב. הדרך נפגשת עם דרך הפטרולים הישנה, דרכה ניתן לעלות אל היישוב נטף.

אפשרות נוספת היא לחצות את הכביש ליער יהדות פולין ולעלות להר הרוח. כדאי לעלות עם כלי רכב עד לחוות העיזים של חיים ודליה הימפלרב. אפשר לבקר בחווה ולהמשיך לאחר מכן במעלה ההר לחניון קק"ל, אליו מגיעים בדרך עפר המסומנת בכחול. בחניון אפשר לערוך פיקניק, וניתן גם להמשיך ברגל במסלול לאורך נחל יתלה, היוצא מהחניון בסימון שבילים ירוק. די קרוב לתחילת השביל נמצאת מרפסת תצפית מרהיבה אל נחל יתלה, נווה אילן, יד השמונה אבו-גוש, מעלה החמישה, בית מאיר ושורש. אם ממשיכים על אותו השביל מגיעים גם לבור מים, חלק מחירבת בית תול. משם אפשר להמשיך עם השביל הירוק למרפסת תצפית נוספת. ממנה יציאה לדרך עפר המובילה חזרה לחניון.

את הטיול אפשר לשלב במטבח של רמה, המסעדה השוכנת ביישוב נטף. המסעדה נשרפה כליל בשריפות הגדולות של סוף 2016, ומאז שוקמה והיא נפתחת מחדש בימים אלה. אם אתם רוצים לאכול בחיק הטבע, תוכלו להזמין מהמסעדה סל פיקניק מיוחד, אמנם המחיר לא זול לסל זוגי, אך הוא כולל מרכיבים מיוחדים כמו לחם מחמצת בעבודת יד, קונפי דלעת, טאבולה כרובית ממרח תומא ועוד.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 1 לכיוון אבו גוש. בתוך היישוב נוסעים על דרך השלום עד לצומת שבה פנייה ימינה לכיוון נטף, מעלה החמישה והר אדר. לאחר כ-300 מטרים פונים שמאלה ליישוב נטף, וכעבור 300 מטרים נוספים נוסעים במזלג שמאלה. ממשיכים כ-4 ק"מ עד שמגיעים לחניון יהדות פולין. (חשוב: החניון ממוקם כ-500 מטרים לפני הכניסה ליישוב נטף).

שביל היין

ולסיום – אופציה לטיול מעט אחר בעיר – לקראת פסח עלה לאוויר פרויקט של עיריית ירושלים שנקרא "שביל היין של ירושלים", מפה מקוונת שעוברת בין מסעדות וברים ברחבי העיר, כאשר בכל אחת מהנקודות ישנן הנחות על כוסות ובקבוקי יין נבחרים. המפה גם כוללת המלצות על סוגי יין שונים. אפשר להגיע למפה בכתובת www.wineroadjlm.com.

עמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

עמק הצבאים (צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר