בנייה בירושלים (צילום: יובל טבול)
(צילום: יובל טבול)

על סדר יומו של ראש העיר הבא: כך ניתן לטפל בבעיית מחירי הדיור בירושלים

בחירות 2018: עמידה בלחצים בינלאומיים, הפשרת שטחים לבנייה וקידום מסיבי של התחדשות עירונית

פורסם בתאריך: 29.10.18 15:20

מחירי הדיור, כך על פי כל המומחים והנתונים השונים, הן אחת הסיבות המרכזיות להגירה השלילית של צעירים מירושלים. בניגוד למקובל לחשוב, מדובר על בעיה שחוצה מגזרים ומובילה זוגות צעירים ומשפחות צעירות לעזוב את העיר בין אם הם חילונים, דתיים, חרדים או ערבים.

נושא הדיור תופס מקום נכבד בכל אחת מהתוכניות שהציגו המועמדים לראשות העיר, כשגם הרשימות שמתמודדות על מקום במועצת העירייה מדברות על הצורך בהורדת מחירי הדיור.



מדובר, כידוע, בבעיה לאומית, אך בירושלים הנושא מסובך עוד יותר שכן מעבר למחסור בקרקעות לבנייה ישנו גם הלחץ הבינלאומי שמונע הפשרת שטחי בנייה בשכונות דוגמת פסגת זאב, גילה, רמת שלמה שלא לדבר על גבעת המטוס ועוד. מדובר על אלפי יחידות דיור שממתינות לאישורים סופיים כדי לצאת לדרך, וראש העיר הנבחר יהיה צריך למצוא את הדרך לאשר אותן.

דרך נוספת להתמודד עם המחסור בשטחים לבנייה היא קידום מסיבי של תוכניות התחדשות עירונית. העירייה הנוכחית תחת הנהגתו של ראש העיר ניר ברקת עשתה צעדים משמעותיים בנושא עת הקימה את המנהלת להתחדשות עירונית בחברת מוריה וקבעה קריטריונים ברורים יותר לקידום תוכניות פינוי-בינוי ותמ"א 38. אך הדרך עוד ארוכה ודרוש עוד מאמץ מצד העירייה בעיקר בקיצור הבירוקרטיה ובקיצור משך הזמן שדרוש על מנת לבצע פינוי-בינוי. רק לשם המחשה, בקרית היובל ישנם מספר תוכניות מאושרות לביצוע התחדשות עירונית, אך למרות שחלפו כבר חודשים ארוכים מאז, עבודה בפועל עדיין לא בוצעה, וזוהי כאמור רק דוגמה אחת.

ראש העיר הנבחר יצטרך למצוא את הדרך לקצר את ההליכים הללו ולהוציא תוכניות התחדשות עירונית אל הפועל בצורה מהירה הרבה יותר. אולי אף לנסות ליזום אותם ולא רק להצטרף ליוזמות מצד התושבים.

וישנה גם סוגיית הקרקעות בשטחים הפתוחים והשאלה התמידית שמרחפת האם לבנות בשטחים ירוקים דוגמת רכס לבן ומי נפתוח. מדובר על כאב ראש גדול, שגם אליו יידרש ראש העיר הנבחר. אפשר וצריך לקדם תוכניות בנייה, אך חשוב כמובן גם לשמור על שטחים ירוקים בירושלים ויש למצוא את הדרך לשלב בין שניהם.

עניין מהותי נוסף שקשור לדיור קשור כמובן לשוק השכירות. יש לקדם תוכניות שלמות עבור דיור להשכרה ובכך להוריד את מחירי השכירות ולאפשר ליותר ויותר צעירים ומשפחות צעירות להמשיך לחיות בירושלים.

אז קדימה אדוני ראש העיר – ושיהיה בהצלחה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אבי

    עוד על מחסור בקרקעות.
    תכנית פינוי בינוי עדיפה עשרות מונים מתכניות תמ"א 38/1 , "חיזוק" ותוספת דירות, גם מבחינת כמות הדיר שיתווסף באותו המתחם, גם מבחינת איכות ובטיחות הדיור. היות והמשימת התחדשות עירונית הוטלה , ע"י המדינה, על המגזר העסקי, ברוב המקרים , ע"מ לאפשר מבחינה כלכלית פרויקט פינוי בינוי במתחם , נדרשת הקצאת מגרש/י השלמה לטובת הגורם, המבצע את הפרויקט. אי לכך, כל שטח פתוח, אשר נועד לבנייה למגורים, כשהוא מהווה שטח של מגרשי השלמה לפינוי בינוי, מניב לעיר , בנוסף לדירות, הנבנות עליו עצמו, גם את הדירות הנוספות, הנבנות בפרויקטים של פינוי בינוי בתוך העיר בהתאם. תוספת הדירות בתוך העיר יכולה להגיע עד 100% או יותר ביחס של מספר דירות, הנבנות במגרש ההשלמה בלבד. על כן, קרקעות לבנייה למגורים צריך ליעד בראש ובראשונה להיות מגרשי השלמה לפרויקטים של פינוי בינוי.
    הנאמר עד כה נכון, כמובן, לכל הארץ, אך בירושלים מחסור בקרקעות לבנייה חמור במיוחד. כדוגמה, במאמר
    https://www.kolhair.co.il/election/71315/
    נאמר: " מדובר, כידוע, בבעיה לאומית, אך בירושלים הנושא מסובך עוד יותר שכן מעבר למחסור בקרקעות לבנייה ישנו גם הלחץ הבינלאומי שמונע הפשרת שטחי בנייה בשכונות דוגמת פסגת זאב, גילה, רמת שלמה שלא לדבר על גבעת המטוס ועוד. "
    אי לכך, החשוב ביותר שבירושלים כל שטח פתוח, אשר נועד לבנייה למגורים, ישמש רק כמגרש/י השלמה לפרויקטים של פינוי בינוי בתוך העיר.
    לאור הנאמר, הקצאת שטח בגילה ל 3000 יח"ד בלבד , כשהם לא למגרשי השלמה לפינוי בינוי, פירושו הפסד תוספת כמספר הזה דירות בתוך העיר:
    https://www.jerusalem.muni.il/Municipality/Msg_84/Pages/3000program.aspx
    ( תכנית 101-0125195 , ועוד… ).
    הנאמר נועד, בראש ובראשונה, לכל ראש העירייה, אשר ייבחר.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר