קרן ואיציק קדוש (למעלה משמאל עם כיוון השעון), הרב שלמה עמאר, משה ליאון, טלי פרידמן, רמי לוי, עופר ברקוביץ, יסמין נחום, אלעד עמדי (צילומים: פרטי, ראובן קפוצ'ינסקי, סיוון ספיר, שרון גבאי, רון ירקוני יחסי ציבור, שלו שלום, אבישג שאר ישוב)
קרן ואיציק קדוש (למעלה משמאל עם כיוון השעון), הרב שלמה עמאר, משה ליאון, טלי פרידמן, רמי לוי, עופר ברקוביץ, יסמין נחום, אלעד עמדי (צילומים: פרטי, ראובן קפוצ'ינסקי, סיוון ספיר, שרון גבאי, רון ירקוני יחסי ציבור, שלו שלום, אבישג שאר ישוב)

ספיישל 'ירושלמיז' לפסח: איפה אתם בחג, עם מי ואיך אתם מעדיפים את המצה שלכם?

הראשון לציון שלמה עמאר, ראש העיר משה ליאון, עופר ברקוביץ, איציק וקרן קדוש, וטלי פרידמן ואחרים מוכנים לליל הסדר. ואתם? חג שמח

פורסם בתאריך: 14.4.22 18:09

השבוע לא יהיו כאן פיצוצים, מריבות או רכילויות עסיסית של הסלבס המקומיים. למה? מאוד פשוט – ‘ירושלמיז’ התקשט לכבוד חג הפסח ויצא לשטח כדי לשאול את אושיות המדור, ולא רק כפי שמיד תשימו לב, ארבע קושיות:

1. איפה תהיו בחג?
2. מי המסובין?
3. מצה, איך אוכלים את זה ומהי מנת הדגל על שולחן הסדר?
4. הקטע הכי טוב בהגדה לטעמך?

אז קדימה, למה אתם מחכים? הסדר עוד רגע מתחיל.

הרב שלמה עמאר, הראשון לציון ורבה של ירושלים:

1. ליל הסדר הוא יום החינוך הכי גדול, ועל כן יושבים יחד עם כל בני הבית, ועצם הישיבה של ההורים והילדים במשך הרבה שעות סביב שולחן הסדר, משאיר רושם בל ימחק על כולם, גדולים וקטנים, ודברי ההגדה של סיפור יציאת מצרים חודרים ללב ולנפש כעץ שתול על פלגי מים, ומלווים את האדם כל ימי חייו. ייעודו של פסח הוא שבת אחים גם יחד בבית אחד, ובלב אחד.

2. את החג אעשה עם אשתי וחלק נכבד מבנינו ובנותינו וצאצאינו, בשמחה ובקדושה. וכל דיכפין ייתי ויכול, וכל דצריך ייתי ויפסח.

הרב שלמה עמאר (צילום: פרטי)

הרב שלמה עמאר (צילום: פרטי)

3. אכילת ״מצה שמורה״ בליל הסדר היא חובה מן התורה, וצריך לאכול כזית (שהוא 27 גרם) בהסיבה על צד שמאל, בלי לדבר תוך אכילת כזית. ואוכלים כזית כשמברכים ״המוציא״ ״ועל אכילת מצה״, וכן כזית מצה עם כזית חסה ״בכורך״. ועוד כזית בסוף הסעודה ״באפיקומן״. ובזוהר הקדוש קורא למצה: נהמא דאסותא, ונהמא דמהימנותא, (לחם בריאות, ולחם אמונה). וצריך לאכול המצה בשמחה גדולה.

4. כל ההגדה נפלאה ומרתקת, הן עצם סיפור יציאת מצרים ברמה גבוהה מאד, והסיגנון והעריכה וכו׳. והקטע: ‘והיא שעמדה לאבותינו ולנו שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו, אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו, והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם’ – כמה פשוט וכמה עמוק ונפלא, וזה מצבנו בכל ההיסטוריה, ואנו מחזיקים מעמד וקיימים, למרות שכולם כמעט רודפים אותנו, וגוים גדולים ועצומים נעלמו ואבדו, ועם ישראל חי וקיים, משום שהקדוש ברוך הוא מצילנו מידם, בזכות התורה, וזה הוא שאומרים, והיא שעמדה, התורה היא שעמדה למגן וחומה בעדינו. והיא שעומדת, והיא שתעמוד לעולם ועד. וכבר אמר המצביא הגדול שלנו דוד מלך ישראל בתהלים: אם השם לא ישמור עיר, שוא שקד שומר. ושומר ישראל ישמרנו לעד. בניסן נגאלנו ממצרים, ובניסן יגאלנו ה׳ גאולת עולם.


משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

משה ליאון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

ראש העיר משה ליאון:

2+1. את חג הפסח אעביר בביתי בירושלים. נחגוג את ליל הסדר ביחד עם אבי, רעייתי, ילדיי ונכדיי.

3. את המצה אני אוכל כמו שהיא.

4. כמובן שהשירים שכל המשפחה שרה יחד כמו מקהלה. ליל הסדר כולו הוא ערב משמח ומיוחד ואנו מצפים לו כל השנה.


יסמין נחום (צילום: סיוון ספיר)

יסמין נחום (צילום: סיוון ספיר)

עו”ד יסמין נחום, מנכ”לית האגודה לבריאות הציבור:

2+1. את הפסח אנחנו חוגגים אצל חמי במושב שדי תרומות. נהיה שם ביחד עם גיסי וגיסתי.

3. למנת הדגל שלי בפסח יש סיפור – חמותי וסבתי היו אשפיות היפרח, והיינו אוכלים את המאכל הזה כעניין שבשגרה. מאז שהן נפטרו, יום אחרי יום, לפני 12 שנה, התפקיד של גלגול היפרח עבר אלי, אבל הוא נשמר לחגים ואירועים מיוחדים. בפסח מתווסף גם גלגול של קובה אורז של פסח, ואני עושה את זה בשמחה. לגבי המצה – אני בגדול נמנעת מאכילת לחם ופחמימות בכלל, אז את המצה שלי אני אוכלת כזית, כדי לקיים את מצוות החג. כשהייתי יותר צעירה, הייתי חולה על מצה רטובה עם שוקולד השחר.

4. ‘שולחן ערוך’. אני אוהבת את הביטוי כי הוא משקף שפע ורווחה, אבל גם כי זה אומר שסוף סוף מתחילים לאכול.


(עופר ברקוביץ: צילום שרון גבאי)

(עופר ברקוביץ: צילום שרון גבאי)

עופר ברקוביץ, יו”ר האופוזיציה העירונית ויו”ר התעוררות:

2+1. בפסח אנחנו מארחים בבית את כל המשפחה – את ההורים של אשתי, את ההורים שלי, את האחים, את האחיות, מה שנקרא מסורת שאנחנו לא מוותרים עליה. כמובן שממשיכים אחר כך, בחול המועד, בטיולים בדרום, הולכים לראות את הארץ, ליהנות מהחום ולחגוג עם הילדים את החג של החירות ושל האביב.

3. בגדול אני אוהב לשים על המצה את החריף הזה, שהוא, בעצם, הפעם היחידה שיש חריף אשכנזי ראוי וזה קורה בפסח, אז עם הסוג של החזרת הזאת מרביצים עם המצה. אפשר גם בצורות אחרות, מצה ברייט, אבל בגדול משתדלים להימנע ממצות ולחסוך בקלוריות.

4. הקטע הכי טוב זה שולחן עורך שמתחילים לאכול לא? וברצינות – את על 4 בנים דיברה התורה. הסיבה שאני אוהב את הקטע היא שהוא מראה על הגיוון שיש גם כשבאים לספר על יציאת מצרים. כל אחד מהבנים שואל אחרת וחושב אחרת, מזוויות ראייה שונות. חז”ל גם אומרים שצריך לענות לכל אחד מהם אחרת בצורה שהוא יבין, כלומר שאנחנו שונים ומגוונים וצריכים לחבר את כולם לסיפור יציאת מצרים כל אחד בדרך שלו.


רמי לוי (צילום: פרטי)

רמי לוי (צילום: פרטי)

רמי לוי, איש עסקים, בעלי רשת שיווק השקמה:

2+1. אצל אמא ואבא שלי. נחגוג עם האחים שלי, עם ילדיי ונכדיי ועם ההורים שלי.

3. מנת הדגל שלי זה החרוסת שאמא שלי עושה בעבודת יד, כל שנה ושנה, וזה הדבר הטעים ביותר שיכול להיות – לי בכל אופן.

4. לטעמי, כל אחד שקורא את הקטע שלו, זה קטע טוב. תחשוב שאנחנו קוראים כל קטע בקול אחר, ובשבילי כל קטע באגדה הוא טוב, כשבראש הקטע שאני אוהב הוא ‘והיא שעמדה לאבותינו ולנו’.


טלי פרידמן (צילום: פרטי)

טלי פרידמן (צילום: פרטי)

טלי פרידמן, יו״ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה:

2+1. אהיה בליל הסדר אצלי בביתי עם משפחתי, אימי, אב ילדי וחייל בודד שאנחנו מארחים.

3. בוא נתמקד במנת הדגל – קוסקוס מקמח תירס עם תבשיל טלה ופול טרי.

4. דיינו. השירה, כן.


ירון אילן (צילום: פרטי)

ירון אילן (צילום: פרטי)

ירון אילן, שדרן רדיו ומנחה טלוויזיה:

2+1. את החג אני אחגוג בבית עם בת זוגי אתי, הילדים והמשפחה כמו גם אורחים שיבואו להתארח אצלנו בבית.

3. מצה אוכלים בכיף עם שוקולד או ריבה, ובעיקר אני אוהב מצה מטוגנת. מנת הדגל שלי היא עוף בתפוחי אדמה.

4. הקטע הכי אהוב עליי בהגדה הוא לשיר אחד מי יודע. בעיניי זה מסמל את כל עיקרי היהדות בשיר אחד.


אבי לוי (צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)

אבי לוי (צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)

אבי לוי, בעלי המסעדות ‘המוציא’ ו’מצלה’:

2+1. בפסח משפחתי ואני נתארח אצל אחי בצפון. הוא גר במקום מהמם שנקרא ׳נוף כנרת׳, שנמצא בסמוך לראש פינה. שם נחגוג, נהיה כל המשפחה המורחבת. מדובר בשולחן גדול מאוד ומלא מטעמים. חלק מהאוכל יגיע מירושלים וחלק מהצפון – אישתו של אחי ובנותיו הן בשלניות מעולות ואמונות על הקינוחים.

3. כשהייתי נער נהגתי לאכול מצות לאחר הרטבה שלהן במים פושרים, מכניס אותן למגבת ונותן להן רבע שעה שבה המגבת היתה סופגת את כל הנוזלים, ואז הן היו הופכות למעין לאפות וככה הייתי מנגב איתן רטבים מיוחדים כמו קציצות דגים, ביצי דגים ועוד. מנת הדגל שלי – טחול ממולא – מנה שאני אוהב מאוד מגיל קטן. זה בעצם טחול עגל שמגיע מהקצב, אני פותח אותו, מנקה מבפנים, משרה מעט ולאחר מכן לוקח בשר טחון (מס׳ 2 עם מס׳ 10) ולוקח שומן בוקס וחותך לקוביות קטנות, מכניס פנימה טחול של עוף, מכניס כבדי עוף צלויים והמון כוסברה, שום, פלפל חריף, כמון, פלפל אדום, מלח. מערבב טוב, ולאחר מכן ממלא את הטחול, ואז מכניס את הטחול לתבנית אפייה, מכניס לתנור בטמפרטורה של 200 מעלות לכשעה וחצי, ואז הופך אותו על הצד השני. בסוף אני נותן לו להתקרר, ואז מחלק את מנת הדגל של המעדן החריף.

4. הקטע הכי טוב בהגדה ללא ספק הוא בשירים המשמחים לאורך קריאת ההגדה, וזה מסמל את המשפחתיות והאחדות. וכמובן שכשמגיעים לשולחן ערוך, שזה מסמן את הזמן שצריך לאכול. וצריך להגיד: זה זמן מושלם, כי תמיד בשלב זה מרגישים את הרעב לאחר קריאת ההגדה!


תומר בליטי-דגן (צילום: פרטי)

תומר בליטי-דגן (צילום: פרטי)

תומר בליטי-דגן, מנהל בית הספר התיכון לאומנויות:

2+1. בערב החג נתארח אצל גיסתי המקסימה בתל אביב, עם המשפחה שלי אשתי. אחר כך – את חופשת החג נבלה בשתי ערים נפלאות: את החצי הראשון של החופשה נעשה בחיפה, בבית של חברים טובים. חיפה נפלאה, מזכירה את ירושלים, ועם תוספת של ים. את החצי השני של החופשה נבלה בבית. יש קצת מחויבויות, וזו הזדמנות נהדרת להיפגש עם חברים, שזה הכי כיף בעולם.

3. טעם הילדות שלי בפסח הוא פשוט מצה, שחציה מרוח בריבת משמש, וחציה במרגרינה. זה הולך חזק מאד עם הקפה לפני החליבה, כן, להורי היתה רפת, גם בבוקר וגם אחר הצהריים, וזה עשוי להישמע מזעזע, אבל זה טעים ממש. מנת הדגל של פסח היא דווקא מהמשפחה של אשתי – מרק חינגי. חינגי אלו קציצות פקאן, 90 אחוז פקאן. זה פשוט מעדן מלכים. מתכון שהוא כמעט טבעוני, והפקאנים נותנים מרקם וטעם נהדרים, גם למי שגדל על בשר ומתגעגע לטעם לפעמים.

4. פסח זה אחד החגים האהובים עלי. אנחנו במשפחה נוטלים את החירות לחדש את ההגדה, ולשבץ בה קטעים חדשים, לצד מסורתיים. אני גם אוהב את שירת בבהילו, עם צלחת הסדר שעוברת (וטופחת) מעל לראשי כולם/ן, וגם את הקטע ‘מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו’. אני אוהב לראות את התהליכיות בתרבות היהודית. פעמים רבות מסתירים את התהליכיות, ואנשים מדמיינים שהיהדות היא סטטית, והנה הצצה שמזכירה לנו שאנחנו בתוך תהליך של שינוי מתמיד, שהדברים לא תמיד היו כך, שאנו מושפעים מסביבתנו, ועוד. והקטע הכי חזק, במשפחה שלנו, כל קטע שקוראים, מסיימים אותו במן ניגון כזה. קשה להסביר את זה. זר לא יבין זאת, אבל זה מדבק.


אלעד עמדי (צילום: פרטי)

אלעד עמדי (צילום: פרטי)

אלעד עמדי, שדר רדיו ודיג’יי:

2+1. בבית שלי – בעיר הבירה של כולנו ירושלים הקדושה. את החג נעשה עם משפחתי וחבריי הקרובים.
3. מתחלק לערב ולבוקר: בערב – קניידלעך זו מנה שאני מאוד אוהב, ואילו בערב החג, וביום יום – שזה בעצם הדבר האמיתי – מצה רטובה עם שוקולד לבן/חום.
4. היכן שכתובה המילה ‘ירושלים’ – אני שם. לכן המשפט שהכי נוגע בי ואמור לגעת בכל יהודי בהגדה, הוא ‘לשנה הבאה בירושלים הבנויה’, שנאמר בסוף ליל הסדר.

 

 


שי אהרון (צילום: פרטי)

שי אהרון (צילום: פרטי)

שי אהרון, המנהל המקצועי של הפועל ירושלים:

2+1. את החג נעשה אצל הוריי, ביחד עם אחותי והמשפחה שלה, וכמובן עם אשתי ושלושת ילדיי.

3. מצה אוכלים בעיקר בברכות בערב ליל הסדר, ומנת הדגל, איך לא, מצה עם שוקולד.

4. כאיש הפועל, החלק הכי טוב בהגדה הוא שלב אכילת המרור, כי קצת לפני הגאולה, צריך לדעת לסבול.


אופיר ומור קריאף (צילום: פרטי)

אופיר ומור קריאף (צילום: פרטי)

אופיר קריאף, קפטן בית”ר ירושלים:

2+1. את החג אני עושה במשחק חוץ – אצל המשפחה של מור אשתי בגן יבנה, ביחד עם המשפחה היקרה שלי, והכנופייה האישית שלי, שהם ארבעת הילדים שלי.

3. מצה עם חרוסת של סבתא רחל. מנת הדגל? בשר ראש זה החיים.

4. בשבילי הקטע הכי טוב בהגדה הוא שולחן ערוך, שזה אומר הרגע שבו מתחילים לאכול.


מאיר מיכה (צילום: שלו שלום)

מאיר מיכה (צילום: שלו שלום)

מאיר מיכה, בעלי מסעדת פינתי:

2+1. פסח, חג החירות, תמיד אני עושה ואעשה בעיר שאני הכי אוהב בעולם, ירושלים. בעזרת השם, נחגוג ביחד עם כל המשפחה המורחבת, ילדים ונכדים, אצל גיסתי דליה מתוק, וזאת לאחר שהיינו פעמים בסגר. עכשיו אני נזכר איך רק לפני שנתיים, כשהקורונה היתה בעיצומה, נאלצנו לצערי בגלל הסגר לעשות לבד רק 3 אנשים, אני, אשתי ואחותי היקרה רוח’לה. היה עצוב מאוד.

3. מנת הדגל שלי מגיעה מבית סבתי ואימי ז”ל, עוד מהימים שעלו לארץ ישראל מהעיר אורפא שבדרום מזרח טורקיה – זו מנה שיש בה הכל מהכל: שוק טלה על מצע של בצלים ממולאים בבשר ואורז. ובנוסף יש סלט שקדים ירוקים שמסמלים את בוא האביב, ואת חג הפסח, כי ידוע שלשקדים הירוקים יש אורך חיים של חודש וקצת. עוד בערב פסח יש לנו סלט שקדים ירוקים עם בצל סגול, עגבנייה, נענע ושמן זית. (הולך חזק עם ערק וקרח).

4. הקטע הכי חזק באגדה, הוא לאחר שאוכלים ושותים ומבסוטים – אז הגברים לובשים גלבייה על הבגדים, לוקחים את המצה השמורה, מכניסים לתוך שק מבד, מניחים על הכתף, וקוראים מההגדה את הקטע הזה: ‘משארותם צרורות בשלמותם על שכמם ובני ישראל עשו כדבר משה’ – ואז המסובים שואלים בערבית את מי שלבש את הגלבייה, מאיפה באת? והוא משיב ממצרים. והם ממשיכים: לאיפה אתה הולך? והוא עונה, לירושלים. כן, שיהיה חג שמח.


מתן קדוש (צילום: פרטי)

מתן קדוש (צילום: פרטי)

מתן קדוש, איש חיי לילה:

2+1. את החג נעשה אצלי בבית – בוורד יריחו, ביחד עם המשפחה המורחבת.

3. מצה עם שוקולד כמובן, אבל רק שוקולד השחר, ומצה היא כמובן גם מנת הדגל.

4. הקטע הטוב בסדר הוא מציאת האפיקומן על ידי הילדים שלי, רק לראות את האושר שלהם כשהם מוצאים אותו, זה שווה הכל.


איציק וקרן קדוש (צילום: אבישג שאר-ישוב)

איציק וקרן קדוש (צילום: אבישג שאר-ישוב)

קרן ואיציק קדוש, בעלי קפה “קדוש’:

2+1. את פסח הקרוב נעשה בפורטוגל, עם שני ילדינו הקטנים אראל ואיתן. הילדים הגדולים, אור ואופיר, נשארים לחגוג בבית עם המשפחה שלי – קבענו לערוך את החג בזום.

3. המצה הכי טעימה והכי מרגשת היא זו שאוכלים רטובה עם שוקולד.

4. הקטע הכי טוב בהגדה הוא קריעת ים סוף.


העסקה שחלמתם עליה מחכה כאן. היכנסו לזירת הנדל"ן של ירושלים


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר