מימין ד״ר גבי אלבז, פ׳ המתאושש ופרופ׳ אייל הרצוג (צילום: דוברות הדסה)
מימין ד״ר גבי אלבז, פ׳ המתאושש ופרופ׳ אייל הרצוג (צילום: דוברות הדסה)

בשל ישיבה ממושכת בממ"ד: תסחיף ריאתי ונזק כבד בלב של תושב שדרות

מקרה חריג וראשון מסוגו טופל השבוע במרכז הרפואי הדסה: תושב שדרות הגיע במצב של סכנת חיים לבית החולים בעין כרם בשל תסחיף ריאתי, שנגרם בעקבות ישיבה ממושכת בממ"ד. חייו ניצלו הודות לטיפול מהיר שקיבל במחלקה הקרדיולוגית

פורסם בתאריך: 26.10.23 15:44

המתקפה הרצחנית של החמאס בעזה בשבת ה-7/10 כמעט וגבתה קורבן נוסף – תושב שדרות הגיעה להדסה עין כרם בסכנת חיים לאחר שהתמוטט מתחסיף ריאתי ועם נזק כבד בלב בשל ישיבה ממושכת במרחב המוגן.

בהדסה מציינים כי זהו המקרה הראשון המתועד בישראל שבו ישיבה ממושכת, לעיתם של מספר ימים כמו במקרה הנ"ל, גורמת לנזק כבד בלב מתסחיף ריאתי. חייו של המטופל, פ' בן ה-52, ניצלו הודות להתערבות מהירה של הרופאים במחלקה הקרדיולוגית בהדסה.

ד"ר גבי אלבז, רופאה במחלקה הקרדיולוגית בהדסה ומצנתרת בכירה מציינת כי "זוהי נורת אזהרה משמעותית לאלפים במדינת ישראל הנאלצים לשהות בממ״ד זמן רב, לרוב במבנה קטן עם עוד בני משפחה כך שההליכה בתוכו כמעט בלתי אפשרית. ובכל זאת, המלצתנו היא בעת ישיבה ממושכת בממ"ד לשמור על תנועתיות, בפירוש להקפיד על תזוזה".

לאחר שהתאושש במעט סיפר פ' לצוות בהדסה את השתלשלות האירועים. עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' והאזעקות הבלתי פוסקות הוא נכנס עם בני משפחתו למרחב המוגן בביתם שבשדרות. השהייה בממ"ד היתה ארוכה מאוד, וכתוצאה מכך הוא ממש ישב במשך שעות ללא תזוזה. "המטחים היו כבדים ורצופים עד כדי כך שכבר לא היה טעם להיכנס ולצאת מהמרחב המוגן אז פשוט נשארתי לשבת בממ״ד שעות ארוכות", הוא מציין. "אני אדם בריא ללא שום רקע רפואי ולקראת הערב, התחלתי להרגיש קשיים בנשימה. בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות גבוהה, לא חשבתי שהמצב הבריאותי שלי חמור או מסכן חיים".

 

 

פ' ומשפחתו חיכו שהמצב הביטחוני יירגע במעט והם החליטו, כמו רבים מתושבי הדרום, להתפנות לאילת. לאחר כמה ימים במהלכם פ׳ לא הרגיש טוב ולא חל שיפור במצבו הבריאותי הוא החליט לפנות לבית החולים שם מצאו כי הוא סובל מתסחיף ריאתי.

פ' הוטס במצב קריטי ומסכן חיים לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שם טיפל בו צוות ייעודי פולשני שמטפל בתסחיף ריאתי. "כבר עם נחיתת המסוק בהדסה, הבנו כי הוא במצב קריטי ומסכן חיים", מספרים ד"ר אלבז וד"ר מרדכי גולומב, שצינתרו את פ'. "לאחר הערכה קלינית בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים למקרים אלה שפותחו בהדסה ביצענו צינתור לב ובו הזרקנו תרופה דרך קטטר ישירות לעורק הריאה בלב, שממיסה את קריש הדם. הטיפול עבר בהצלחה מרובה עם שיפור מידי במצבו הקליני של המטופל".

פרופ׳ הרצוג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בבית החולים הדסה עין כרם, מוסיף: "בימים מתוחים כמו אלה, בהם אזרחים רבים שוהים במרחבים המוגנים שעות רבות חשוב לנו להדגיש את המשמעות הקריטית של תזוזה בממ"ד. כפי שכבר תואר במאמרים קודמים שעסקו בנושא – אך בקרב מי שטסים בטיסות ארוכות ונאלצים לשבת זמן ממושך מבלי לשנות תנוחה, גם כאן לתזוזת הגוף באופן מכוון (כגון יישור רגליים והנעת אצבעות הרגליים) ישנה משמעות קריטית. אם אחרי ישיבה ממושכת בממ"ד מופיעות תחושות של קוצר נשימה פתאומי, כאבים בחזה או תחושה של התעלפות יש לפנות מייד לטיפול רפואי. מדובר פה על הצלת חיים ממש".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר