ד"ר איילת נבט (צילום: כללית ירושלים)
ד"ר איילת נבט (צילום: כללית ירושלים)

גיבורה מקומית: הרופאה שהתגייסה ראשונה לטובת מפוני עוטף עזה

24 שעות לאחר תחילת הלחימה, כשראשוני המפונים הלומי הקרבות מעוטף עזה, הגיעו למלון במעלה החמישה, חברת הקיבוץ ד"ר איילת נבט הבינה שחייבים לתת להם מענה. תוך זמן קצר גויסו חברי מעלה החמישה ובהמשך גם קופות ובתי הם חולים - וביחד כולם מספקים מזה כשלושה שבועות מעטפת חמה ואוהבת

פורסם בתאריך: 29.10.23 07:58

כוחנו באחדותנו אומרת אחת מהקלישאות הבולטות ביותר של השבועות האחרונים, ואף על פי שאכן מדובר בקלישאה – נדמה שקשה למצוא הגדרה אחרת שעונה על ההירתמות וההתנדבות של חלקים רבים ומגוונים בחברה הישראלית. הירתמות שאין לה, ככל הנראה, אח ורע בעולם כולו.

המדיות השונות, גם כאן ב"כל העיר", מוצפות בסיפורים ייחודים של עזרה הדדית, של תמיכה בקהילות השונות, בחיילים ובלוחמים והאחד בשני. תושבי עוטף עזה ויישובי הדרום שהשמיים נפלו עליהם באותו בוקר שבת ארור של ה-7/10 מקבלים חיבוק. הם נאלצו לעזוב את ביתם ולהפוך לפליטים בתוך ארצם בשל המלחמה המשתוללת כעת בישראל, ונדמה שיש נכונות לעשות כל מה שצריך כדי לתת להם את התחושה שהם לא לבד.

אחד הסיפורים המיוחדים הוא זה של ד"ר איילת נבט, רופאת ילדים ותיקה בשירותי בריאות כללית, חברת קיבוץ מעלה החמישה, שהבינה כבר ביממה הראשונה לפינוי את גודל האירוע והמשבר ונערכה, ביחד עם חברים אחרים בקיבוץ, לקליטת מפונים מאזור עוטף עזה שהגיעו למלון 'יערים' שבמעלה החמישה. ביחד איתה נרתמו, כאמור, רבים מחברי הקיבוץ – רופאים ורופאות, אחים ואחיות חברי וחברות הקיבוץ. הם הקימו מענה רפואי, רגשי ועזרה בציוד כבר מתחילת הפינוי.

"הגעתי למלון ביום ראשון, לראות איך אפשר לעזור בקלטה ובצרכים של תושבי היישוב שפונו מעוטף עזה", אומרת נבט בשיחה עם "כל העיר ומספרת על תהליך ההקמה: "מהר מאוד אנשי קיבוץ מעלה החמישה התחלקו לשלל תפקידים כדי להבין את צרכי המפונים בתחומי הבריאות, כולל בריאות הנפש – וכך הוקמו מערכים וגם נושאים אחרים טופלו, כמו כמו ציוד בסיסי או ציוד של דברים דחופים: משקפי ראייה, מכשירי שמיעה וכדומה, שתושבים השאירו מאחוריהם כי הם מיהרו לצאת מאזור הלחימה.

"עשינו מיפוי של צרכים והקמנו מרפאה בתוך המלון. לא רק אנשי כללית, אלא גם קופת חולים מכבי. המרפאה לא היתה מצוידת בהתחלה, אבל מהר מאוד סיפקו לנו את כל מה שנדרש. רופאים נוספים הצטרפו מכללית, מכבי וגם מבתי חולים אחרים והתחלנו לעשות משמרות לפי הנדרש כדי לטפל במפונים שסובלים מטראומה".


ד"ר איילת נבט (צילום: כללית ירושלים)

ד"ר איילת נבט (צילום: כללית ירושלים)


יש לציין כי המפונים שהגיעו למלון במעלה החמישה פונו כקהילה אחת ולא פוזרו בין בתי מלון אחרים, כדי לתת להם את תחושת הבטחון שהם צריכים לאחר התופת הנוראית שהם חוו בעוטף עזה בהתקפה הנפשעת של החמאס. "יש להם נציגי קהילה שעובדים מולנו", מציינת ד"ר נבט ומסבירה מדוע הוקמה מרפאה והמפונים לא משתמשים במרפאת הקיבוץ: "הבנו מהר מאוד שאת שירותי הרפואה צריך לספק במלון ולא במרפאה כי הם לא רצו לצאת מהמלון, אלא להישאר במרחב מוגן ליד הקהילה שלהם, אז הבאנו את מיטב השירותים לתוך המלון. הקמנו ממש ישוב בתוך המלון".

 

 

איזה מענים אתם נותנים למפונים?
"נוסף לרפואה הראשונית שאנחנו נותנים שזה רפואת משפחה וילדים, יש גם רפואה יועצת, כמו אורתופדיה, נשים, ויועצים מכל התחומים איתם אנחנו מתייעצים לפי הצורך המוכנים להגיע בהתראה קצרה בעת הצורך גם תחום בריאות הנפש. אנחנו מציעים להם טיפול משלים כמו פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים.

"בנוסף, גייסנו מומחים למענה ראשוני לטראומה ולשם כך הגיעו גדולי המומחים מבתי החולים שיבא, הדסה ומעמותת שונות כמו חוסן והחלו לתת מענה קבוצתי ופרטני. גם תחום הרווחה לא נזנח. הגיעו נציגות רווחה ממשרד הבריאות בשלב מאוד מוקדם והיו שותפים לצרכיהם של המפונים. גם תחום רפואת השיניים קיבלה מענה עם הגעת רופאים למלון ממרפאות קרובות. חשוב לציין ולשבח את תושבי הקיבוץ שנרתמו ובעזרתם יש גם מערך הסעות שלם שמסיע מטפלים שצריכים טיפולים מיוחדים, ניתוחים או בדיקות שונות כמו MRI והבאת תרופות".

ד"ר נבט, כאמור, היא רופאה ותיקה בכללית ירושלים, והיא מספרת גם על ההיערכות של מחוז ירושלים בכללית לטיפול במפונים. "היתה התגייסות של כולם מהר מהרגיל", היא מציינת. "למשל יש תורים שלוקחים בדרך כלל חודשים, מקבלים היום קדימות. המעטפת של המפונים היא מרשימה והכי חשוב לתת להם שירות מהיר, זמין ומקצועי. אנחנו נערכים לשהות ממושכת של המפונים".

המענה שאתם בקיבוץ מציעים למפונים הוא רחב יותר מתחום הרפואה – ספרי על כך בבקשה.
"אנחנו נותנים גם מענה לילדים. הוקמו גני ילדים, ג'ימבורי, משחקייה, הגיעו אנשי חינוך, שמתמחים בטיפול בטראומה. המערך החינוכי עובד ונותן מענה לילדים שקיבלו טאבלטים ללמידה מרחוק. נותנים מענה גם למתבגרים, לנערים והנערות, עשינו מרחב נעורים עם פעילויות בשעות הערב. התרומות של האנשים זה משהו שאין לתאר – ציוד, בגדים, משחקים שזורמים כל הזמן למלון. כל כך הרבה אנשים שרוצים לבוא ולתרום שזה מחמם את הלב".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כל הכבוד לד"ר נבט. מיטב הברכות והאיחולים עבור היוזמה המבורכת והפעילות.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר