פרופ' אלון הרשקו, מטופלת במסדרון בית חולים (צילומים: דוברות הדסה, איגוד הפנימאים)
פרופ' אלון הרשקו, מטופלת במסדרון בית חולים (צילומים: דוברות הדסה, איגוד הפנימאים)

האמירה הקשה של מנהל המחלקה בהדסה: "אלה קשישים – אנחנו משליכים אותם לעת זקנה"

בדיון שהתקיים היום, שלישי, בוועדת הבריאות של הכנסת התייחס מנהל פנימית בהדסה עין כרם פרופ' אלון הרשקו לעומסים הגדולים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות בבתי החולים. לדבריו, "העומסים השנה לא מפתיעים ולא חריגים - הם צפויים. אפשר כבר לתאם את הדיון בשנה הבאה ובעוד שנתיים ושלוש"

פורסם בתאריך: 5.3.24 16:24

"אני ירושלמי, ורציתי להגיע פיזית לדיון היום בועדת הבריאות של הכנסת על העומסים במלר"דים ובבתי החולים. אבל יש לי במחלקה 38 מיטות אשפוז והיום אצלי 50 חולים. לא הספקתי להגיע, כי ירדתי למיון אצלנו לבקר גבר בן 98, ניצול שואה, במצב חולי מתקדם ובמצב קשה, אשר שוכב במיון כבר 24 שעות בלי שירותים ובלי תנאים בסיסיים, והתעכבתי בניסיון לעזור לו".

הדובר הוא פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם ונציג האיגוד הישראלי לרפואה פנימית. את הדברים הוא אמר בדיון מיוחד שקיימה ועדת הבריאות של הכנסת על העומסים הכבדים בבתי החולים בכל הארץ בשל תחלואת החורף. פרופ' הרשקו, כאמור, לא יכול היה להגיע לדיון והוא דיבר אל חברי הכנסת באמצעות שיחת זום.

כפי שפורסם ב"כל העיר" כבר לפני כחודש, תחלואת החורף השנה קשה יותר מאשר בשנים עברו. במקביל, פחות א.נשים התחסנו השנה נגד השפעת, והתוצאה, כפי שהזהיר ד"ר יאן מיסקין מהכללית, קשה. בתי החולים מאוכלסים כעת בתפוסה של בין 130 ל-150 אחוז, והם פשוט לא יכולים לקבל עוד מטופלים.


פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)

פרופ' אלון הרשקו, מנהל מחלקה פנימית בהדסה עין כרם (צילום: דוברות הדסה)


נציגי מד"א ואיחוד הצלה שהשתתפו בדיון סיפרו כי בתי החולים מבקשים מהם להעביר מטופלים חדשים למקומות אחרים, בשל תפוסת היתר.המחלקות, כאמור מלאות, גם המסדרונות. אמנם בחדרים מסוימים במחלקות השונות ניתן לראות מטופל בודד או שניים – אך חשוב להבין שלא כל חולה יכול להיות באותו חדר עם מטופלים אחרים, על אחת כמה וכמה שלא במסדרון.

 

 

התוצאה, כפי שתיאר אותה פרופ' הרשקו, קשה עד בלתי נסבלת. בעיקר עבור המטופלים אבל גם עבור הצוות הרפואי. ועדיין, למרות העומסים הגדולים על חדרי המיון והמחלקות הפנימיות, פרופ' הרשקו אומר: "אפתיע אתכם אולי – העומסים השנה לא מפתיעים ולא חריגים – הם צפויים. אפשר כבר לתאם את הדיון בנושא העומסים לחורף של השנה הבאה ולעוד שנתיים ושלוש. חלק מהבעיה היא שאין לי בירושלים לאן לשחרר חלק ניכר מהמטופלים אצלי במחלקה. קודם אמרה לי קשישה עם מחלת ריאות מתקדמת אצלי במחלקה, שהיא פוחדת לחזור הביתה, כי אין באזור ירושלים מיטות פנויות באשפוז המשכי, ולכן האלטרנטיבה היחידה שלה היא חזרה הביתה וזה מפחיד אותה".


מטופלת במסדרון (צילום: איגוד הפנימאים-אתר רשמי)

מטופלת במסדרון (צילום: איגוד הפנימאים)


עוד הוסיף פרופ הרשקו בדיון: "העומסים במלר"דים והעומסים במחלקות הפנימיות – חד הם, ואנחנו הפנימאים עושים כמו חברינו במלר"דים – תורנויות במיון ובשבתות, איפה שהמטופלים שלנו נמצאים. הבעיה נעוצה בכך שהמטופלים שלנו אינם משרתים בעזה, הם לא מעלים פוסטים ברשתות החברתיות, אלה ההורים שלנו. אנשים קשישים. אנחנו בעצם משליכים אותם לעת זקנה".

הביקורת לא הסתיימה ופרופ' הרשקו הוסיף: "בכל ההצגות בוועדה על ידי נציגי משרדי הבריאות והאוצר (בדיון בועדת הבריאות), חסר פרט אחד מרכזי: אזכור דו"ח ועדת טור כספא. הרי כל הפתרונות כבר נאמרו וניתנו. יש תוכנית עבודה סדורה, שאומצה על ידי משרד הבריאות, אבל בפועל היא לא מבוצעת. פרופ' אבישי אליס יו"ר האיגוד לרפואה פנימית אמר לאחרונה, ואני מביא את דבריו: 'כספים שאמורים היו לחזק את המחלקות הפנימיות, 290 מיליון שקל, לא הגיעו למחלקות, אלא נבלעו בתקציבי בתי החולים על ידי המנהלים. תקני רופאים שניתנו בזמן הקורונה, ואמורים היו להיות קבועים במחלקות, נלקחים על ידי מנהלי בתי החולים. יש כרגע שתי מערכות מקבילות בבתי החולים – מצד אחד, טיפול בפצועי מלחמה, שמביא יוקרה לבתי החולים, ומצד שני, טיפול בקשישים שהוא מחפיר'".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

14 תגובות
  1. מירי

    למה צריךחחפש אצ התגובות תמיד נמאסתם עים הפרסומות
    המכוערות המאוסות שלכם משקיעים ככ הרבה כסף לחינם לכו תתרמו
    לניצולע שואה עדיף

  2. שרית

    כותרת דוחה!!! איכס!
    מהכתבה נשמע שהוא אדם זהב! אז למה לתת כותרת שכביכול מכפישה את שמו?

  3. טובי

    חחח מה הרעש בן גורגור מנוחתו שדה בוקר אמר את אותו דבר בקום המדינה

  4. איזה מזל שאני לא רופאה.

    לפני שנים רבות, הייתי סטודנטית לסוציולוגיה באוניברסיטה. אני זוכרת מאמר שקראנו, שכתבו רופאים צעירים בארה"ב והם אמרו בפה מלא שהם משקיעים יותר מאמצים בהצלתו של אדם צעיר, או לא מאוד מבוגר, מאשר הם משקיעים בהצלתו של אדם זקן. חבל מאוד, אבל אם זה המצב בארה"ב, אשר התנאים לעבודה בבתי החולים שם הרבה יותר טובים לרופאים מאשר בארץ, אז על אחת כמה וכמה מה יעשה רופא בארץ, עמוס מעל יכלתו ומותש, (גם לא מתוגמל כראוי, אגב, ) כאשר הוא צריך לקבל החלטה במי הוא "משקחע" עכשיו…????

  5. מירי

    הפתרון הוא בתי מרפא לאישפוז מתמשך. יש חולים שלא צריכים בית חולים אבל צריכים השגחה. אם יפנו אותם מבית חולים לבתי מרפא שם יקבלו השגחה של רופא תורן ואחיות העלות תהיה נמוכה יותר והעומס בבתי החולים יקטן. אבל בתי החולים מעוניינים החולים האלו שמכניסים כסף רב ודורשים טיפול מועט ודם מתחילה הבעיה

  6. אהרון

    בא תספר לנו כמה ערבים מיו"ש שלא משלמים ביטוח בריאות מאושפזים אצלכם ב"תיירות מרפא הומניטרית".

  7. ירושלמי

    כל העיר

    קראתי את הכתבה עד שהגעתי ל"א.נשים" שכתובה בכתבה

    שם פרשתי

    מה לעזאזל

  8. מכבייהודה

    לצערי זה ידוע שרוב בתי החולים מעדיפים שהמבוגרים ייצאו בארונות מבתי החולים אל תשכחו שכולם יגיעו לזיקה כולל רופאים ופרופסורים חייבים למצוא פתרונות למבוגרים שבינינו זה פשוט לא אנושי להתעלם ממבוגרים חולים.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אימי חלתה בשנת 1980 בשפעת חזקה מאוד, הייתה צריכה השגחה וטיפול של בית החולים, בת 54 במותה,
    בית חולים הדסה, שהיה עמוס לעייפה באתה שנה, הכריח אותנו הילדים הקטנים ללא ניסיון בכלל, לקחת אותה הבייתה, מצבה התדרדר ונפטרה לצערינו.
    את היתמות מאימי בעוד שהשאירה ילדים קטנים, לעולם לא נשכח זאת.
    שימו לב לחולים בכל בית חולים, גם להזהר מעובדי הניקיון, הם מחבלים בחולים ישנים.
    ולהזהר מאוד מנהגי אוטובוסים ערבים שעוצים בפתאומיות ופוצעים אנשים.

  10. נתיב

    הפתרון פשוט. כל חולה -אבל כל חולה – שמגיע לבית חולים מקבל טיפול *לפי התור*. אין עדיפות לאף אחד. וכל צוות שיעבור על התקנה הזאת דינו 5 שנות מאסר. נראה את כל המכובדים איך יגיבו.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר