בדיקה לזיהוי תסמונת יובש בעיניים (צילום: דוברות שערי צדק)
בדיקה לזיהוי תסמונת יובש בעיניים (צילום: דוברות שערי צדק)

הטיפ השבועי של שערי צדק: מהי תסמונת העין היבשה וכיצד ניתן לטפל בה?

פרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי שערי צדק, מסביר מהי תסמונת העין היבשה ומפרט על דרכי הטיפול בתופעה. ולא, זה לא מסתכם רק בתחליפי דמעות

פורסם בתאריך: 7.8.18 09:41

על פי תוצאות של מחקרים שונים, רווחת הסברה שלמעלה מ-4,000,000 אנשים בארצות הברית סובלים מיובש בעיניים. חקר סינדרום העין היבשה (keratoconjunctivitis sicca) התקדם מאוד בשנים האחרונות ומאפשר הבנה טובה יותר של הפתופיזיולוגיה, המנגנון והתקדמות המחלה. בעוד שבעבר הטיפולים בעין יבשה נועדו להחליף את הנוזלים שאבדו בדמעות, הרי כיום יש טיפול המכוון לתהליך הדלקתי שזוהה כחלק מתסמונת העין היבשה.



באופן מסורתי הטיפול בעין יבשה הינו טיפול להקלה והרגעה, והוא מתבסס בעיקרו על תחליפי דמעות ללא טיפול בגורמי המחלה. במשך השנים שופר הרכב תחליפי הדמעות עם שיפור הצמיגות וחומר הסיכה, ופיתוח תמיסות ללא חומר משמר על מנת למנוע פגיעה בקרנית. יחד עם זאת, למרות השימוש הנפוץ בתחליפי הדמעות והשיפור בתחושת היובש וחדות הראייה, חומרים אלה לא מייצרים דמעות טבעיות, לא מהווים תחליף לזרימה קבועה של דמעות, לא מטפלים בבעיה הבסיסית ולא מטפלים בנזק שעלול להיגרם לאורך זמן מהיובש. כיום ידוע שתסמונת העין היבשה מקורה בתהליכם דלקתיים המשפיעים על בלוטת הדמעות. התהליך הדלקתי עלול להפחית את יצור הדמעות או להשפיע על תכולת הדמעות ובכך לפגוע בשיווי המשקל של פני העין ולגרום ליובש. הידע הזה הוביל לטיפולים המכוונים לדיכוי התהליכים הדלקתיים האלה.

פרופ' דוד צדוק, מנהל מחלקת עינים במרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

מהם הטיפולים המוצעים?

תחליפי דמעות – הטיפול הנפוץ ביותר ליובש הוא הזלפה מקומית של תחליפי דמעות. למרות שטיפול זה הוא רק טיפול מרגיע, השימוש בדמעות מלאכותיות לעיניים יבשות יעיל במקרים של יובש קל להקלת תחושת היובש והגרגירים. תחליפי הדמעות מופעים בצורת נוזל, ג'ל או משחה. ההבדל העיקרי בין התכשירים השונים הוא בצמיגות, ההרכב וחומר השימור. אחד החסרונות הבולטים של תכשירי הדמעות המלאכותיות הוא השימוש בחומר משמר וחומרים מייצבים. חומרים אלה מייצבים את התמיסה, מונעים זיהום וצמיחת חיידקים ובכך מאריכים את חיי המדף של התכשירים. למרות הריכוז הנמוך של חומרים משמרים אלה בדמעות המלאכותיות, שימוש ממושך בהן על משטח פני העין הפגועה ממילא עקב יובש, עלול להחמיר את מחלת פני שטח העין. על כן, לחולים הנדרשים להזליף תחליפי דמעות מספר רב של פעמים במשך היום ממומלץ להשתמש בתחליפי דמעות ללא חומר שימור.

גירוי תרופתי ליצירת דמעות – תרופות מעודדות הפרשה משמשות לגירוי בלוטת הדמע לייצר דמעות. הטיפול בתרופות המגרות ליצירת דמעות עשוי להיות בעייתי כאשר נגרם נזק לבלוטת הדמעות או לצינוריות המובילות את הדמעות מהבלוטה. ייתכן גם וגירוי בלוטות דמע ולחמית מודלקות, כמו בחולים עם עין יבשה, יגרום לשחרור דמעות עם חומרים דלקתיים דבר שיחמיר את המחלה.

טיפולים נוגדי דלקת – ההכרה בחלקה של הדלקת כגורמת לעין יבשה עקב נזק לבלוטות הדמע וללחמית הביאה למסקנה שיש צורך בטיפול נוגד דלקת במחלת העין היבשה. טיפול בסטרואידים ללא חומר משמר הינו טיפול יעיל להפחתת הדלקת ושיפור מצב שטח פני העין בחולים עם עין יבשה. לרוע המזל, לטיפול מקומי ממושך בסטרואידים תופעות לוואי כירוד (קטרקט) וברקית המונעים שימוש ממושך בתרופה זו. הסטרואידים יעילים מאוד כטיפול לזמן קצר בעת התלקחות הדלקת.

המרכז הרפואי שערי צדק ( צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

דגים לטיפול בעין יבשה? – הרפואה האלטרנטיבית הציעה גישה נוספת להפחתת הדלקת הקשורה לעין יבשה. שתי חומצות השומן ההכרחיות החשובות ביותר הן אומגה 6 (linolenic acid) ואומגה 3 (gamma-linolenic acid). חומצת השומן אומגה 6 המצויה בחלב, גלידה, פיצה, בשר בקר וחמאה היא מעודדת דלקת. חומצת השומן אומגה 3 המצויה בזרעי פשתן ודגים היא אנטי דלקתית ומשפרת את הפרשות בלוטת ה-meibomian, שקשורה בהפרשת דמעות. אין מחקרים מבוקרים המדגימים את יעילות הטיפול בחומצות שומן אומגה 3.

 

מאחר ואין תרופה נוגדת דלקת אחת יעילה בכל המקרים, נראה שבעתיד הטיפול האנטי-דלקתי בעיניים יבשות עשוי לכלול שילוב של שימוש לזמן קצר בסטרואידים, שימוש לזמן ממושך בתרופות אימיונוסופרסיביות, טיפול הורמונלי ותוספי תזונה.

ויטמין A – ויטמין A נמצא בדמעות והוכח כחסר בעיניים יבשות. יעילות הטיפול המקומי בוויטמין A עדיין לא הוכחה. חסר בדמעות של ויטמין זה גורם לקרטיניזציה והתרבות תאי האפיתל עם התמעטות תאי הגביע. הטיפול בוויטמין A עשוי לטפל בתופעות אלה.

בדיקה לזיהוי תסמונת יובש בעיניים (צילום: דוברות שערי צדק)

לסיכום, בעוד אנו ממתינים לטיפולים בגורמים העומדים בבסיס מחלת היובש בעיניים, הטיפול העיקרי העומד לרשותנו היום בחולים עם עין יבשה הוא עדיין הטיפול המרגיע ומקל שמשתפר עם פיתוח תחליפי הדמעות החדשים. ההבנה שתהליכים דלקתיים עומדים בבסיס העין היבשה עקב נזק לבלוטות הדמע ולשטח פני העין, מובילה לאסטרטגיה חדשה ושמירה על איזון הורמונלי בסביבת בלוטות הדמע ושטח פני העין.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר