נעלי צעד ראשון (צילום אילוסטרציה: א.ס.א)
נעלי צעד ראשון (צילום אילוסטרציה: א.ס.א)

הטיפ השבועי של שערי צדק: נעלי צעד ראשון – לקנות או לוותר?

ד"ר אורי לבל, מנהל היחידה לאורתופדית ילדים במרכז הרפואי שערי צדק, מסביר מדוע במרבית המקרים עדיף להשאיר את הפעוטות יחפים

פורסם בתאריך: 9.10.18 18:44

הוא חייך, התהפך, זחל ומערכת העיכול שלו כבר הסתגלה לעולם שמחוץ לרחם. כעת פניו של תינוקכם למשימה חדשה ומאתגרת במיוחד – לצעוד! במחקרים שנערכו באוכלוסיות 'יחפות': אפריקאים, הודים, אסיאתיים ואחרים, נמצא כי ברוב המקרים כפות הרגליים שלהם בריאות יותר, כשיש לציין כי אין הרבה מחקרים בנושא.

על כן, אין לנו סיבה להניח כי נעילת נעליים מועילה, ברור כי בארצות קרות חייבים להגן על כפות הרגליים וכנראה מכאן צמח המושג שאנו מכירים כיום כ'נעלי צעד ראשון'. נעליים שהן בעצם לא יותר מגרב.



נתחיל עם צעד אחד אחורה. ילדים בריאים מתחילים ללכת בין גיל שנה לגיל שנתיים. אם הילד בריא, אין צורך בבירור משמעותי אם הוא לא הולך עד גיל שנתיים.

מבחינתנו נעל 'צעד ראשון' צריכה להיות בעצם הליכה יחפה. הסיבה לכך היא שאנו מפריעים לילד ללמוד את הסביבה ולחוש את העולם שסביבו בצורה ראשונית. אנו מאמינים כי הילד צריך להרגיש את הקרקע. לתחושה יש משמעות עבור התפתחות התינוק ולכן לא צריך ל'הפריע' לו להרגיש: רצפה, דשא, אבנים, אדמה, חול או מדרכה. להנעיל ילד דומה לגידול ילד עם כפפות. אנחנו לא רוצים לעשות זאת. גם לנושא זה אין תשתית מחקר גדולה, אבל אם לילד לא קר, אין קוצים, זכוכיות או עצמים מסוכנים אחרים, אם המדרכה לא חמה מדי עבורו ואין חשש לפגיעה – הנעל מיותרת.

המרכז הרפואי שערי צדק

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

בנוסף, אנחנו לא ממליצים לנסות להוליך ילדים באביזרי הליכה אם הם בריאים. אין תועלת רבה במכשירים כמו נדנדות למיניהן והליכונים, מכיוון שההליכה היא שלב המותנה בהבשלה של המוח ובקשר שבין מערכת שרירים, קשר עין ואיבר שיווי משקל. הוא לא מותנה בהבשלת השרירים. הילד יכול לעמוד מגיל מאוד צעיר ויעיד על כך כל מי שהחזיק תינוק וראה אותו דוחף את רגליו לעמידה. מומלץ לתת לילד ללכת בתמיכה ככל שירצה, עד להבשלת המערכת.

ואם כבר נכנענו לטרנד – אילו נעליים כדאי לקנות?
רצוי למשוך ילדים שהתפתחותם תקינה כמה שיותר זמן ללא נעליים, כך הם יקבלו את היציבות מכף הרגל עצמה ולא מהנעלים. לילדים שקצת יותר קשה להם אנו ממליצים נעל שאוחזת את הקרסול ומספקת יותר יציבות. הנעל מאוד מסרבלת את הילד, היא מכבידה על ההליכה ומקשה עליו, במיוחד בחורף. ההליכה של ילדי החורף תמיד מסורבלת יותר מההליכה של ילדי הקיץ 'שזוכים' ליהנות מהליכה יחפה. נעל 'צעד ראשון' צריכה להיות מאוד פשוטה ואין צורך בנעליים מתוחכמות ויקרות מדי. וחשוב שיהיו יפות.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר