צילום אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK)
צילום אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK)

הטיפ השבועי של שערי צדק: כך תפסיקו לעשן

תוחלת החיים הממוצעת של מעשנים קצרה ב-12 שנים בהשוואה ללא מעשנים, כל סיגריה מכילה כ-4,000 חומרים כימיים ו-50 חומרים מסרטנים: פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי שערי צדק, עם כל הנתונים והמספרים שאולי יעזרו לכם להיגמל

פורסם בתאריך: 27.3.19 18:37

בכל שנה מתים בישראל מעישון ונזקיו מעל 8,000 אנשים. תוחלת החיים הממוצעת של מעשנים קצרה ב-12 שנים בהשוואה ללא מעשנים. ולמרות זאת, ישראל היא בין המדינות המערביות הבודדות שהעישון בה מצוי במגמת עלייה.



גיל המעשנים צונח ובאוכלוסייה הערבית אחוז הגברים המעשנים גבוה אף יותר. כדי לעודד עישון חברות הטבק השקיעו בשנת 2015 למעלה מ-60 מיליון שקל בפרסום. משקי בית בזבזו 7.5 מיליארד שקל על קניית טבק ומוצריו. משלמי המסים, שאינם מעשנים, היו שותפים לנטל הכלכלי של 370 אלף ימי אשפוז בבתי חולים בגלל מחלות הקשורות לעישון, ועלות הטיפול במחלות הנגרמות מעישון עמדה על למעלה מ-7.3 מיליארד שקל.


  • תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר" [email protected]

עישון היא התמכרות מזיקה וקטלנית, בדומה להתמכרות לסמים ולאלכוהול. כל סיגריה מכילה כ-4,000 חומרים כימיים ו-50 חומרים מסרטנים, בהם: קדמיום, ארסן, פורמלדהיד, עופרת, בנזן, DDT (קוטל חרקים) וציאניד. והרי לא יעלה על דעתו של אף אדם ללגום כוסית מהחומרים הללו – מעשה יום יומי אצל מעשנים.

בניגוד למיתוסים הרווחים, אין עישון 'בריא'. נרגילות וטבק לגלגול גורמים לנזקים זהים לסיגריות. סיגריות אלקטרוניות לא מצויות בפיקוח, לא נחקרו ואינן מומלצות לשימוש קבוע.

עישון מחמיר את מצבן של מחלות רבות, בהן: מחלות מעי דלקתיות ומחלות זיהומיות. ההחלמה ממחלות שונות ארוכה ומורכבת יותר אצל מעשנים, בהשוואה לחולים באותן מחלות שאינם מעשנים. עישון גורם לסרטן במערכת העיכול, ובשלפוחית השתן ובין היתר, להיצרות של כלי דם ברגליים ובלב, לפגיעה במוח ולפגיעה בפוריות. הורים מעשנים בתקופת ההיריון מסכנים את העובר במומים מולדים, ומעלים בשיעור ניכר את הסיכון למות עריסה בחודשי החיים הראשונים של היילוד.

סרטן ריאות היא מחלה שהיתה, כמעט, נעלמת מהעולם אלמלא העישון. 85 אחוזים מהחולים בסרטן ריאות מעשנים. גידולים בריאות לא מאופיינים בתסמינים מיוחדים ולכן המחלה מאובחנת בדרך כלל באיחור. סרטן הריאות לצד סרטן הלבלב הן שתי מחלות קטלניות ביותר. בגילוי מוקדם יישרדו כ-45 אחוזים מהחולים לאחר 5 שנים, כאשר בגילוי מאוחר יישרדו כ-10 אחוזים בלבד.

כרבע עד שליש מהמעשנים יחלו ברבות השנים במחלת ריאות חסימתית כרונית – נפחת (COPD). נפחת הריאות חוסמת בהדרגה את דרכי הנשימה ולרוב מאובחנת לאחר שהסבה נזק בלתי הפיך. בתחילה החולים מרגישים קוצר נשימה במאמץ ושיעול מלווה בליחה, האופייניים למחלות ריאה נוספות. המעשנים, שהתחילו לעשן בגיל 18, בממוצע, וכיום בני 45-40, לא תמיד קושרים בין העישון ונזקיו המצטברים, אלא נוטים לייחס את המיחושים לסיבות אחרות ולגילם המתקדם. נפחת הריאות מאובחנת על ידי בדיקת תפקודי ריאות (ספירומטריה). הטיפול נעשה בתרופות ומשאפים. חלק מהחולים הופך להיות תלוי בבלוני חמצן עם התקדמות המחלה. קבוצה קטנה עשויה ליהנות מהקטנת נפח הריאות לא בניתוח, על ידי טיפול בשסתומים. חלקם הקטן ייאלץ לעבור השתלת ריאות בשל נזקי העישון. המלצתי לכל המעשנים בני 35 ומעלה לקבוע לעצמם בדיקת תפקודי ריאת לגילוי של מחלות מסכנות חיים, בטרם יגיעו לשלב הבלתי הפיך.

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: דוברות שערי צדק)

מיתוסים מופרכים רבים רווחים באוכלוסייה, לכן חשוב לדעת שעישון נרגילה מזיק בדיוק כמו סיגריות, והמשפט המוכר של המעשנים "אני יכול להפסיק לעשן", רחוק מהמציאות, כי סיגריות ממכרות.

בשעה טובה כל התרופות להפסקת עישון נכנסו לסל הבריאות האחרון בלי צורך בהשתתפות בסדנא לגמילה מעישון (למרות שמומלץ להשתתף). אבל ישנה דרך אחרת ללא צורך בתרופות כלל: הרבה פעמים אני ממליץ למטופלים שלי להוריד סיגריה אחת כל שבוע. לדוגמה אם מעשנים קופסא אחת (20 סיגריות) ליום אני ממליץ להוריד ל 19 ליום למשך שבוע ואז ל 18 ליום לשבוע וכך להמשיך עד להפסקה מוחלטת. שיטה זו יותר ארוכה אבל לרוב אין בה תסמיני גמילה והיא בטוחה.

המלצתי לצעירים – אל תתחילו עם הסיגריה הראשונה. למבוגרים המעשנים – קבלו בחירה מודעת ומחייבת להיגמל מעישון. בסיוע מרכזי ריאה שמומחים לגמילה מעישון ניתן להסתייע גם בשמירה על המשקל. הגמילה צריכה להיות מלווה בשינויים התנהגותיים והימנעות ממצבים מעודדי עישון. הודיעו למשפחה, מכרים וחברים שהפסקתם לעשן כדי ליצור מחויבות ולהקשות על עצמכם לחזור לעשן.

בשערי צדק פועלת מרפאה ייחודית לגמילה מעישון, המשלבת במסגרת הטיפול רופאי ריאות, אחות שהיא גם מנחת קבוצות לגמילה מעישון ומומחה להתמכרויות. הטיפול מותאם באופן אישי לכל מטופל ומטופלת ומוכר ע"י משרד הבריאות. המרפאה כוללת תמיכה, עזרה וקשר ככל שיידרש.

 


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר