אילוסטרציה כאבי ראש (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE2)
אילוסטרציה כאבי ראש (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE2)

הטיפ השבועי של שערי צדק: הגורמים לכאבי ראש וכיצד ניתן להקל את הסבל

כאב ראש - בעיה שיש לה פתרון: ד"ר אברהם אשכנזי, מנהל מרפאת כאב ראש במרכז הרפואי שערי צדק, עם כל ההסברים

פורסם בתאריך: 12.6.19 19:04

פניות בנוגע לכאבי ראש הן מהתלונות הנפוצות ביותר שאיתן מטופלים מגיעים לרופא. מיגרנה, שהיא אחת הסיבות הנפוצות לכאבי ראש, פוגעת בכ-10 אחוזים מהאוכלוסייה. דרגת החומרה של המחלה משתנה בין המטופלים ובמצבים מסוימים עלולה לגרום לפגיעה קשה באיכות חייהם.

במקרים מסויימים, כאבי הראש עלולים להיות משניים ולהעיד על קיומה של מחלה אחרת בתחום האף אוזן גרון, עיניים, שיניים או מוח. בין המחלות המוחיות נמנות – לחץ תוך גולגולתי גבוה או נמוך, גידול תוך גולגולתי, זיהום, אירוע מוחי ובעיות נוספות בכלי הדם של המוח. לעומת זאת, כאבי ראש ראשוניים אינם ביטוי למחלת רקע אלא הם הבעיה עצמה.



לרבים מהסובלים מכאבי ראש אין כיום פתרון מתאים. לפי נתונים ארציים, רבים מהסובלים מכאבי ראש אינם מטופלים על ידי מומחים בתחום, וחלקם מגיע למצב של צריכת יתר של תרופות שעלול להחמיר את הכאב. בנוסף חלק משמעותי ממטופלים אלה סובל מחרדה ומדיכאון.

על מנת להגיע לדיוק מרבי באבחון, יש לקבל מהמטופל תיאור מפורט של כאבי הראש והתסמינים הנלווים. במקרים מסויימים יש צורך בבדיקות עזר כגון בדיקות הדמיה כדי להגיע לאבחנה מדויקת. במידה שאכן נשללה אפשרות של כאב ראש משני, אנו מתאימים תוכנית טיפול אישית המורכבת מכמה רבדים. ראשית, נעשית התאמה של אורח החיים של המטופל למחלה – למשל הורדת מתחים על ידי פעילות גופנית סדירה, ביופידבק או טיפול פסיכולוגי.

בעיות הרקע, כמו למשל משקל עודף, או חוסר שינה הם גם גורם מכריע בכל הנוגע לטיפול בכאבי ראש, והטיפול בהן הוא הכרחי להשגת תוצאות חיוביות בטפול. לדוגמה: מטופלים עם משקל עודף סובלים לעיתים קרובות יותר ממיגרנות ונוטים להחמרה של מיגרנה לעיתים קרובות יותר מאשר אנשים ללא עודף משקל. באוכלוסייה זו, פעילות גופנית ותזונה בריאה יכולים לסייע בטיפול. אם המטופל סובל מחוסר שינה, קשה מאוד להפחית את תדירות כאבי הראש או את עוצמתם ללא טיפול יעיל בבעיה זו. בקרב אנשים הסובלים מכאבי הראש, לעיתים ניכרת החמרה בכאבים סביב מצבי מצוקה שבהם נמצא הגוף, כגון מתח נפשי, חוסר שינה ועוד.


המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)

המרכז הרפואי שערי צדק (צילום: שערי צדק)


במרפאת כאב הראש בשערי צדק נעשה שימוש במספר טיפולים חדשניים ביותר בתחום כאבי הראש:

טפול בנוגדנים ל-CGRP – שיטה זו הביאה למהפכה בתחום הטיפול בכאבי ראש, וכוללת שימוש בנוגדנים נגד החלבון CGRP, שיש לו תפקיד חשוב בזמן ההתקף המיגרנוטי. הנוגדנים חוסמים את פעילות חלבון זה ומפחיתים את תדירות המיגרנות. החומר מוזרק אחת למספר שבועות או חודשים, ויכול להוות תחליף יעיל לשימוש בתרופות מניעתיות הניתנות על בסיס יומיומי. באוכלוסיות מסוימות, שימוש בנוגדן זה מעלה את היעילות של הטיפול התרופתי בהתקף מיגרנה חריף.

טוקסין הבוטולינום – טוקסין זה נמצא בשימוש קליני מזה שנים רבות לטיפול בספסטיות של שרירים, ולהפרעות תנועה. מחקרים הראו שהטוקסין יעיל גם בהפחתת התדירות של התקפי מיגרנה. טיפול בשיטה זו מתאים לאנשים הסובלים ממיגרנה כרונית. מדובר בפרוצדורה פשוטה יחסית הנעשית במרפאה, במסגרתה מוזרק החומר אל אזורים מסוימים בגולגולת. הטיפול בדרך כלל אינו כרוך בתופעות לוואי משמעותיות ואחד מיתרונותיו הגדולים הוא משך הפעולה הארוך שלו (12 שבועות בממוצע).

הזרקות חומרי הרדמה לעצבים היקפיים בגולגולת – Peripheral Nerve blocks אלו פרוצדורות המבוצעות במרפאה. הרופא מאלחש עצבים מסוימים בגולגולת ועל ידי כך משיג הקלה מהירה בכאב הראש. הטפול עובד כמעט מידית, ולמרות שאפקט ההרדמה פג לאחר כשעה, התועלת של טיפול זה בהקלה על הכאב עשויה להימשך מספר ימים עד שבועות. גם הטיפול בשיטה זו פשוט יחסית וכרוך בזמן קצר של טיפול ושחרור הביתה לאחר כ-20 דקות של השגחה. שיטה זו עשויה להתאים הן כטפול בכאב ראש חריף והן כטיפול מניעתי למטופלים שמגיבים טוב להזרקה.

טפול ע"י גירוי עצבי Neurostimulation – בשיטה זו, במקום לחסום את העצב, אנו מגרים אותו. גירוי זה דווקא גורם לירידה בתפקוד העצב מכיוון שהוא מבוצע בתדירויות לא פיזיולוגיות. בדרך כלל מדובר בגירויים המבוצעים על ידי מכשירים ניידים. בזמן התקף המכשיר מוצמד לעצבים הקשורים בהתפתחות כאבי ראש, כמו עצב הוואגוס, מגרה אותו ומפחית את עוצמת הכאב.

חשוב לציין שכאבי ראש מסוג המיגרנה, וכאבי ראש ראשוניים אחרים, אינם ניתנים לריפוי אולם, כיום אנו יכולים לשפר את איכות החיים של האנשים הסובלים ממחלות אלו במידה משמעותית בעזרת טיפולים חדשים הכוללים תרופות חדשניות, שפותחו על בסיס הבנה טובה יותר של מנגנוני המחלות האלה. כמו כן, אנו יכולים להציע טיפולים לא-תרופתיים העוזרים בטיפול בכאבי ראש, כמו טיפול באמצעות גירוי חשמלי או מגנטי של עצבי הגולגולת.

 


תוכן שיווקי


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יוני

    תרשמו עוד טיפ מעולה: תלכו יחפים. וכמה שיותר. לא על פרקט אלא על בלטות והכי טוב על האדמה בחוץ. בכל פעם שאתם הולכים יחפים הגוף פורק מתחים חשמליים מהראש שבעידן המודרני אינם מורקים בגלל נעלי גומי ורצפות מבודדות. כמה דקות יחפים ביום, יחד עם קצת ספורט ושינה טובה יעלימו את רוב המיגרנות והכאבים בלי להכניס כימיה ורעלים לתוך הגוף.

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר