הרכבת בתחנת ירושלים, בצלאל סמוטריץ' (צילומים: שלומי כהן, תומר אפלבאום)
הרכבת בתחנת ירושלים, בצלאל סמוטריץ' (צילומים: שלומי כהן, תומר אפלבאום)

משרד התחבורה ל"כל העיר": קו הרכבת המלא ירושלים-ת"א יחל לפעול עד סוף 2019

אחרי העיכובים - קו הרכבת ירושלים-ת"א מתוכנן להתחיל לפעול במלואו בחודש דצמבר. האם זה יתממש או ששוב תהיה דחייה?

פורסם בתאריך: 29.11.19 08:11

אחרי עיכובים רבים המגה-פרויקט – קו הרכבת ירושלים-תל אביב צפוי להתחיל לפעול בחודש דצמבר. במשרד התחבורה אומרים השבוע ל"כל העיר" כי "אנחנו מתואמים עם רכבת ישראל וישנה כוונה והיערכות להפעלה הקו בין ירושלים לתל אביב במחצית השנייה של חודש דצמבר, ולכל המאוחר עד סוף השנה".


הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת7"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


במשרד התחבורה, בראשות השר בצלאל סמוטריץ', מתייחסים גם לנסיעות המבחן שמתקיימות בקו המלא בשבועות האחרונים ואומרים: "זה מתנהל לפי התוכניות. כמובן שייתכנו תקלות, אבל בדיוק בשביל זה נועדו נסיעות המבחן. בסך הכל אנחנו מרוצים מאוד מתקופת ההרצה".

בימים אלה, כאמור, מתקיימות נסיעות המבחן של הרכבת מירושלים לתל אביב – ללא עצירה בתחנת נתב"ג. התכנון במשרד התחבורה הוא כי הקו יחל בהפעלה מלאה, עם נוסעים, עד סוף שנת 2019, כאשר הצפי הוא שכבר בנר ראשון של חג החנוכה, 22.12.19, הרכבת תפעל במלואה.

אולם, ל"כל העיר" נודע כי למרות ניסיונות להפעיל את קו הרכבת במלואו בעוד פחות מחודש, נראה כי רכבת ישראל עדיין לא מוכנה לכך. האם תהיה דחייה נוספת – לינואר 2020?

"כל העיר" פנה לרכבת ישראל – שם לא ממהרים השבוע להתחייב על מועד ההפעלה המלאה של הרכבת לתל אביב. בהודעה שהוציאה רכבת ישראל השבוע נכתב כי "רכבת ישראל ומשרד התחבורה נערכים להפעלת השירות המהיר בין ירושלים לתחנת תל אביב ההגנה בסוף השנה הנוכחית".

"כל העיר" פנה לרכבת ישראל שסירבה להתייחס לשאלה האם הרכבת לתל אביב תפעל כבר בחודש דצמבר 2019, או שההפעלה שוב תידחה לינואר 2020.

ומה אומרים על כך במסדרונות עיריית ירושלים? "ראש העיר משה ליאון ואגף התחבורה בעירייה לוחצים שהרכבת לתל אביב תתחיל לפעול בינואר 2020", אומר השבוע בשיחה עם "כל העיר" מחזיק תיק התחבורה בעיריית ירושלים דוד זוהר (דגל התורה). "בימים אלה מתקיימים טסטים לקו הרכבת עד לתל אביב וחזור. כולנו תקווה שהכל יעבור ללא תקלות, ובאמת בתחילת חודש ינואר 2020 הרכבת תגיע עד תל אביב, בלי עצירה בנתב"ג".


הרכבת בתחנת האומה בירושלים (צילום: שלומי כהן)

הרכבת בתחנת האומה בירושלים (צילום: שלומי כהן)


מועדים רבים נקבעו להפעלת קו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב. כזכור, הקו נפתח לקהל נוסעי התחבורה הציבורית באיחור של כמעט שנתיים מהמועד המקורי שהובטח ופורסם בכלי התקשורת, על ידי שר התחבורה לשעבר ישראל כץ.

כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", השר כץ, הכריז והבטיח בפעם הראשונה כי כבר בסוף חודש מרץ 2018, קו הרכבת המהיר ירושלים – תל אביב יתחיל לפעול, ואף נערכה נסיעת מבחן חודשיים לפני כן, בחודש בינואר, בהשתתפות השר – זה לא התממש.

לאחר מכן, נרשמה דחייה נוספת של הקו עד לתל אביב בחג סוכות 2018, מה שלא מנע לקיים טקס השקה חגיגי שנערך בתחנת האומה (ע"ש יצחק נבון) ובו גזרו את הסרט ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר כץ ובכירים אחרים, זאת בידיעה שקו הרכבת החל לפעול באופן חלקי – הרכבת הגיעה רק עד תחנת נמל התעופה בן גוריון – והוגדר כמתכונת הרצה ללא תשלום לנוסעים, כאשר הנוסעים לתל אביב נאלצו לעצור בתחנת נתב"ג ולהחליף רכבת שמגיעה לתל אביב.

הפעלת הקו במלואו עד לתל אביב נדחתה שוב לחודש דצמבר 2018,  בהמשך נאמר כי הקו עד לתל אביב יחל לפעול רק במהלך שנת 2019. כעת, גם המועד בדצמבר 2019 אינו חלוט.


בצלאל סמוטריץ' (צילום: תומר אפלבאום)

בצלאל סמוטריץ' (צילום: תומר אפלבאום)


יש לציין כי מתחילת הפעלת הקו החלקי עד לנתב"ג נרשמה שורת תקלות במגה-פרויקט של משרד התחבורה שנבנה בעלות של 7.5 מיליארד שקלים. למרות שחלק מהגורמים המקצועיים התריעו כי הקו טרם מוכן לפעילות ועדיין לא עבר את כל בדיקות ההרצה.

בין התקלות הרבות שנרשמו בקו ודחו את הפעלת הרכבת עד ינואר 2020, הם מתקני קונסטרוקציה לקויים, דרישה לחיפוי וקירוי התחנה בשדה התעופה כאמצעי בטיחותי נוסף, טענה שחיפוי השנאי אינו באיכות מספיק טובה, ועוד שלל סיבות של תקלות טכניות ואחרות.

אחת התקלות הרציניות שנרשמו כאשר הרכבת נתקעה במנהרה עם כ-150 נוסעים בשל תקלה בקטר, והמתנה למעלה משעה עד לחילוצם.

כאמור, כשנה ועשרה חודשים מהצהרתו של כץ – נראה כי ההבטחה להגיע לתל אביב ב-28 דקות צפויה להתממש, אם לא בחודש דצמבר אז בחודש ינואר 2020. לפי התוכנית המלאה יופעלו ארבע רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. קו הרכבת כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים, שיעבור דרך נתב"ג, מודיעין ושער הגיא, ויגיע לירושלים. מהירות הרכבת תעמוד על 160 קמ"ש והיא תבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה הראשונה.




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר