חן פרי, עובדת סוציאלית (צילום: פרטי)
חן פרי, עובדת סוציאלית (צילום: פרטי)

כשהבית מסוכן יותר מהקורונה – עלייה בתלונות על אלימות במשפחה: "חוששים לילדים ולנוער בסיכון"

חן פרי, עובדת סוציאלית בעיריית ירושלים, מספרת בשיחה עם "כל העיר" על המציאות הבלתי נתפסת של הקושי לחלץ ילדים ששוהים בימים אלה בבתים אלימים: "אסור לנו לערוך ביקורי בית, אז הכל קשה יותר לטיפול, אני מטפלת במקרים דרך הטלפון"

פורסם בתאריך: 2.4.20 08:01

סגירת מוסדות החינוך, נעילת מקומות העבודה וההנחיה החד משמעית להישאר בבית: בצל סכנת התפשטות הנגיף – יש לא מעט ילדים ונשים שעבורם הבית בימים אלה מסוכן יותר מהקורונה. בשבועות האחרונים נרשמת במשרד הרווחה עלייה של 760 אחוזים בכמות התלונות על אלימות במשפחה ברחבי הארץ, שבעיקר מכוונת נגד ילדים ונשים. גם בירושלים נרשמת עלייה בכמות הדיווחים על אלימות כלפי ילדים – בצל מגבלות הקורונה העובדות הסוציאליות בעיריית ירושלים, שממשיכות לעבוד, אינן מורשות לערוך ביקורי בית. הניסיון לטפל במקרים מתבצע באמצעות הטלפון.

חן פרי, עובדת סוציאלית ורכזת "מרכז עוצמה" בלשכת הרווחה גונן מטעם עיריית ירושלים, מספרת בשיחה עם "כל העיר" כי "לצערי יש עלייה ברף התלונות של פגיעות מיניות ואלימות בקרב מתבגרים. יש עלייה בפניות סביב העניין של מוגנות".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר עדכונים בזמן אמת 14"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


חן פרי, עובדת סוציאלית (צילום: פרטי)

(צילום: פרטי)


כיצד אתם פועלים במקרים של ילדים שסובלים מאלימות במשפחה? איך אתם מחלצים אותם מהבתים?
"הבעיה היא שאין לנו לאן להוציא אותם כי הרבה מוסדות שקלטו אותם סגרו את שעריהם. או שהרבה מסגרות הגיעו למכסה שהם יכולים להכיל. אנחנו מאוד חוששים לילדים, ויש נוער בסיכון ללא מסגרת שהם מטפסים על הקירות בשל המצב, ואין כרגע בתי משפט לנהל מעקב וצווי שופטים. בנוסף, בעירייה הוציאו הנחיה שאין ביקורי בית אז הכל קשה יותר לטיפול, אני מטפלת במקרים דרך הטלפון במקום להגיע לבתים של המשפחות".

הוצאתם עד עכשיו ילדים שסובלים מאלימות מביתם?
"לא. בחודש הזה לא הוצאנו, היו לנו ועדות שכאלה על מנת להוציא מהבית ילדים שסובלים מאלימות. אין גם בתי הגנה ואומנת חירום, ואין יכולת לערוך ועדות ופגישות עם המשפחה. בשורה התחתונה, הילדים נשארים בבתים ואין ביכולתינו להוציא אותם מבתיהם, אלא רק לבצע שיחות עם ההורים, הילדים או האחים – אין מה לעשות כרגע בשל כל הסיבות האלה. במקרים מאוד קשים אנו פועלים לפי צו הרחקה והמשטרה גם מתערבת בהתאם".

לדברי פרי, בלשכת הרווחה בעיריית ירושלים נמצאים בפועל עד 10 עובדים במשרד, חלקם עובדים מהבית. "בתקופה הזו אנו מתמודדים בעיקר עם בעיות של משפחות במצוקה, נוער בסיכון וקשישים", מוסיפה ומספרת פרי. "ממש לאחרונה טיפלתי במקרה של משפחה קשת יום, שמוכרת לשירותי הרווחה שנים. מדובר בזוג הורים עם שני פעוטות בגילי שנתיים וחמש. בעקבות המצב המשפחה חיה ללא הכנסה כלל, והם לא זכאים לקצבאות ביטוח לאומי מכיוון שלטענתם הם לא עבדו עד עכשיו. מדובר בזוג צעיר שמסוגל לעבוד. אנחנו מנסים לעזור בגיוס תרומות לשכר הדירה שלהם לחודש הזה, סיוע בתווי מזון, ובחלוקת סלי מזון, וכל זה דרך תורמים שמוכנים להעניק סכום יפה למשפחה. פנינו לביטוח הלאומי על מנת שיכירו בהם באופן חריג. אלו זה מצבים שהמערכת חייבת להתגמש, וצריך לזכור שאין קבלת קהל אז גם הכל יותר קשה".

כיצד אתם מסייעים לקשישים בירושלים? 
"הקושי עם הקשישים זה בעיקר עניין הבדידות מכיוון שהם לא מתקשרים הרבה, ולא מכירים את השכנים לכן הם לא מבקשים תרופות או מזון. אנחנו מארגנים להם חלוקת תרופות וסלי מזון בעזרת מתנדבים שכונתיים שמגיעים אליהם לבית, ורוכשים להם תרופות – אנו עושים מה שאפשר כדי לעזור להם".


ליצירת קשר בנושאי רווחה:

לשכה רווחה אזור דרום – 02-5456363

לשכה רווחה אזור מערב – 02-5457849 

לשכה רווחה אזור מזרח – 02-6365368

לשכה רווחה אזור צפון – 02-6587905




תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אמא אוהבת ודואגת

    חבל ועצוב לשמוע וחבל יותר שלא מתייחסים לעזרה שאנשים מציעים כשהחלו לסגור בתי ספר התקשרתי לרווחה בירושלים לעו"ס ולעובדת סוציאלית נוספת בבית חולים בירושלים מאחר ואני תושבת ירושלים והצעתי את ביתי ומשפחתי לאור המצב כמשפחת אומנה לחירום וגם כאומנה רגילה או זמנית לילדים מגיל לידה ועד 5 ואני יכולה לקבל עד 2 ילדים בשמחה רבה כיוון שאני מהמגזר החרדי הצעתי שיפנו אלי ילדים מהמגזר הדתי כדי שירגישו נח איתנו אנחנו ב"ה בריאים וכולם מרגישים טוב עד עכשיו אף אחת לא פנתה אלי לבירור ההצעה אז יש אנשים שמוכנים לעזור

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר