רכבל לעיר העתיקה (הדמיה: עמק שווה)
הרכבל לכותל (הדמיה: עמק שווה)

תוכנית "הרכבל לכותל" השנויה במחלוקת: סוגיית מעבר הכהנים מעל לבית הקברות במוקד

הבקשה להפקיע שטח ענק לטובת קידום הקמת הרכבל לכותל הורדה מסדר היום של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה - הסיבה: טרם גובשה עמדה מסודרת בנוגע להתנגדות העיקרית סביב מעבר כהנים מעל לבית הקברות

פורסם בתאריך: 10.9.20 08:09

התוכנית השנויה במחלוקת להקמת רכבל עד הכותל המערבי ממשיכה לעורר סערה – בזמן שעיריית ירושלים מתקדמת עם הפרויקט השאפתני, כפי שפורסם ב"כל העיר" בשבוע שעבר, העירייה כבר מאתרת יזם באמצעות מכרז, בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נראה שנמנעים מלדון במיזם. הסיבה: טרם התקבלה עמדה חד משמעית מסודרת בנוגע להתנגדות למעבר כהנים מעל בית הקברות, בתוואי שבו מתוכנן לעבור הרכבל.

למעשה, הבקשה להפקיע למעלה מ-10 אלף מ"ר בתוואי תוכנית הרכבל לכותל, הוסרה אתמול מסדר היום של הוועדה המקומית שבראשה עומד סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה). שעות ספורות לפני כינוס הוועדה פנה חבר המועצה יוחנן ויצמן (אגודת ישראל) ליו"ר הוועדה ראוכברגר, בבקשה שלא לדון בתוכנית בשל המניעה לטענתו לכהנים להשתמש ברכבל, שעובר מעל בית קברות. "על שולחן הוועדה המקומית מונחת היום בקשה להפקעה הכוללת הפקעה של חלק מבית קברות קראי פעיל בגיא בן הינום, לצורך הקמת הרכבל לעיר העתיקה", כותב ויצמן. "להזכיר הוועדה המקומית אישרה עקרונית את הקמת הרכבל זאת ללא שהובא לידיעתה שמדובר בהכשלת כהנים בטומאת מת האסורה מדאורייתא".


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ – "כל העיר עדכונים בזמן אמת8"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 תושבי ירושלים – יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "כל העיר"[email protected]


לדברי ויצמן, "סמכות ההפקעה, המוקנית לוועדה המקומית הינה סמכות רשות, ולא סמכות חובה. הוועדה המקומית רשאית לבצע הפקעה של מקרקעין, המיועדים בתוכנית תקפה לצרכי ציבור ולהפקעה, אך אין היא חייבת לבצע הפקעה, חרף הוראת הפקעה הקבועה בתוכנית. לוועדה המקומית מוקנה, איפוא, שיקול-דעת אם לבצע הפקעה או להימנע מביצועה. כדי שהקולר לא יהיה על צווארנו בימי הרחמים והסליחות ראוי לדחות בקשה זו גם היות ויש סיכוי סביר שהוועדה המחוזית לא תדרוש זאת".

דקות ספורות לאחר פתיחת ישיבת הוועדה המקומית, ולאחר דיון מקדמי בוועדה, החליטו חברי הוועדה להסיר את התוכנית מסדר היום עד להודעה חדשה.

הרכבל, לפי התוכנית, ייצא ממתחם התחנה הראשונה, יחצה את גיא בן הינום וימשיך עד לכותל – מדובר בכ-1,400 מטרים. הפרויקט צפוי לפעול ב-2021. כזכור, בשנת 2019 כם העדה הקראית פתחה במאבק נגד הרכבל שמתוכנן לעבור מעל בית העלמין העתיק של הקהילה מחשש לחילול ולטומאת המת, וזאת חרף פניית הרב הראשי לישראל לעדה הקראית ובקשתו לקרות את בית הקברות. למרות מאבק זה ולמרות ההתנגדות הנוקבת של העדה, הן ברמה המדינית והן ברמה העולמית, לפיתוח הפרויקט, קיבל זה לבסוף את אישור הוועדה לתשתיות לאומיות, בדרכו להפוך מחלום שאפתני למציאות בשטח.

גורם בוועדה אומר ל"כל העיר" כי "התוכנית יורדת לא רק בגלל בית הקברות אלא בגלל שלא הוצג כל הפרויקט בפני הוועדה. יש הרבה שאלות על התוכנית כולל השפעת ההפקעה על מתחם התחנה ועוד. ייקבע דיון להצגת הפרויקט שבו גם יוצג פתרון לטומאה ולבקשת הקראים לא לקרות את בית הקברות".


הדמיה של הרכבל לעיר העתיקה (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)

הדמיה של הרכבל לעיר העתיקה (הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים)


מארגון 'עמק שווה', שמתנגד לתוכנית הרכבל, נמסר: "אנחנו שמחים שעיריית ירושלים וחברי מועצת העיר גילו אחריות ועצרו את הניסיון הפסול של יזמי הרכבל להפעיל לחץ כדי לקדם את פרוייקט הרכבל ההרסני על חשבון תושבי סילואן. אנחנו מודים ליזמים שהציגו בפנינו בדיוק איך תיראה תכנית הרכבל ומי ישלם את המחיר כדי שהתכנית תצא לפועל: עמודי הרכבל יוצבו בחצרות הפרטיות של תושבי סילואן והרכבל יעבור מעל ראשיהם במשך כל שעות היום. זו הבשורה שמביאים המתנחלים והמדינה לתושבי סילואן. הרכבל הוא תכנית פוליטית חסרת כל הגיון תחבורתי, תיירותי ובטח לא אורבני. חייבים לעצור אותה. בשבוע האחרון חתמו אלפים על העצומה נגד התוכנית. הצטרפו גם אתם".





תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הבעיה אמיתית, אבל הפתרון של רכבל לא מועדף. אני מאמין שעיף להקים מעל העמק גשר סימבולי, לא בהכרח לכלי רכב כבדים, ורצוי שהגשר יסמל לא רק חיבור העיר החדשה לעיר העתיקה אלא גם חיבור ישראל החדשה לממלכת דוד המקראית, למשל לתת לו צורה של נבל (כינור דוד) שנשען על שני עמודימגדל בצדדיו ומיתרים אנכיים במרכזו.

  2. אחד שבדק

    ארגון עמק שווה מקבל מימון מהאיחוד הארופאי על מנת להלחם בפגיעה בזכויות הפלסטינים בשטחים הכבושים של מזרח ירושלים…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר