תחנת הרוח משכנות שאננים (צילומים: מוטי מילרוד, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )
תחנת הרוח משכנות שאננים (צילומים: מוטי מילרוד, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

בדיקת "כל העיר": כמה עולה להתחתן בירושלים?

כמה כסף ישקיע בקיץ הקרוב זוג ירושלמי שמתחתן? האם מדובר בכלל באירוע רווחי? עונת החתונות כבר כאן, הכינו את הפנקסים

פורסם בתאריך: 10.6.17 18:12

"הזוגות הירושלמיים הם מאוד דעתניים, הם יודעים בדיוק מה הם רוצים בחתונה, הם הרבה יותר מחושבים והם לא מבזבזים סתם כסף", כך אומר אורי לוי, מפיק ומעצב אירועים ירושלמי.
אז כמו שזה נראה לא רק הקיץ כאן, אלא גם עונת החתונות החלה בעיר, ואין אחד שלא מרגיש אותה, בעיקר בכיס. כמדי שנה בתקופה שבין ל"ג בעומר וראש השנה נערכות רוב החתונות, אז נתחיל עם נתונים – לפי המשרד לשירותי דת מספר התיקים שנפתחו בלשכות הנישואין בעיר מיום 1.5.16 ועד 30.4.17 עומדים על 3,462 ובעדה החרדית עוד 1,927. כלומר רק בירושלים נרשמו לנישואין 5,389 זוגות. לכל הזוגות המאושרים מצטרפים עוד זוגות הנישאים בטקס חתונה רפורמי, אזרחי או בחו"ל ואינם רשומים בבית הדין הרבני. מנתוני התנועה הרפורמית בשנת 2016 חיתנו רבני ורבות התנועה כ־1,000 זוגות בארץ, יחד עם זאת הדיווחים מראים צפי לעלייה במספרים, ולפי הסקרים אחת מכל חמש חתונות היא חתונה שאינה בדרך הרבנות.
"אין לנו נתונים מדויקים אך להערכתנו יש יותר ויותר זוגות המעדיפים להתחתן בדרך אלטרנטיבית ולא לעבור דרך הרבנות הראשית", מדגיש הרב עזרא אנדי, רב רפורמי של קהילת דרור במרחב יובלים. "הזוגות שמגיעים אלינו הם זוגות שמכירים את התנועה הרפורמית, או כאלה שנתקלו בקשיים על ידי הרבנות, ואנחנו עוזרים להם. ובנוסף יש את אלו שמרגישים שיש חוסר הלימה בין הערכים שלהם לבין הטקסיות האורתודוקסית ואיתנו הם מקבלים טקס יהודי ושוויוני. אני תמיד אומר לזוגות שפונים אלינו שעצם הפניה שלהם יוצרת הבעת עמדה וכך אנו גורמים לשינוי חברתי".

 

גן הורדים (צילומים: מגד-גוזני, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

גן הורדים (צילומים: מגד-גוזני, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

אחרי בחירת סוג הטקס, מגיעים לשלבים החשובים ביותר עבור בני הזוג – החתונה. כמה מוציאים על חתונה? כמה מכניסים מהחתונה? האם כדאי לקחת חבילת חתונה או אולי לשבור את הראש לבד? האם הזוג קובע או שאולי אלו ההורים?
אורי לוי, מפיק ומעצב אירועים ירושלמי שרק לאחרונה הפיק את החתונה של שחקן בית"ר ירושלים עידן ורד ומאי זיו, ממשיך ומספר כי "להערכתי חתונה ממוצעת נעה בסיבות ה־150,000 שקל, כשאני מאמין שהזוג ישקיע בפועל כ־20,000 שקל לחתונה ממוצעת, ללא כל מיני אטרקציות משוגעות וכדומה, סביר להניח שההכנסות יהיו בממוצע כ־130,000 שקל. הזוגות היום הם הרבה יותר מחושבים, והם לא מבזבזים סתם".

וההורים מתערבים לזוגות הצעירים בבחירות שלהם?
"זה מאוד תלוי איזה זוג זה, אם מדובר בזוג מהקהל הדתי לאומי, הסבירות שרוב השיחות יעשו עם ההורים והזוג ייתן להם את כל הבמה, אבל אני מדגיש – המתחתנים הירושלמיים הם מאוד דעתניים, הם יודעים בדיוק מה הם רוצים, והם יודעים בדיוק מה היה בכל החתונות".

ומה מעדיפים הזוגות הירושלמיים?
"בדרך כלל הזוגות שמתחתנים בחורף, הם רוצים חבילה סגורה ולהם הרבה יותר חשוב שהמחיר יהיה אטרקטיבי, לעומתם זוגות שמתחתנים בקיץ אלה זוגות שמשריינים את החתונה הרבה זמן מראש, ולא מתפשרים על נותני השרות, לפעמים מזיזים את כל האירוע מפני שאחד מהספקים לא יכול באותו יום".

מהן האטרקציות הכי חמות?
"יש המון אטרקציות וקשה לבחור אבל למשל היתה מסיבת חתונה שהעלנו רקדניות על מנופים והורדנו אותן לתוך האולם, או יש שמבקשים מנות אחרונות שרק עליהם הם משלמים 10,000 שקל. עכשיו יש גם רכבי וינטג' שאיתם עושים את האטרקציות כגון ג'קוזי בתוך הרכב או עמדת אלכוהול.
"בשנים האחרונות יש תחרות של מסיבות החתונה בין הזוגות", מבהיר לוי, "ועם הדרישה יש גם הפקות. אני רואה את זה באופן מאוד חיובי, אני חושב שזו מזכרת שלא תשכח והרי זה מה שחשוב".

 

 גן סאקר (צילומים: עיריית ירושלים, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

גן סאקר (צילומים: עיריית ירושלים, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

***

 

פארק המסילה: מסלות התנגשות בין רוכבי האופניים לבין הרצות והרצים 

השכר הממוצע לאישה בירושלים – נמוך בכ-1,500 שקל משכרו של גבר

האם המסעדות הירושלמיות מכניסות כלבים? 

***

 

 

"מאז שאחי שחר ואני הקמנו את חברת ניצוצות לפני תשע שנים, אנחנו משמשים כפסיכולוגים לזוגות ולמשפחות", אומר כפיר נתנאל, מפיק אירועים והבעלים של חברת ההפקות "ניצוצות". "החוויה היא בהחלט מורכבת וטעונה, ולכן אנחנו צריכים לדעת לאזן בין כל הצדדים ובחתונות יש הרבה דעות. אנחנו כגוף גדול יכול להוריד את המחירים וליצור חוויה הרבה יותר טובה ורגועה עבור הזוג והמשפחה".

אז כמה זוג ירושלמי מוציא על חתונה?
"מדובר על חתונה ממוצעת של 350 אורחים, העלות היא בערך 150,000 שקלים. ממוצע המתנות נע בין 300 שקלים לאורח רחוק ועד 1,000 שקלים לחבר קרוב, אבל על הזוג לחשב את המתנה לפי 300 שקל לאדם ולא יותר".

מה הכי חשוב לזוג בחתונה שלו?
"דבר ראשון הם מחפשים מיקום שיתאים לכולם וזה לא תמיד פשוט. דבר שני זה כמובן התאריך, יכול להגיע זוג שרוצה את החתונה בחודש הבא, ויש כאלה שאין להם בעיה שהחתונה תהיה גם בעוד שמונה חודשים".

מה המועד הכי מבוקש?
"כמובן חמישי בערב, אבל אין ספק שבגני האירועים אירועי שישי צהריים מתחזקים מאוד, וזה כבר לא זול כמו שזה היה בהתחלה. עכשיו ניכנס קונספט של 'חתונה הפוכה', כלומר יש את המינגלינג בכניסה כולל בופה, לאחר מכן את הארוחה המלאה, אז מגיעה החופה ורק בסוף הריקודים. זה כמובן לא מתאים לכולם, אבל בהחלט מתאים לזוג שיש לו אורחים מבוגרים שלא יכולים להישאר עד מאוחר".

גן הורדים (צילומים: Adiel lo, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

גן הורדים (צילומים: Adiel lo, א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE )

ומה קורה במגזר החרדי? עוזי סלומון, מפיק אירועים במגזר החרדי והדתי לאומי מספר: "לרוב החתונות הן גדולות מפני שהמשפחות גדולות, ובנוסף יש את בני הישיבות שמגיעים לעשות שמח, אבל המחיר הוא יחסית נמוך מפני שישנה הפרדה בין האורחים. כלומר ישנם אורחים שמוזמנים לארוחה המלאה וישנם שמוזמנים למה שניקרא אצלנו 'בר משמחים' כמו בני הישיבות, והבר הוא יחסית זול".

כמה זול?
"חתונה ממוצעת עולה בסביבות 60,000 שקל, אבל אין הכנסות מהחתונה, מפני שאין צ'קים ואין מזומנים, כולם מביאים מתנות, יכולות להיות מתנות יקרות כמו ספרי קודש או כלי כסף, אבל לא כסף מזומן וכל אחד לפי יכולתו".

איך מארגנים חתונה במגזר החרדי?
"זה ממש תלוי באיזה חצרות אדמו"רים מדובר, כלומר יש חצרות שמעבירות למשפחות חוזר עם כללים, שבו כתוב בדיוק עם איזה נותני שירות לעבוד ומה המחיר שלו. זה נעשה על מנת שהציבור לא יחרוג מהתקציב שלו, ולכן הם קובעים מראש את הדברים ולא מאפשרים חריגה, זה כולל גם גמ"חים של שמלות כלה וחליפות חתן. כמובן ישנם גם חרדים שהם מאוד מודרניים ואיתם ניתן לעבוד אחרת, הרבה פעמים הם לוקחים חבילה ויודעים שאני אתמקח עבורם ואוריד את העלויות. בנוסף יש משפחות בעלות יכולת ואמצעים שהם רוצים להגיע לאירוע ושאני לא אטריד אותם בזוטות.

"במגזר החרדי ברור שההורים מתערבים באירוע החתונה", מדגיש סלומון, "הם משלמים את האירוע ולכן הם הקובעים. לרוב יש חלוקה שווה בין משפחות החתן והכלה, אלא אם מדובר בחתן שהוא מה שניקרא 'עילוי' ואז כל הוצאות החתונה הם על משפחת הכלה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר