מרכז העיר (צילום: ארנון בוסאני)
(צילום: ארנון בוסאני)

"נדרש ניקיון יסודי למטבח; עובש במקרר שתייה" – מצב התברואה בבתי עסק בירושלים נחשף

התנועה לחופש המידע מפרסמת את דוח התברואה שהתקבל מעיריית ירושלים. רשימת הליקויים המלאה בפנים

פורסם בתאריך: 26.9.21 20:12

אחרי מאבק ארוך מאוד, כעשר שנים (והיד עוד נטויה), התנועה לחופש המידע קיבלה השבוע מעיריית ירושלים מידע אודות למעלה מ-2,700 ביקורות תברואה שנערכו בעסקים ברחבי ירושלים, ביניהם מסעדות, בתי קפה, אולמות אירועים וסופרים.

מהדוח, שנחשף על ידי התנועה לחופש המידע בעמוד הפייסבוק של התנועה, עולה כי בלא מעט עסקים בירושלים נמצאו ליקויים בבדיקות פתע שנערכו. הדוח, יש לציין, מתייחס לביקורות שערכה עיריית ירושלים במהלך שלושה חודשים – אפריל, מאי ויוני – ומפורטים בו מגוון ליקויים שנמצאו בבתי עסק.

לדוח הליקויים המלא שמפרסמת התנועה לחופש המידע


 הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של "כל העיר בזמן אמת"

 "כל העיר" ירושלים בפייסבוק 

 "כל העיר" ירושלים – גם באינסטגרם

 המייל האדום של "כל העיר" [email protected]


בין הליקויים שנמצאו:
על בית קפה בדרום העיר נכתב: "מחסן שברור שלא יכול לשמש כמחסן, ללא ריצוף, ללא טיח, ללא צבע עם גג יביל עם הרבה חורים".
על מקום לממכר מזון במרכז העיר נכתב: "אין הפרדה סין סוגי המזון במקררים, נמצאו ארגזי ירקות על הרצפה";
על מסעדה מוכרת מאוד במרכז העיר נכתב: "נמצא כי ישנו מחסן שאינו מופיע בתוכנית, הוחרמו קילוגרמים של בשר ועוף שהוקפאו בעסק לאחר שנרכשו טריים".
על מסעדה בשוק נכתב: "אין הפרדה בין מדור שטיפת כלים למדור הטיפול בבשר; יש לשמור על ביצוע הכנת המזון במדור המיועד לכך בלבד; שטיפרת ירקות חתוכנים לפני הגשה נעשתה ישר בתוך הכיור; נדרש ניקיון יסודי למטבח".

יש לציין, כי במידע שנמסר מעיריית ירושלים לא מופיעים שני אלמנטים שאותם ביקשה התנועה לחופש המידע לקבל – מהם הצעדים שננקטן בעקבות הביקורת, ו-האם ניתן לעסק היתר בעקבות הביקורת.

בתשובה שקיבלה התנועה מעיריית ירושלים הוסבר כי "לשם מענה לפנייתך נדרשת בחינה של כל התיק ופעילות האכיפה הנלוות, זמן ממוצע לבחינה של כל התיק ופעולות האכיפה הנלוות הינו כ-15 דקות לתיק. המשמעות היא שמדובר בכ-695 שעות עבודה, האגף לקידום עסקים לא יכול להרשות לעצמו להשבית את הרישוי באגף לזמן כה רב".

יחד עם זאת, בתנועה לחופש המידע מציינים לחיוב את עיריית ירושלים, שהיתה הרשות הראשונה שמסרה את דוחות ביקורת התברואה. "חדשות משמחות – עיריית ירושלים עשתה היסטוריה ומסרה לנו את תוצאות בדיקות התברואה שנערכו ביותר מ-2,700 מסעדות ועסקים ובעיר", נכתב בעמוד הפייסבוק של התנועה לחופש המידע.

עוד נכתב: "קשה להאמין, אבל עיריית ירושלים היא הראשונה שמפרסמת לציבור את המידע הזה. בישראל בדיקות התברואה פשוט מוסתרות מהציבור, ומשרד הבריאות לא פועל כדי לפרסם אותן. בזמן שבמדינות רבות המידע הזה זמין לסועדים באפליקציה, והדירוג של המסעדה מופיע גם במקום בולט בכניסה אליה – אנחנו עדיין נאבקים כדי שהמידע הבסיסי הזה יהיה נגיש לציבור. בעקבות עתירה שהגשנו, קבע בית המשפט שבדיקות התברואה בבתי אוכל צריכות להתפרסם. לאחרונה שלחנו בקשת מידע רוחבית לרשויות מקומיות ואנחנו ממתינים לתשובות (כן, עיריית תל-אביב-יפו גם ממכם)".

לסיום, נכתב: "לעיריית ירושלים – אנחנו מקווים שמעכשיו תפרסמו את המידע באופן שוטף (ובלי שנבקש), וגם בפירוט רב יותר".

ליקויים נוספים שנמצאו:
על מיני מרקט באזור מרכז העיר נכתב: "העסק מלוכלך, ריצפה רטובה".
על עסק לממכר מזון נכתב: "נמצאו ביצים שלא בקירור; נמצאו מנות של סלט כרוב אדום במקרר לעוף גולמי".
על אחד מאולומות האירועים נכתב: "נראה עובש בקירות מקרר השתייה; איחסון מזון גולמי במקרר יחד עם מזון מוכן לאכילה".

בתנועה לחופש המידע מציינים כי "מצער שגם היום עשור מאז התנהלת הליך משפטי על מידע כה בסיסי שנגיש במדינות רבות בעולם בלחיצת כפתור, הרשויות בישראל אינן מנהלות מידע מובהק שנוגע לבריאות הציבור באופן שיקל על הנגשתו לציבור. התנועה תפעל בשנה הקרובה מול כל רשות שלא תמסור לידי הציבור את המידע".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הבעיה היא איך אנחנו הצרכנים יודעים או נדע על מקומות כאלה. לפי דעתי צריך תחת להם תקופת זמן לתיקונים , לחזור ולבדוק ואם לא תוקן לפרסם את שם המקום

  2. דניאלה

    קוראת את מה שכתבתם אין לי מסעדה אבל להיכנס לסופר ולראות ארגז ירקות על הרצפה? נו ו? כרוב (ארוז כסלט) במקרר של עוף ו??? גם אצלי במקרר זה ככה.. סבבה שיש חוקי תברואה בחוץ אבל זה לא משהו שייגרום לי להפסיק לקנות..

    מקקים, עכברים, חולדות… דברו תכלס לא על תוספות בלתי חוקיות… אני רוצה את ה2.5 דקות האלה חזרה.

  3. בן

    כל בבתי האוכל אותו הדבר ואל תצךו דיהיה נקימומאורגן כמו בבית הכי טוב לא לסמוך ;ולאכל בבית ,,,

  4. בן

    כל בתי האוכל אותו הדבר ואל תצפו שיהיה נקיון ומאורגן כמו בבית הכי טוב לא לסמוך ;ולאכל בבית ,,,

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר