רחל נהרי חקק והרופאים שהצילו את חייה (צילום: דוברות הדסה)
רחל נהרי חקק והרופאים שהצילו את חייה (צילום: דוברות הדסה)

נס בהדסה: פעולה ייחודית שבוצעה לראשונה בעולם – הצילה את חייה של תושבת העיר

רחל נהרי חקק מירושלים פונתה להדסה עין כרם במצב קשה ביותר, כשחייה היו בסכנה מיידית. הצוות הבין שאם לא ינקוט בפעולה קיצונית ואמיצה היא עלולה לאבד את חייה, ובצעד חסר תקדים ביצעו פרוצדורה משולבת שבוצעה לראשונה בעולם וחייה ניצלו. "מיומנות הצוותים, ומחשבה 'מחוץ לקופסא' הצילו את חיי החולה", מדגיש ד"ר דוד פלנר

פורסם בתאריך: 3.11.21 13:20

קיבלה את חייה במתנה: רחל נהרי חקק, בת ה-68 מירושלים, הייתה אישה בריאה לחלוטין עד שיום אחד ניצבה בפני בסכנת חיים ממשית. פעולה נועזת וראשונה מסוגה בארץ, שביצע צוות יחידת צנתורי הלב בהדסה – הצילה את חייה.

"ביום בהיר אחד התחילו לי כאבים מתחת לצלעות ובגב", מספרת נהרי חקק, "אני לא טיפוס שחולה בדרך כלל אבל כשהתחיל לעלות לי חום, התחלתי לקחת משככי כאבים ובבית החולים התברר שהיה לי זיהום שהגיע ללב ופגע לי באבי העורקים וגרם לבעיה במסתם הלב. קיבלתי טיפול באנטיביוטיקה על מנת להשתלט על הזיהום ותוכנן לי ניתוח להחלפת אבי העורקים והמסתם, אך המצב התדרדר, התחלתי להרגיש פתאום לא טוב, הייתי מאוד חלשה והרגשתי שקשה לי לדבר והתמוטטתי".

ד"ר גבי אלבז, מצנתרת בכירה במערך הלב בהדסה: "רחל הגיעה אלינו ליחידה לטיפול נמרץ לב במצב קריטי. היא הייתה עם כשל רב מערכתי, ונאלצנו להרדים ולהנשים אותה. הזיהום ממנו סבלה גרם להתפתחות למפרצת באבי העורקים עם קרע חלקי, ולהרס של המסתם אאורטלי שגרם לדלף חריף ואי ספיקת לב. לאחר דיון רב צוותי, לנוכח מצבה הקריטי, וההנחה שמצבה אינו מאפשר שני ניתוחים נרחבים – האחד להחלפת המסתם והשני לתיקון אבי העורקים, ידענו שעלינו לטפל בראש ובראשונה באבי העורקים – מאחר וקרע באבי העורקים פירושו מוות. הוחלט לבצע לה צנתור חירום ולהניח "תומכן" באבי העורקים על מנת למנוע קרע, ובהמשך, לאחר ייצובה, לבצע ניתוח לב להחלפת המסתם".

יש לציין כי צוות המצנתרים הבכירים כלל את דר׳ דוד פלנר, ראש מחלקת צנתורי הלב בהדסה ודר׳ גבי אלבז-גרינר, מצנתרת בכירה במערך הלב, ופרופ' אלן בלום מהיחידה לרדיולוגיה פולשנית. השלושה ביצעו את הצנתור ובפעולה מורכבת הונח בהצלחה תומכן באבי העורקים.

"במהלך הפרוצדורה ראינו שהמצב של המטופלת ממשיך להתדרדר", מסביר ד"ר פלנר. "קיווינו שנצליח "לקנות" זמן ולתת למטופלת להתייצב על מנת שתוכל לעמוד בניתוח לב. מדדי לחץ הדם ותפקוד הלב התדרדרו במהלך הפרוצדורה והיה ברור שבמצב זה לא ניתן להוציאה מחדר הצנתור. ערכנו דיון דחוף נוסף בשיתוף פרופ׳ עופר אמיר מנהל המערך והחלטנו על ביצוע פעולה נוספת – החלפה מלעורית (צנתורית) של המסתם אאורטלי.

"פעולה זו אינה מבוצעת במצבים אלו, ולמרות זאת לנוכח מצבה הקריטי של המטופלת ידענו שעלינו לבצע זאת כטיפול חרום מציל חיים.

"ביצענו שתי פרוצדורות שמעולם לא בוצעו יחד. ידענו שאנו נמצאים במצב של הכל או כלום. מיומנות הצוותים, ומחשבה "מחוץ לקופסא" הצילו את חיי החולה. המטופלת התאוששה במהירות, נגמלה מהנשמה, ולאחר יומיים ישבה מחוץ למיטתה".

רחל חשה שקיבלה את חייה במתנה ולדבריה אין מספיק מילים כדי להודות לצוות. "הבנתי שעשו לי הליך שמעולם לא בוצע בעבר. אין ספק שהרופאים החליטו לנצל את כל מה שהם יודעים, בלי לפחד, על מנת לתת לי סיכוי. זו המהות של רופא מבחינתי, שעושה הכל בשביל המטופל שלו ובזכותם אני חיה. אין לי מילים להודות לכולם על הטיפול ועל זה שאני אזכה לראות את הנכדים שלי גדלים. אין מאושרת ממני", היא אומרת בהתרגשות ובחיוך גדול.

ד"ר אלבז מסכמת: "עם כוח רצון ואופטימיות רבה, כבר יום אחרי שעברה את הפרוצדורות מצבה של רחל התייצב ואפשר להגיד שהיא הפתיעה את כולנו בנחישות שלה. התהליך שעברה הצליח בצורה מאוד טובה כך שלא תצטרך לעבור ניתוח להחלפת מסתם, הנחשב לניתוח מאוד קשה. כנראה שהרצון שלה לחיות עם הרצון שלנו – הצוות לא לותר עליה, היה שילוב מנצח".


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. לילי

    כל הכבוד לרופאים.משהו אופטימי לקרוא ולשמוח אחרי איבוד התקווה שהממשלה הגרועה הזאת מביאה עלינו.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר