תפילות תשעה באב בכותל המערבי, אירוע הלילה לא לומדים תורה, מעגלי שיח בכיכר ציון (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי, כנס שדרות לחברה וחינוך, נעם פיינר)
תפילות תשעה באב בכותל המערבי, אירוע הלילה לא לומדים תורה, מעגלי שיח בכיכר ציון (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי, כנס שדרות לחברה וחינוך, נעם פיינר)

במוצ"ש: תפילות ואירועים לציון ט' באב ברחבי ירושלים

ט' באב יצוין בקינות, תפילות ומגוון אירועים שיעסקו בסבלנות, סובלנות והפחתת השנאה. בין האירועים: 'איכה יוצרים שיחה-מונעים את הרצח הבא' לזכרה של שירה בנקי ז"ל בכיכר ציון ואירועי 'הלילה לא לומדים תורה' בשכונות העיר

פורסם בתאריך: 5.8.22 08:26

שנאת חינם, כידוע, היא זו שהובילה לחורבן בית המקדש השני. במוצ"ש (6.8) יצוין ט' באב, היום בו חרב בית המקדש, ובירושלים, על מגוון הזרמים שחיים בה, הוא יצויין בדרכים שונות ומגוונות – תפילה ותענית אירועי 'הלילה לא לומדים תורה', מעגלי שיח ועוד – כאשר כולם יעסקו בחורבן, במשמעויות שלו ובמושגים הקשורים בו – 'שנאת חינם' ו'ערבות הדדית'.

כך למשל, בכותל המערבי יתקיימו החל ממוצ"ש ועד ליום ראשון בלילה תפילות המוניות בסגנונות שונים, כאשר שיא המתפללים צפוי לפקוד את המקום ביום ראשון בשעות הערב, כשעה וחצי לפני צאת צום ט' באב.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מהקרן למורשת הכותל נמסר: "לקראת תשעה באב, יום בו אנו מתאבלים על חורבן שני בתי המקדש – בית המקדש הראשון ובית המקדש השני, נערכת הקרן, כמדי שנה, לקליטתם של רבים מעם ישראל הנוהרים אל הכותל המערבי שריד בית המקדש, לקריאת מגילת איכה ואמירת קינות בסמוך למקום החורבן. במוצאי שבת, ט' באב, הקרן למורשת הכותל תקיים מעמד קריאת מגילת איכה ואמירת קינות ע"י החזן בנוסח עדות המזרח יהודה נפתלי והחזן בנוסח אשכנז שלמה גליק. את אמירת הקינות תשדר הקרן למורשת הכותל עבור אלו שאין באפשרותם להגיע פיזית לרחבת הכותל (23:15, לינק לצפייה – https://youtu.be/rIeqCtgJc5s)".


תפילות תשעה באב בכותל (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי)

תפילות תשעה באב בכותל (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי)


בקרן למורשת הכותל מציינים עוד כי "החל ממוצאי שבת ט' באב תשפ"ב ועד למחרת היום בשעות המאוחרות של הלילה, יגיעו יהודים מכל העדות והחוגים לציין את ט׳ באב במקום המסמל ביותר את החורבן, בו רבבות יישבו על הרצפה ויקוננו על חורבן בית ה' בכל הנוסחאות והמסורות, כראוי למקום המאחד והמלכד".

כאמור, ביום ראשון (7.8), המוני בית ישראל יקיימו את מצוות צום ט' באב (אשר נדחה ביממה בשל השבת). "לקראת צאת הצום עם דמדומי החמה", אומרים בקרן למורשת הכותל, "יתקיים מחזה מרגש המתרחש מידי שנה ובו אלפי יהודים מכל המגזרים מגיעים לרחבת הכותל ויושבים יחד כתף אל כתף, בשירה מרגשת של נחמה וגאולה. בגמר הצום יחולק בכותל המערבי שתיה ומזונות לאלו שמסיימים את הצום ברחבת הכותל המערבי".


תפילות תשעה באב בכותל (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי)

תפילות תשעה באב בכותל (צילומים: הקרן למורשת הכותל המערבי)


גם לאחר צאת הצום יימשכו בכותל המערבי התפילות ההמוניות, כשהמונים בראשות אדמורי"ם רבנים וגדולי תורה מגיעים למעמד קידוש הלבנה הנעשית ברוב עם במוצאי יום ט' באב.

איכה יוצרים שיחה / ערב לזכרה של שירה בנקי ז"ל

במוצאי שבת, 6.8, ערב ט' באב בשעה 21:00, יתקיים האירוע השנתי "איכה יוצרים שיחה-מונעים את הרצח הבא" של דרך שירה בנקי. באירוע בכיכר ציון ייערכו מעגלי שיח בהשתתפות ראש העיר משה ליאון, שר התרבות חילי טרופר, השרה לשוויון חברתי מירב כהן, חברות הכנסת קטי שטרית ואפרת רייטן, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן, הרב בני לאו, עידן עמדי ועוד.

"איכה יוצרים שיחה" הוא המשך למעגלי שיח שהתקיימו מאז רצח שירה בנקי, אשר במהלכם נערכים ועוסקים בליבון סוגיות שבמחלוקת בחברה הישראלית.


שירה בנקי ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)

שירה בנקי ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)


על סדר היום: הקראה של מגילת איכה ואחד עשר מעגלים: התרבות בישראל – מצמצמת או מעמיקה את הפערים? השר התרבות חילי טרופר, עידן עמדי ולבנת בן חמו; בין מהומות לוד למלחמה באוקראינה: על תפקידה של ההנהגה הרוחנית בשעת משבר הרבנית הדסה פרומן והאב בני; בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, עו"ד שי ניצן לשעבר פרקליט המדינה ועו"ד נדים עבוד, מנהל תחום תפקידים מיוחדים במשרד המשפטים; גבולות השיח בפוליטיקה הישראלית חברות הכנסת קטי שטרית ואפרת רייטן ואשת החינוך מאיה בודאי ועוד. מעגלים נוספים יתקיימו במספר שכונות בעיר.

האבלות שמגולמת בט' באב והכמיהה לתיקון החברה – הן גם סיפורה של משפחת בנקי. המשפחה מקווה להנחיל את המסר, שהדרך לנהל מחלוקת בחברה איננה באלימות מכל סוג שהוא, אלא בהקשבה, בחיזוק המרכיבים המשותפים שביננו ובהבנה שעצם קיומה הלגיטימי של מחלוקת ביננו לא צריך להוביל לשנאה, התבדלות ואלימות.


איכה יוצרים שיחה - מעגלי שיח בכיכר ציון (צילום: נעם פיינר)

איכה יוצרים שיחה – מעגלי שיח בכיכר ציון (צילום: נעם פיינר)


לדברי אורי בנקי, אביה של שירה בנקי ז"ל: "לשם שינוי אל תבחנו כיצד הצד השני מתבטא ברשתות חברתיות, אלא בחנו את עצמכם. על מנת לרענן את החשיבה, תבדקו לרגע את המציאות הישראלית ותנסו לראות היכן היא כואבת ומפריעה לאחרים ולא לכם. במשיכת החבל האין סופית על דמותה של החברה הישראלית ועל אופיו של המרחב הציבורי, בוויכוחים החשובים כשלעצמם, תשאלו את עצמכם: האם אנחנו מוכנים לראות, להקשיב ולהביא בחשבון שגם לצד השני יש שאיפות הוגנות ולגיטימיות? לטעמי אנחנו חייבים כולנו לפקוח את העיניים ולתת מקום לדעות ושאיפות אחרות, כי האלטרנטיבה היא תהליך הקצנה שילך ויאיץ ויסכן את עצם קיומנו".

הלילה לא לומדים תורה – אירועים בשכונות

במקביל למעגלי השיח בכיכר ציון, במוצ"ש (6.8) יתקיימו ברחבי העיר אירועים בנושא "ערבים זה בזה?!" בהשתתפות אישי ציבור. האירועים יעסקו במשמעות החורבן בימינו ובמושגים הקשורים בו ובראשם 'שנאת חינם' ו'ערבות הדדית'.

במנהל קהילתי תלפ"ז (שלוחת ארנונה הצעירה) יתקיים אירוע "הלילה לא לומדים תורה" בהנחיית העיתונאי אורן נהרי ובהשתתפות השופטת בדימוס דליה דורנר, מייסדת ארגון 'קולך' הרבנית חנה קהת, הרבנית ימימה מזרחי, ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב.

במתנ"ס גילה יתקיים אירוע "הלילה לא לומדים תורה" בהנחיית מנכ"ל "בית מדרש אלול" גיא גרדי ובהשתתפות הסופרת אמונה אלון, העיתונאי קובי אריאלי, גב' יהודית זבידצקי ומר עמיחי עוזיאל.


אירוע 'הלילה לא לומדים תורה' (צילום: כנס שדרות לחברה וחינוך)

אירוע 'הלילה לא לומדים תורה' (צילום: כנס שדרות לחברה וחינוך)


ברחבת מינהל קהילתי בקעה רבתי יתקיים אירוע "הלילה לא לומדים תורה" בהנחיית איש התקשורת ד"ר מיכאל (מיקי) מירו ובהשתתפות שר הרווחה ח"כ מאיר כהן, פרופ' רחל אליאור, ד"ר תומר פרסיקו והזמר והיוצר יונתן רזאל.

 

 

האירועים הללו בירושלים הם חלק ממגוון רחב יותר של אירועים המתקיימים בכל רחבי הארץ ביוזמת כנס שדרות לחברה וחינוך, ארגון יחד מבית אור תורה-סטון והמכללה האקדמית לחינוך על שם קיי בבאר שבע.

אלוף במילואים עוזי דיין, נשיא ומייסד כנס שדרות לחברה וחינוך מציין כי "הלילה לא לומדים תורה – אבל מלילות כאלה נלמד להבין מהי שותפות יעוד של האומה כולה, ונחזק את הלכידות שחסרה לנו בזמן הזה לא פחות משחסרה בימים ההם".

הרב ד"ר כתריאל ברנדר נשיא וראש רשת מוסדות "אור תורה סטון" מוסיף: "אין זה מקרה שהשנה האירועים מתקיימים בסימן "ערבים זה לזה" שכן, אותה ערבות הדדית אליה אנו שואפים ומבקשים להוביל את עצמנו ואת הדורות הבאים, היא המציאות ההפוכה למציאות "שנאת החינם" אשר הביאה לחורבן הבית וממשיכה להוסיף לחורבנו".

פרופ' אריה רטנר, נשיא המכללה האקדמית ע"ש קיי ויו"ר כנס שדרות לחברה וחינוך: "מן הראוי כי נקונן באירועי 'הלילה לא לומדים תורה' על מה שאנו במו ידינו מחוללים באי כיבוד האחר, השונה מאיתנו, בעל הצרכים המיוחדים ובעל הדעות וצבע העור השונה. הפדגוגיה של מגוון והכלה שאנו במכללת קיי שואפים לפתח היא עבור כולנו ואם לא נקיימה נקונן כולנו כאן גם בשנים הבאות".

האירועים, יש לציין, מתקיימים זו השנה ה-21 ומדי שנה הם עוסקים השנה במגוון נושאים הנוגעים בקונפליקטים ובשסעים המאפיינים את החברה הישראלית – יוקר המחייה, ביטחון אישי במרחב הציבורי, מחאת המורים, השתלבות החרדים בחברה הישראלית, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המצב המדיני-ביטחוני ועוד.


מחפשים דירת 4 חדרים בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר