שבלול (צילום: באדיבות גן החיות התנ"כי)
שבלול (צילום: באדיבות גן החיות התנ"כי)

שומרים על הטבע: גן החיות התנ"כי הוביל מבצע להצלת שבלולים המצויים בסכנת הכחדה חמורה

גן החיות התנ"כי הוביל לאחרונה מבצע להצלת שבלול החרמון וסגורית הארבל המצויים בסכנת הכחדה חמורה. מיזם ההצלה, שנעשה בשיתוף רשות הטבע והגנים, מבקש להקים גרעין רבייה לשני מיני השבלולים, האנדמיים לישראל

פורסם בתאריך: 1.1.23 10:29

גן החיות התנ"כי יצא לאחרונה במיזם שמירת טבע נוסף, במטרה להציל את האוכלוסייה של שני מיני שבלולים ארץ ישראליים: "שבלול החרמון", אותו ניתן למצוא אך ורק במורדות החרמון ו"סגורית הארבל", שחי אך ורק על פני שטח של 4 קמ"ר באזור הר הארבל. המיזם מתבצע בשיתוף רשות הטבע והגנים.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


"שני מיני השבלולים ייחודיים לישראל ונתונים בסכנת הכחדה רק מעצם העובדה שהם חיים על פני שטחים מצומצמים במיוחד", מסבירים בגן החיות התנ"כי. "אוכלוסיית שבלול החרמון סבלה מפגיעה קשה שנבעה מאיסוף על ידי מטיילים וחובבים עד שכמעט נעלם. בנוסף המין אהוב במיוחד על ידי אוכלוסיית חזירי הבר, עד כדי כך שרשות הטבע והגנים גידרה חלקות בשמורת הבניאס כנגד החזירים, וכמעט ולא ניתן למצוא את שבלול החרמון מחוץ לגדרות אלה. שבלולי סגורית הארבל חיים על פני סלעים מכוסי חזזית, וכל פגיעה באזור משמעותה פגיעה אנושה באוכלוסייתם".

ל"כל העיר" נמסר כי "הרעיון למיזם החדש בגן החיות הגיע מהזואולוג הוותיק, פרופ' אמריטוס יוסי הלר, מהאוניברסיטה העברית שהציע לגן להוביל פרויקט ייחודי זה לאור הניסיון הרב בריבוי והשבה לטבע של מינים מקומיים הנמצאים בסכנת הכחדה".

בגן החיות מציינים כי "מטרת הפרויקט להקים גרעין רבייה יציב של שני מיני השבלולים, לנסות להצליח באתגר של ריבוי השבלולים בגן החיות , להוות "כספת" למקרה שחלילה יכחד מהטבע או אם יעלה הצורך להגדיל את האוכלוסייה המקומית. רשות הטבע והגנים העניקה לגן החיות אישור מיוחד לאסוף מספר פרטים בשמורות הבניאס והארבל לטובת הקמת גרעיני הרבייה".

יש לציין כי גן החיות התנ"כי שותף בהצלחה בעשורים האחרונים בפרויקטים רבים של ריבוי והשבה לטבע בישראל ובעולם, ביניהם ההשבה לטבע הישראלי של היחמור הפרסי, מרכז ההדגרה הארצי לעופות דורסים, שימור צב היבשה המדברי, הטמרין הזהוב ורבים אחרים.

להלן רקע נוסף על מיני השבלולים:

סגורית הארבל: שבלול קטן ביותר, בעל מבנה קונכייה חרוטי באורך של כ – 6 מ"מ וברוחב כ- 3 מ"מ. מין זה אנדמי לארבל בישראל, כך שכל תפוצתו העולמית היא בשטח קטן יחסית של כ – 4 קמ"ר ותו לא. הסגורית התגלתה ע"י החוקר הנרי בייקר טריסטרם ב – 1865, ואת שמה קיבלה על שום לוח גירני קטן הנמצא בדופן הפנימי של קונכיתה המחובר עם גיד, המאפשר "סגירה" של פתח הקונכייה באופן מהיר יחסית כסוג של הגנה מפני טריפה.

שבלול החרמון: השבלול הגדול ביותר בארצנו, הנמצא רק במורדות החרמון. לשבלול קונכייה בקוטר של עד 55 מ"מ, וכנראה שמשום כך גם מבלה את כל זמנו על האדמה ואינו מרבה לעלות על צמחים או לטפס. תקופת פעילותו מוגבלת מאוד יחסית לשבלולים בארצנו שכן הוא יוצא בגשמים הראשונים אך כשהטמפ' יורדות אל קרוב לאפס מעלות הוא מפסיק את פעילותו ונכנס לתרדמה וכך גם בקיץ היבש.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר