רחוב אגריפס, פליטת אוטובוס, ירושלים (צילומים: ינון בן שושן, מוטי מילרוד, תומר אפלבאום)
רחוב אגריפס, פליטת אוטובוס, ירושלים (צילומים: ינון בן שושן, מוטי מילרוד, תומר אפלבאום)

התוכנית: מרכז העיר נקי מכלי רכב מזהמים

לפי תוכנית מהפכנית של המשרד להגנת הסביבה, כבר ב־2018 רכבי דיזל מזהמים בני יותר מ־12 שנה על הכביש לא יורשו להיכנס למרכז העיר ויופעלו אוטובוסים חשמליים, קחו אוויר, כל הפרטים

פורסם בתאריך: 30.7.17 09:03

נראה כי משנה לשנה זיהום האוויר בירושלים מחמיר, וזאת בהתאם להוספת כלי הרכב על הכבישים ברחבי העיר. לפי המשרד להגנת הסביבה בירושלים מתגוררים כ־865,000 איש (מנתוני למ"ס לסוף שנת 2016), ועקב כך נרשם עומס תחבורתי כבד המאופיין במספר אוטובוסים גדול המונעים בדיזל – בין השאר בשל העובדה שאחוז המשתמשים באוטובוסים בעיר גבוה משמעותית – 35 אחוז ביחס לשאר חלקי הארץ – 20 אחוז. כמו כן, במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי ישנו מאמץ יתר של כלי הרכב בשל המבנה הטופוגרפי של העיר, אשר מביא לפליטת מזהמים מוגברת.

ממצאי ניטור האוויר של המשרד להגנת הסביבה מצביעים כי תושבי מרכז העיר חשופים לזיהום אוויר תחבורתי גבוה. זיהום אוויר תחבורתי כולל חשיפה לחומרים הבאים: תחמוצות חנקן בכלל וחנקן דו־חמצני בפרט, חלקיקים נשימים עדינים הקטנים מ־2.5 מיקרומטר, תרכובות אורגניות נדיפות (בנזן, פורמאלדהיד 1 בוטאדיאן) ופוליארומטיים.

אובך בגילה (צילום: ינון בן שושן)

אובך בגילה (צילום: ינון בן שושן)

 

בתחנת הניטור התחבורתית בציר בר אילן לדוגמא, נרשם ריכוז שנתי של חנקן דו־חמצני הגבוה ב־35 אחוז מעל ערכי הסביבה (תקן איכות אוויר) בשנת 2016. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי מדידות שנעשו בעבר בשכונות עין כרם, גילה ורמות הצביעו על ריכוזים נמוכים עד בינוניים של זיהום אוויר. נתוני מדידה בבית הכרם מציגים ריכוזים בינוניים של זיהום אוויר מתחבורה. בתחנה הניידת באזור התעשייה עטרות נרשם זיהום אוויר גבוה מאוד של חלקיקים שבעקבותיו לאחרונה יצאה התרעה לציבור. עוד מוקד שבו נרשם זיהום אוויר הוא מסוף עליית הנוסעים בתחנה המרכזית בירושלים – במתחם זה נערכו מספר צעדים על מנת לצמצם את הזיהום הנגרם גם שם מפליטות של אוטובוסים. אחד האזורים, כאמור, שבהם נרשם זיהום אוויר גבוה הוא מרכז העיר, וזאת למרות הפעלת הרכבת הקלה באזור.

אגזוז אוטובוס (צילום: מוטי מילרוד)

אגזוז אוטובוס (צילום: מוטי מילרוד)

 

***

***

במטרה לצמצם את זיהום האוויר בירושלים נקבעה בחודש מאי האחרון החלטת ממשלה הכוללת בין השאר הפעלה של “אזור נקי” מרכבי דיזל מזהמים במרכז העיר, התקנה של כ־100 מסנני חלקיקים על אוטובוסים דיזל וכלי רכב מזהמים והפעלה של עשרה אוטובוסים חשמליים בעיר. עלות ראשונית של הפרויקט נאמדת בכחמישה מיליון שקלים. מתי זה צפוי לקרות? כבר בעוד חצי שנה אמורות להיערך העבודות להתקנת מצלמות במרכז העיר שיתעדו כלי רכב מזהמים שלא יותרו להיכנס. בתחילה יישלחו אזהרות לנהגים, אולם בהמשך הם צפויים להיקנס.

רחוב אגריפס (צילום: תומר אפלבאום)

רחוב אגריפס (צילום: תומר אפלבאום)

 

שוני גולדברגר, מנהל מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה, מסביר השבוע בשיחה עם “כל העיר” על התוכנית. “במרכז העיר נחשפים מדי יום מאות אלפי אנשים לזיהום אוויר שנובע מכלי התחבורה, בעיקר האוטובוסים. התוכנית בבסיסה היא תיחום של אזור מופחת פליטות. זה מקובל בהרבה ערים אחרות ברחבי העולם. במשרד להגנת הסביבה תקצבו כמיליון שקלים לתכנון כל הפרויקט. השר לענייני ירושלים והשר להגנת הסביבה זאב אלקין לקח את התוכניות ויישם אותן כהחלטת ממשלה. ואנחנו ממש מתחילים לפעול לקראת ביצוע והתנעה במערכת העירונית – עיריית ירושלים בשיתוף משרד התחבורה. כצעד ראשון, עיריית ירושלים צריכה להוציא מכרז למצלמות שיעקבו אחר כלי הרכב המזהמים”.

מפת צמצום זיהום אוויר בירושלים (באדיבות המשרד להגנת הסביבה)

מפת צמצום זיהום אוויר בירושלים (באדיבות המשרד להגנת הסביבה)

 

היכן בדיוק יהיה האזור שבו לכלי רכב מזהמים לא תהיה כניסה?
“הגבולות של האזור הנקי יהיו רחובות קינג ג’ורג’, שטראוס, אגרון, הנביאים וחיל ההנדסה – כיכר צה”ל. זה יהיה אזור תחום. ההשקעה היא רחבה יותר כי רכב שלא יהיה מורשה להיכנס לאזור הזה כבר מלכתחילה לא ייכנס לאזור מרכז העיר. בכניסה לאזור התחום יוצבו מערכות צילום ואכיפה. בשלב הראשון, במשך כחצי שנה, יינתנו הודעות אזהרה כדי להרגיל את הנהגים וגם כדי לתת לאנשים את זמן ההסתגלות. תהיה לנהגים הזדמנות לרכוש פילטרים – מסננים או להחליף את הרכב. אנחנו תקצבנו את החלפת הפילטרים כך שהם יסובסדו באופן חלקי”.

שוני גולדברגר

שוני גולדברגר

 

למי בדיוק הכניסה תהיה אסורה?
“למזהמים הכי גדולים – רכבי הדיזל הכבדים והישנים, רכבים שלא עומדים בתקינה האירופאית היותר חדשה, מתחת ליורו 4, ומעל 12 שנה. אלא אם כן הוא התקין על מערכת הפליטה שלו מלכודת חלקיקים. המסננים יכולים לצמצם את הפליטה המזהמת בכ־90 אחוז. כך תושבי מרכז העיר, הסוחרים, בעלי העסק, עשרות אלפי העובדים יוכלו לנשום אוויר נקי כל יום. השלב הבא מבחינתנו זה להגדיל את האזור התחום למע”ר החרדי והמע”ר המזרחי, וגם לזה יש תקציב של עוד חמישה מיליון שקלים”.

גולדברגר מוסיף ומספר כי במסגרת התוכנית ייסעו במרכז העיר עשרה אוטובוסים חשמליים. "מדובר בכמות קטנה מאוד של אוטובוסים שרובם כיום מזהמים. זה מעט, אבל זו רק ההתחלה”, אומר גולדברגר. “כמו כן, יוקמו חניוני אוטובוסים חדשים בירושלים, ושם תהיה חובה להתקין נקודות טעינה לאוטובוסים חשמליים. התוכנית הזו באה לשדרג לכולם את החיים, בעיקר להולכי רגל שנושמים היום את החלקיקים המזהמים העלולים לגרום לנזק בריאותי. המטרה היא לנקות את מרכז העיר מזיהום אוויר תחבורתי. אני צופה שינוי דרמטי, ב־2019 מרכז העיר ירושלים יהיה מופחת בפליטת חלקיקים מזהמים”.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר