הרב אהרון ליבוביץ - מיוחד לקראת ט' באב
הרב אהרון ליבוביץ - מיוחד לקראת ט' באב

מיוחד לט' באב: הרב אהרון ליבוביץ על נקודת השפל של ירושלים

כרב אורתודוכסי וכנבחר ציבור - אני מרגיש שזאת מחובתי לקדם מסר שצריך לקבל את האחר - גם אם לא מסכימים או מצדיקים את דרכו

פורסם בתאריך: 31.7.17 13:14

המסר ההיסטורי של ט' באב הוא שאי אפשר לנתק בין המאבקים הפנימיים שלנו בתוך העם ובין החורבן שמאיימים להמיט עלינו גורמים חיצוניים. כמו בימי הסיקריים של בית שני – הקיצונים הפנאטים, כך גם היום. כשאנחנו נכנעים לתכתיבים של קיצוניים – החברה שלנו, העיר שלנו, נחשפת בשיא חולשתה.

המחלוקת היא נשמת אפה של היהדות. היא נמצאת בבסיס התלמוד, והיא גם עיצבה את המערכת הפוליטית והחברתית שלנו. אבל בניגוד למה שאנחנו רואים היום, המחלוקת התלמודית הייתה לשם שמיים, והיא התקיימה מתוך מטרה לבנות ולא להרוס. החורבן ההיסטורי של ט' באב מלמד אותנו שאמנם אי אפשר להעלים את הרוע והקיצוניות בעולם, אבל גם אסור לנו להשתמט מחובתנו להוריד את המינון שלהם במציאות החברתית העכשווית. אסור לשתוק מול קיצוניות, ואסור לשבת בחיבוק ידיים בזמן שקיצוניים מנסים להשתלט על המרחב הציבורי.

 

הרב אהרון ליבוביץ' (צילום: נעם פיינר)

הרב אהרון ליבוביץ' (צילום: נעם פיינר)

 

המחויבות לשמור את המחלוקות בינינו בגבולות השיח, ולא לתת להן להתפתח למאבקים פנימיים – צריכה להוביל את נבחרי הציבור מכל המגזרים. לצערי, אנחנו לא שם. בירושלים של היום עוד יש יותר מדי ניסיונות השתלטות על המרחב הציבורי, יותר מדי הדרה, ויותר מדי ניסיונות כפייה. ישנם מגזרים שלא מבינים שאפשר וצריך לקבל את ה"אחר" גם בלי להסכים עם דרכו. חוסר הבנה בסיסי שמחלוקת אידיאולוגית לא צריכה להוביל לאיבה.

 

מצעד הגאווה בירושלים 2016 (צילום: אורן בן-חקון)

מצעד הגאווה בירושלים 2016 (צילום: אורן בן-חקון)

 

נקודת השפל אליה ירושלים הגיעה עם רציחתה של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה לפני שנתיים, מחייבת שינוי פרדיגמה בשטח. אם מה שמניע קנאים לנקוט במעשים אלימים זה השילוב בין מה שהם תופסים כצידוק אידיאולוגי או דתי ובין התחושה שלהם שלמעשה יהיה גיבוי ציבורי, אז התפקיד של כולנו זה להבהיר שאין ולא יהיה גיבוי ציבורי למעשים קיצוניים

סופם של ניסיונות כפייה להוביל לחורבן כל הצדדים. כרב אורתודוכסי וכנבחר ציבור – אני מרגיש שזאת מחובתי לקדם מסר שצריך לקבל את האחר – גם אם לא מסכימים או מצדיקים את דרכו. לכן, הערב ב-20:30 אשתתף בהקראת מגילת איכה באירוע המרכזי של ט' באב בכיכר ציון במסגרת "איכה בונים שיחה – מחלוקת בונה חברה", שאחריה ייערכו מעגלי שיח סביב נושאי מחלוקת מרכזיים בחברה ובעיר שלנו. מאותה סיבה, גם אגיע ואשתתף במצעד הגאווה ביום חמישי הקרוב. כל מי שסבורים שאת ירושלים צריך לבנות, ולא להחריב, מוזמנים להצטרף.

————————-

הרב אהרון ליבוביץ

יו"ר סיעת 'ירושלמים' במועצת העירייה

ראש ישיבת 'סולם יעקב'

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר