פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)
פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)

עוד שלב בדרך: התקציב שאושר לשיקום פארק נחל זימרי

משרד האנרגיה נעתר לבקשת עיריית ירושלים ויסייע בשיקום המחצה הנטושה בנחל זימרי שבאזור בפסגת זאב. המשמעות – התקדמות משמעותית בדרך להפיכתו של הפארק לפנינת טבע עירונית בצפון העיר

פורסם בתאריך: 24.5.23 08:14

מזה כשנתיים שתושבים בפסגת זאב בסיוע עיריית ירושלים מקדמים תוכנית להפיכת ואדי נחל זימרי שבאזור פסגת זאב לאתר טבע עירוני שוקק חיים. היוזמה, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", הגיעה מצד התושבים, והעירייה נרתמה למהלך. הקמת פארק טבע עירוני נחל זימרי אף אושרה בוועדות התכנון השונות.

השבוע, לרגל יום ירושלים, נמצא מימון כספי נוסף לשיקום הוואדי, שיגיע ממשרד האנרגיה. ההחלטה אף אושרה בישיבת הממשלה המיוחדת שנערכה אתמול, ראשון, במנהרות הכותל. במסגרת ההחלטה, תיבחן תמיכה של הקרן לשיקום מחצבות בשיקום המחצבה הנטושה בפארק עירוני נחל זמרי שבפסגת זאב, זאת כחלק מהפיתוח הכללי של הפארק שנמצא מדרום לפסגת זאב.


לעדכונים אחר כל הידיעות הכי חמות>>

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "כל העיר" באייפון


מחפשים דירה בצפון העיר? היכנסו ללוח הנדל"ן של ירושלים


שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ: "אחרי שחיברנו את ירושלים בכבישים ורכבות נהפוך אותה כעת לעיר ירוקה. בביקורי האחרון בירושלים קיבלנו יחד עם ראש העיר משה ליאון סדרת החלטות בתחומי תשתיות האנרגיה שיקדמו יעד זה, ובכללם שיקום מחצבת פארק נחל זימרי. ההחלטה לאשר את הצעתי לשיקום המחצבה בפארק נחל זימרי מבטאת את מחויבותנו לבירת ישראל המאוחדת. בתום עבודות השיקום המחצבה תהפוך לעוגן סביבתי שיתרום משמעותית להתחדשות שכונת פסגת זאב והקהילה המקומית. בדיוק כפי שעשיתי בעבר עם פיתוח הרכבת הקלה, פתיחת תחנת הרכבת יצחק נבון, הרחבת כביש 1, בניית מנהרות הראל ומנהרות כביש 16 בכניסה לעיר ועשרות פרויקטים נוספים – אמשיך לחזק את העיר ירושלים".

"פרויקט פארק זימרי הוא דוגמא לחזון שמתממש", מוסיף ראש העיר משה ליאון. "מדובר בפרויקט נוסף לשמירת הטבע בירושלים ובסביבתה, לצד פארקים נוספים שקיימים ומוקמים בעיר, כמו פארק הצבאים, הפארק בסמוך לחומת שמואל, פארק האסבסטונים ופארקים רבים ונוספים בתוך העיר. קידום תחום האנרגיה בירושלים בדגש לאנרגיה מתחדשת, הוא משמעותי לעיר ולתושביה וקידומו יתרום רבות לאיכות החיים. אני מודה לשר האנרגיה, ח"כ ישראל כ״ץ, על התמיכה, היוזמה והאהבה לירושלים".

***

פארק נחל זימרי, כאמור, הוא אחד מאתרי הטבע העירוניים. הוא ממוקם בפאתי שכונת פסגת זאב – בין הרחובות גל, רחמילביץ' ודוכיפת.

כפי שפורסם ב"כל העיר", התוכנית להקמת הפארק כוללת פיתוח השמורה הטבעית המשתרעת על פני כ-200 דונם, לצד הקמת מרכז מבקרים אשר יכלול בריכות מים, שבילי הליכה, גינה קהילתית, מגרשי ספורט, חוות לימוד, מרכז מבקרים, מגרש חניה, מבנה ציבור לפעילות קהילתית ומסחר. כמו כן, יוקם גשר מעל רחוב גל, שיקשר את מבני הציבור, הפארק הציבורי והרכבת הקלה אל הפארק.


פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)

פארק נחל זימרי (צילום: שלף- מטלון אדריכלות נוף)


הנחל, שנחשב לפנינת טבע בצפון ירושלים, נקרא על שם זמרי – אבי משפחה משבט בנימין שהנחל ממוקם בנחלתם. באזור חיים ומתקיימים ערכי טבע רבים כגון: הצבאי הארץ ישראלי, שפני סלע, זוחלים למיניהם, סתווניות, כרכומים וציפורים מיוחדות. כמו כן ניתן ליהנות בנחל זמרי ממגוון עצום של פרחי בר כגון כלניות וסחלבים ממינים שונים.

 

 

בעבר סיפר ל"כל העיר" עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, כי "בספירה האחרונה נספרו כ-200 צבי ישראלי במקום, מדובר באחת מהאוכלוסיות הגדולות של צבי ישראלי בבירה. ישנם כמה סיבות לסיכון אוכלוסיית הצבאים – היא כלואה ואין לה לאן לנוע, וממערב הכל בנוי. פיתוח הכבישים ובניית שכונות והגדר שמצד שני מגנה עליהם מפני ציידים. בנוסף, כלבי בר שבאים ממזרח העיר לטרוף את הצבאים ושפני הסלע".


ישראל כץ ומשה ליאון (צילום: משרד האנרגיה והתשתיות)

ישראל כץ ומשה ליאון (צילום: משרד האנרגיה והתשתיות)


***

יש לציין כי בנוסף להשקעה ולסיוע בשיקום נחל זימרי, שר האנרגיה כ"ץ וראש העיר ליאון סיכמו על מספר מיזמים נוספים בתחום האנרגיה שיוקדמו בירושלים.
"בימים אלה מקודמת תוכנית אסטרטגיה רב שנתית לאנרגיה בירושלים שתניע תהליך פיתוח ותכנון ארוך טווח לחיזוק ושיפור תשתיות האנרגיה, הן בשגרה והן בחירום", נמסר ממשרד האנרגיה. "זאת, באמצעות ביסוס יכולות ייצור עצמי של חשמל באמצעים מתחדשים, פיתוח יכולות אגירה, השקעה בתשתיות החשמל והגז הטבעי, קידום מערכי תחבורה חלופיים ועמדות טעינה חשמליות, תיאום תשתיות ברחבי העיר, מתן מענה לסוגיות עוני אנרגטי, הקמת אמצעי הצללה במרחב הציבורי, בחינה של אנרגיה מתחדשת בדו שימוש בעיר, וכן תמיכה בפיילוטים שונים כגון פיתוח רשת חלוקת החשמל בשיתוף חברת החשמל ועיריית ירושלים".


עמדת טעינה חשמלית בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

עמדת טעינה חשמלית בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)


ל"כל העיר" נודע כי הוחלט עוד על הקמת פורום להסרת חסמים ליישום התוכנית בעיר וכן הוצגה בפני העירייה ההחלטה להטמין את כל קווי המתח העליון ברשויות המקומיות. "משרד האנרגיה והתשתיות, בשיתוף עיריית ירושלים, מבקשים למצב את ירושלים כשחקן משמעותי במשק האנרגיה הארצי, שכן מדובר במהלך בעל חשיבות לאומית למדינת ישראל, שיהפוך את הבירה למודל לחיקוי בתחומי האנרגיה בקרב כלל הרשויות בישראל", ציינו במשרד האנרגיה.

מיזם נוסף שבו תומך משרד האנרגיה בירושלים הוא הקמת שקעי טעינה לכלי רכב חשמליים. בשנתיים האחרונות הוקמו ברחבי העיר כ-180 עמדות הטענה (8 מהן מהירות), ועל פי התוכנית עד סוף השנה הנוכחית מספר עמדות הטעינה יכפיל את עצמו. במשרד האנרגיה ציינו השבוע כי הוא השקיע בנושא כמיליון שקלים עד כה, וההשקעה צפויה להימשך.

***

גם בתחום חברות ההזנק והסטארט-אפ נמצאת ירושלים על המפה. כמדי שנה, מפרסם משרד האנרגיה והתשתיות קולות קוראים ייעודיים עבור מוסדות מחקר אקדמיים ועבור התעשייה. זאת, כחלק ממדיניות המשרד לביסוס תשתית של מצוינות מקצועית בישראל בנושאי הליבה של המשרד ולקידום מחקר ופיתוח.


מערכת סוללות ירוקות לאגירת חשמל (צילום: ד"ר טן בע"מ)

מערכת סוללות ירוקות לאגירת חשמל (צילום: ד"ר טן בע"מ)


שתי חברות ירושלמיות, הידרו-אקס וד"ר-טן, זכו בשנים האחרונות בתמיכת המדען הראשי של המשרד. הטכנולוגיה של חברת HydroX מבוססת על נוזל לא מסוכן ושאינו רעיל, אשר בעזרתו ניתן לאחסן מימן. כל זאת בתהליכים פשוטים שנעשים בטמפרטורה לא גבוהה (פחות מ-100 מעלות). החברה מקדמת שני פרויקטים בתמיכת המשרד. הראשון הוא בתחום אגירת אנרגיה לתחבורה ולתעשייה. במסגרת הפרויקט, נבנית מערכת נייחת לאגירה בטוחה ונקייה של אנרגיה באמצעות אגירת מימן, כאשר המערכת יכולה לשרת גם שדות סולאריים וטורבינות רוח. יחידת המדען הראשי במשרד תמכה בפרויקט זה בסכום של כ-2.1 מיליון שקלים.

הפרויקט הנוסף של החברה בתמיכת המשרד עוסק במערכת אגירת מימן לשדה סולארי ולתחנות דלק. הפרויקט מפתח מענה ייחודי לשוק הרכב על ידי אגירת מימן המופק באופן מקומי באמצעות אלקטרולייזרים בתחנות הדלק, כאשר המערכת תאפשר לראשונה שימוש באגירת מימן ושינועו ללא דחיסה לתחנות דלק, בבטיחות חסרת תקדים ובעלות נמוכה. יחידת המדען ראשי במשרד תמכה בפרויקט בגובה של כ-2.4 מיליון שקלים.

החברה הירושלמית השנייה היא חברת Dr.Ten. פרויקט אחד אותו קידמה החברה הוא פיתוח, אינטגרציה וניתוח של סוללות מלח-ים חדשות. מדובר בסוללה שהיא יחסית זולה ומיועדת ליישום במערכות סולאריות. את הסוללה ניתן לפרוק לחלוטין והיא מתאימה לשימוש חיצוני מבחינת טמפרטורת הפעילות. כמו כן, ניתן להטעין אותה ישירות על ידי פאנל סולארי. יחידת המדען ראשי במשרד תמכה בפרויקט זה בגובה של כ-2.7 מיליון שקלים.

הפרויקט השני אותו קידמה החברה הוא פיתוח וייצור פיילוט של סוללות מלח חדשות ומערכות משולבות עם פאנלים סולאריים. הפרויקט הוביל לשיפור של שלושה מוצרים חדשים ברמת אב טיפוס: סוללה המייצרת מימן, סוללה המייצרת חום בעת פריקה, ותא דלק חדש שאוגר מימן ומייצר חשמל מבלי לפלוט פחמן דו-חמצני. יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות תמכה בפרויקט בגובה של כ-1.1 מיליון שקלים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר