המתנדבים שמגנים על נוצרים בעיר העתיקה (למעלה), תיעוד יריקות והתפרעויות בויה דולורוזה (צילומים: הקו החם, דוברות המשטרה)
המתנדבים שמגנים על נוצרים בעיר העתיקה (למעלה), תיעוד יריקות והתפרעויות בויה דולורוזה (צילומים: הקו החם, דוברות המשטרה)

הם באמת פועלים: היכרות עם המתנדבים שמגנים על נוצרים וצליינים בעיר העתיקה

התופעה המכוערת והבזויה של יריקות כלפי נוצרים וצליינים בעיר העתיקה נמשכת כבר חודשים רבים. מאז פרסום הסרטון שהפך ויראלי כולם השתתפו בפסטיבל גינויים, אבל בסמטאות של הויה דולורוזה יש קבוצת מתנדבים, בהם גם מדריכי טיולים ואנשי צבא לשעבר, שנלחמת בתופעה. "זה ביזיון של ממש", אומר אחד מהם ל"כל העיר"

פורסם בתאריך: 6.10.23 04:59

פסטיבל שלם של גינויים היה פה ביומיים האחרונים. כמעט כולם השתתפו בו. דיברו על כך שלירוק לעבר נוצרים וצליינים או סמלי נצרות וכנסיות זה לא יהודי. כך אפילו הסבירו הרבנים הראשיים לישראל. אבל הגינויים הללו, כבודם במקום, ואולי בעצם לא, הם במקרה הטוב מהפה אל החוץ.

למה? מהטעם הפשוט שהתופעה המכוערת הזו הפכה להיות מציאות כמעט יום-יומית בעיר העתיקה. עד כמה יום-יומית? עד כדי כך שישנן עדויות על נוצרים שמחביאים את הצלב שהם עונדים על צווארם בסמטאות העיר העתיקה. "זו תופעה קבועה. לא משהו חדש", אומר ל"כל העיר" מדריך טיולים ירושלמי שמכיר מקרוב את האירועים. "זה מבזה ומבייש, אבל לא רק את הנוצרים והצליינים – אלא את המדינה ואת היהדות. התופעה הזו מתרחשת על בסיס קבוע ואף אחד כמעט לא פועל כדי לעצור את זה".


מתנדבים של 'הקו החם' בעיר העתיקה (צילום: הקו החם)

מתנדבים של 'הקו החם' בעיר העתיקה (צילום: הקו החם)


בכמעט שעליו מדבר אותו מדריך טיולים הוא מתכוון ל'קו החם' – קבוצה של פעילים שנלחמת בתופעה. בהתנדבות. מדובר על מדריכי טיולים, שהוא אחד מהם, פעילים חברתיים, שמנסים לשמור על כבודם של התיירים הצליינים ועל כבודה של ישראל. הם פועלים במשמרות ולרוב סביב אירועים גדולים וקבוצות גדולות של צליינים שמגיעים לצעוד בוויה דולורוזה (הדרך שעשה ישו עם הצלב על גבו). המתנדבים הללו מלווים את התיירים/צליינים בדרכם, שומרים עליהם, אך גם נוכחותם לא תמיד מרתיעה את פורעי החוק, ובמקרי קיצון אף נרשמים עימותים. אבל כאמור, מדובר על קבוצת מתנדבים, הם לא יכולים להיות בכל מקום כל הזמן.

"זה ביזיון של ממש", אומר אחד המתנדבים בשיחה עם "כל העיר". "זה מתרחש כל הזמן כבר תקופה לא מבוטלת. משהו הקצין פה בדרך וכמעט לא מדברים על זה. ההתעוררות של השבוע היא כמובן מבורכת וחשובה, אבל איפה היו כולם באירועים הקודמים?".


מתנדבת של 'הקו החם' לאחר הגשת תלונה במשטרה (צילום: הקו החם)

מתנדבת של 'הקו החם' לאחר הגשת תלונה במשטרה (צילום: הקו החם)


אותה קבוצת פעילים מספרת כי תלונות ודיווחים בנושא מועברים דרך קבע, אבל פעולה ממשית אין בנמצא. מצד אחד הם שמחים שכעת, בגלל הסרטון שהופץ, ישנה יותר מודעות, אבל השאלה היא כמה זמן ימשיכו להתייחס ועד כמה יהיה טיפול ממשי בתופעה – ולא משהו נקודתי.

***

את 'הקו החם' ואת קבוצת המתנדבים מובילה יסכה הארני. כבר שנים שהיא פועלת בנושא. מפעילה את הקו החם, את קבוצת המתנדבים והפעילים. לפני מספר חודשים היא אף היתה בין מארגני כנס גדול שדן בנושא.

השבוע, לאחר שנושא היריקות וההתנכלות לנוצרים קיבל פתאום במה תקשורתית נרחבת, היא כתבה בפוסט בפייסבוק: "עכשיו כל הארץ רוגשת. מגיבים סוף סוף לשאלה ששאלתי לפני שלושה חודשים בכנס אקדמי: מדוע יהודים מסוימים יורקים על נוצרים".

היא הוסיפה: "היו שרצו לאכול אותי. משרדי הממשלה הפסיקו לדבר איתי (רק ייעוץ ב״שושו״). עכשיו כולם לוקחים את החומרים של ״הקו החם לתיעוד התנכלויות נגד נוצרים״. מה הוכחנו? שהחברה האזרחית צריכה לקחת את המושכות. שאפו לכם כל המתנדבים, התורמים, האקדמאים והעיתונאים שפועלים לביעור היריקות וההתנכלויות".


הצליינים הנוצרים שהיו השבוע בעין הסערה (צילום: הקו החם)

הצליינים הנוצרים שהיו השבוע בעין הסערה (צילום: הקו החם)


בבוקר יום רביעי היא כבר היתה פחות נלהבת. בעיקר בגלל התגובה של משטרת ירושלים – שהציבה לוחמים חמושים בפתח תחנות במסלול הויה דולורוזה. "יש לכם תמונה יותר היסטורית מזאת?", היא תהתה והוסיפה: "מורי הדרך והמתנדבים של הקו החם, עומדים שם יום יום, שומרים על כבוד האדם. מתנדבים יקרים: תצטלמו בפתח הכנסיות שאנו שומרים על כבודן. תצטלמו ותשלחו. בלי רובים ומדים. עם נשמה ואמונה".

הארני אומרת השבוע ל"כל העיר": "את המיזם הזה השקתי בכנס "מדוע יהודים ומוסלמים יורקים על נוצרים", כנס שהוחרם על ידי עיריית ירושלים, משרד התיירות ומשרד החוץ. המטרה של הקו החם היא לתת מענה, שכל נוצרי מקומי או תייר יידע שהוא יכול לפנות אלינו על כל תקיפה שהוא חווה – ונדליזם, יריקה, הפרעה אקוסטית – ואנחנו או שנתעד ונאתר דרך המצלמות או שנגיש תלונה במשטרה. מה שאותו אדם יבחר".


תיעוד יריקה בעיר העתיקה (צילום: דוברות המשטרה)

תיעוד יריקה בעיר העתיקה (צילום: דוברות המשטרה)


בדוח הפעילות של הקו החם לחודשים אוגוסט-ספטמבר נראה כי התקבלו 21 קריאות שונות – 8 על ונדליזם, 8 על יריקות, והאחרות על הפרעות אקוסטיות בדמות קריאות גנאי וצעקות, אי מתן שירות והפרעה לתפילה.

***

התופעה של התנכלות לנוצרים ולצליינים גדולה ממה שנדמה. לא מדובר רק על יריקות לעבר צליינים בעיר העתיקה. כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר", בחודש אוגוסט האחרון דרשה הליגה נגד השמצה בישראל מראש העיר משה ליאון לגנות בפומבי את ההתנכלויות ואת מופעי השנאה כלפי נוצרים. ״אני פונה אליך במכתב זה על-מנת לשתף אותך בדאגה העמוקה של הליגה נוכח התקיפות המתמשכות כלפי נוצרים בירושלים בידי קבוצה קטנה של יהודים" כתבה מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל קרול נוריאל, "וכן על-מנת לבקש ממך להשמיע את קולך נגד מעשים אלה. כמנהיג יהודי, ישנה חשיבות לכך שתגנה תופעה אנטי-נוצרית זו, כשם שאנו מצפים ממנהיגים אחרים לגנות אנטישמיות היכן שהיא מתרחשת".

ראש העיר, כמעט מיותר לציין, גינה גם אז את התופעה, אולם כאמור – מעבר לגינויים דבר מעשי בשטח לא קורה. אולי אף להפך. בתחילת חודש אוגוסט נערכה במרכז דוידסון בעיר העתיקה התכנסות של נוצרים אוונגליסטים. לאירוע הגיעו במיוחד כמרים מחו"ל וכן חברי הקהילה מישראל. אולם בכניסה להתכנסות המתינה להם קבוצת מפגינים שצעקה וירקה לעברם בליווי, כמובן, יריקות. בין המשתתפים היה גם סגן ראש העיר אריה קינג.


תיעוד אירועים אלימים נגד נוצרים וצליינים בעיר העתיקה (צילום: הקו החם)

תיעוד אירועים אלימים נגד נוצרים וצליינים בעיר העתיקה (צילום: הקו החם)


האירועים, כאמור, הולכים אחורה עוד יותר. כך למשל, בחודש ינואר האחרון נותצו והושחתו קברים בבית העלמין הפרוטסנטי הסמוך להר ציון, באירוע שבו שני צעירים, אחד מהם קטין בן 14, השחיתו 28 מצבות. הם נתפסו ימים לאחר מכן, אבל המקרים והאירועים, כאמור, רק הולכים ומצטברים.

יתרה מכך, בעיריית ירושלים יש, כאמור, גם כאלה שלא מגנים כלל וכלל את התופעה. להפך, הם מצדיקים אותה. כך היה למשל בישיבת מועצת העירייה שהתקיימה לפני כשלושה חודשים, אז בעקבות ריבועי אירועי תקיפה נגד צליינים ותיירים נוצרים בעיר העתיקה העלתה סיעת התעוררות את הנושא לסדר היום של המועצה.

אולם שם, במקום גינוי חד משמעי ומקיר לקיר, התנהל דיון מביש ורק בסופו גינה ראש העיר את התופעה. אבל שוב – גינויים זה נחמד, מעשים זה יעיל.

אז מה היה בחודש יוני באותה ישיבה בכיכר ספרא? אדיר שוורץ, יו"ר התעוררות, ביקש לגנות את מעשי האלימות כלפי נוצרים. למעשה, ביקש שוורץ גינוי רשמי של ראש העיר משה ליאון, ובנוסף גם החלטה על צעדים אופרטיביים שיעצרו את התופעה המכוערת והמגונה.

אולם עוד לפני שראש העיר התייחס לנושא, היה זה חבר מועצת העירייה יהונתן יוסף שהתפרץ ודרש להוציא החלטה בדבר גינוי גילויי האלימות של הנוצרים כלפי היהודים לאורך ההיסטוריה, תוך שהוא מציין את מסעות הצלב, האינקוויזיציה והשואה עם אמירה בנוסח "מה עשה האפיפיור בשואה?".

 

 

אל יוסף הצטרף סגן ראש העיר קינג, שתועד כזכור בסרטון שבו הוא צועק ושולח הביתה תיירים נוצרים שהגיעו לאזור הכותל המערבי, ואמר בדיון: "אנחנו תומכים בתיירות, אבל לא במיסיונרים. פשוט".

קינג, יש להזכיר, אף הוציא ממש בשבוע שעבר אזהרה ממשית מפני אותם "מיסיונרים". כפי שפורסם ב"כל העיר", לקראת צעדת ירושלים ה-68 (שהתקיימה השבוע) הזהיר קינג את "כל אחת ואחד מאחיי היהודים" שלא לשלוח את ילדיהם לאירוע ללא השגחה.

הסכנה האורבת לאותם ילדים, כך לפחות על פי קינג, כאן לפניכם: "אל תיפלו במלכודות הדבש שנוהגים המיסיונרים להניח בתוואי הצעידה, באופן של חלוקת טובין כאלה או אחרים".


תיעוד יריקה לעבר צליינים/כנסייה (צילום: דוברות המשטרה)

תיעוד יריקה לעבר צליינים/כנסייה (צילום: דוברות המשטרה)


***

ההד התקשורתי עשה ככל הנראה את שלו. ביום רביעי האחרון, יממה לאחר הסרטון שהופץ ובו קבוצת צליינים חווה השפלות וירקות בויה דולורוזה, הודיעה משטרת ירושלים כי עצרה בתוך שעות ספורות 5 בני אדם בחשד שירקו לעבר נוצרים או כנסיות בעיר העתיקה. בין החשודים – ארבעה בגירים וקטין.

לדברי המשטרה, אחד מהם נעצר לאחר שזוהה בגין מקרה שהיה מוקדם יותר השבוע וארבעת האחרים ממקרים שהיו ביום רביעי, בהם חשוד שירק לעבר עובד בכניסה לכנסייה. כלל החשודים הועברו לחקירה במרחב דוד. שלושה מהחשודים שנעצרו ע״י השוטרים (מצ״ב תיעוד של שניים מהמקרים) זוהו בשעת מעשה הבוקר ע״י תצפיתני מרכז השליטה של מרחב דוד (מבט 2000).

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן התייחס בסיום הערכת מצב שקיים אתמול בעיר העתיקה בירושלים לתופעת היריקות כלפי/לעבר נוצרים ואמר: ״לא נסבול גילויי שנאה כלפי אף אחד, יהודים, מוסלמים או נוצרים בעיר העתיקה ובכל מקום אחר בירושלים. האלימות והשנאה לאחר, לובשת צורות ופנים שונות. לצערנו אנו עדים להמשך התופעה הבזויה והמכוערת של גילויי שנאה כלפי נוצרים בעיר העתיקה בירושלים, בעיקר ע״י יריקה לעבר הרצפה בעת מעבר לידם ע״י קיצוניים. למי שעושה זאת, יש בעיה קשה קודם כל בחינוך, בתפיסת העולם ובכבוד לאחר. אנו מגנים את התופעה המכוערת הזו שפוגעת במרקם החיים הייחודי הקיים באזור הזה מזה שנים רבות הכולל מבקרים, מתפללים ומטיילים מכל הדתות- יהודים, מוסלמים ונוצרים, זה לצד זה".


תיעוד מעצר של מתפרע (צילום: הקו החם)

תיעוד מעצר של מתפרע (צילום: הקו החם)


בנוסף מפקד מחוז ירושלים הנחה להקים במרחב דוד צוות חקירה מיוחד לטיפול בנושא והוסיף: ״לצד מגוון האתגרים שלפתחנו, בימים האלו בפרט, יש חשיבות להמשך הפעילות המבצעית הגלויה והסמויה בהקשר זה במוקדים הרלוונטיים בעיר העתיקה. לנוכח העובדה שרובם המוחלט של מקרי היריקות לעבר הרצפה בסמוך לנוצרים אינם מדווחים, עלינו ליזום זיהוי וטיפול באותם מקרים ולשלב את מצלמות מבט 2000, השוטרים בשטח, הניטורים ברשת וכל אמצעי אחר לניטור בזמן אמת או בדיעבד, ולטיפול חקירתי בכלים שברשותנו לרבות בחינת טיפול פלילי במקרים המתאימים בעילה של פגיעה רגשות דת״.

בהמשך התייחס ניצב תורג'מן לפעולות נוספות הנדרשות למיגור התופעה והנחה לבחון מהלך שיאפשר הטלת קנסות מנהליים, והוסיף: ״כל זה עדיין לא יפתור את הבעיה ביחס לאותם ילדים, חלקם צעירים מאוד הרבה מתחת לגיל העונשין, ושם צריך מעורבות משמעותית ומיידית של גורמי חינוך, דת והנהגה, ואחריות הורית, שכולם יוצאים באמירה ברורה וחד משמעית שמעשים אלו: אסורים, פסולים וראויים לכל גנאי".

במשטרה מבקשים להזכיר כי לפני כחודשיים, כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", נפגש תורג'מן עם ראשי העדות והכנסיות באזור ירושלים, זאת כחלק מחיזוק הקשר עם הקהילות הנוצריות.

במפגש אמר מפקד המחוז: "אנו מחויבים ופועלים לבטחונכם בכל השנה. שיתוף הפעולה בין המשטרה לראשי העדות ונציגי הקהילות הנוצריות בירושלים והשיח הרציף איתכם משמעותיים עבורנו. המציאות מזמנת לנו אתגרים רבים, כמו גם מעשים פסולים ומבישים שראויים לכל גנאי. חרטנו על דגלנו לאפשר לכל אדם מכל דת את חופש הפולחן בירושלים, ובעיר העתיקה בפרט. לא תהיה סבלנות או סלחנות למי שמבצע מעשי שנאה כלפי האחר. נפעל כלפי כל אירועי אלימות נגד מוסדות דת, אנשי דת ובכלל. מקרים אלו יקבלו את מלוא הקשב ותשומת הלב המבצעית שלנו. מעבר לפעילות יזומה ומניעה, יש חשיבות רבה גם לדיווח מיידי למשטרה על כל אירוע חריג בזמן אמת, זאת על מנת שנוכל לייצר מענה מיידי. אנחנו משטרה של כולם ונמשיך לפעול לשמירת שלומם ובטחונם של בני כל הדתות והעדות, תושבי העיר והמבקרים בה".

ואולי זה המקום לחזור שוב ולהזכיר את הדברים שאמרו הרבנים הראשיים לישראל השבוע. את האמירה הברורה שלמעשים גדול אלו "אין כל קשר ליהדות". אולי זה יסייע לעצור את התופעה הכעורה והבזויה.

 

תגיות:

תגובות

3 תגובות
  1. חיה אברמסקי

    באמת לא מתאים לירוק על שום אדם . אם מרגישים צורך לירוק בשקט בצד
    אני גדלתי בצרפת . בעיר שהיו הרבה פסלים למדתי לירוק בצד בגלל שראיתי פסל או כומר לא בפנים .
    לא צריך להתחנף לנוצריים האלה שלפני כמה דורות רצחו באכזריות את אבותנו
    שילכו לעזעזל

  2. ירושלמית הלוחמת בעד הצדק

    לא סתם המדינה שלנו קיבלה עונש בגלל חלאות כאלה שיורקים על נוצרים, הם בעצמם אומרים איש באמונתו יחיה, למה הם יורקים? לא לירוק בשקט בצד ולא לירוק שום דבר; הם נוצרים אז הם נוצרים, הם מאמינים בדת שלהם כל אחד שיאמין בדת שלו ושלא יזיק לשני.
    בושה בושה בושה!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר