תושבי מבשרת ציון – שימו לב: החל מיום ראשון הבא, 9.2.2025, כביש הגישה המשני (הזמני) למבשרת ציון – מכביש 1 מכיוון ירושלים (עוד לפני מנהרות הראל) – ייסגר לתנועת כלי רכב למעט רכבי חירום, ביטחון והצלה.
ההחלטה התקבלה היום, ראשון, על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהלים, אשר דן בעתירה שהגישה החברה להגנת הטבע כנגד ועדת המשנה להקלות של הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות ונגד הוועדה לתשתיות הלאומיות וכמו כן נגד המועצה המקומית מבשרת ציון ונת"י (נתיבי ישראל).
כזכור, כפי שפורסם ב"כל העיר" בחודש יוני האחרון, החברה להגנת הטבע הגישה את העתירה בעקבות ריבוי מקרי מוות של חיות בר בתאונות דרכים מאז נפתח הכביש לכלל הציבור. בעתירה טענה החברה להגנת הטבע כי "המשך פעילות הכביש (חוצה נחל ארזה, ר"ג), עלולה להביא לחיסול כליל של חיות בר, הנמצאות בסכנת הכחדה, במרחב זה".
עוד נטען בעתירה, שהתקבלה כאמור על ידי בית המשפט, כי נחל ארזה הוא מהחשובים ביובלי עמק ארזים ונחל שורק, וכי הוא בעל מורכבות מבנית גדולה, שפע מקורות מים ומזון ועל כן הוא עשיר בצורה יוצאת דופן בחיות בר גדולות, חלקן בסכנת הכחדה עולמית".
בהחלטתו מטיל השופט רם וינוגרוד ביקורת חריפה כנגד המועצה המקומית מבשרת ציון, חברת נתיבי ישראל וכנגד ועדת המשנה להקלות של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה . בין השאר נכתב בפסק הדין על החלטה הוועדה מיום 6.1.2025 כי "נראה שניתן היה להגיע למסקנה לפיה דין החלטות הוועדה להתבטל על יסוד הפגמים שנפלו בקבלתן, עליהם הצבעתי במקומם. משנשמט המסד המתחת להחלטה, הרי שקרס המבנה כולו. אלא שבהנמקות אלה לא די. סקירה של ההחלטה שהובאה לעיל מביאה למסקנה כי כמעט כל אחד מההיגדים שבה שגוי".
בסופו של דבר, בשל הפגמים הרבים שנפלו בקבלת ההחלטה של הוועדה להקלות לאפשר את תנועת כלי הרכב על הכביש הזמני, פסק השופט כי ועדת המשנה להקלות, מועצה מקומית מבשרת ציון וחברת נתיבי ישראל יישאו בהוצאות החברה להגנת הטבע בסך של 15 אלף שקל כל אחת – ובסך הכל 45 אלף שקל.

(צילום מסך: גוגל מפות)
מתן נחום, רכז שמירת הטבע, של החברה להגנת הטבע, באזור ירושלים ומטה יהודה מסר לאחר ההחלטה: "החברה להגנת הטבע, מברכת על פסק הדין, של בית המשפט. הכביש הלא חוקי, שהוחלט כעת על סגירתו, שימש כדרך עבודות וכדרך זמנית, עד פתיחת כביש 16 והיה אמור לעבור שיקום ולחזור לתפקד מבחינה אקולוגית, לאחר תום עבודות הפיתוח של כביש 1 וכביש 16. זה לא קרה ולכן הוגשה העתירה.
מרחב נחל ארזה, הוא אזור בעל ערכיות אקולוגית גבוהה וכעת יהיה אפשר להתחיל בתהליך של שיקום אקולוגי שם, לטובת חיות הבר, שיוכלו לחזור ולחיות בשטחים הפתוחים שמסביב, ללא חשש מדריסה, ועבור תושבי האזור, שמרחב נחל ארזה ונחל שורק, מהווים בשבילם אתרי טבע וטיילות מרכזיים".

צבי זכר שנדרס בכביש (צילום: עמיר בלבן – החברה להגנת הטבע)

דרבן הודי שנדרס בכביש (צילום: עמיר בלבן – החברה להגנת הטבע)
יעל מההרים - תושבת מבשרת
פישול. של המועצה וכביש 16. אפשר למצוא פתרונות כמו גשרים כך שהחיות יוכלו לעבור מתחת. אבל החליטו לחסוך בעלויות ועכשיו 30.000 תושבי מבשרת נדפקים. אולי לא מאוחר ואפשר לתקן את החלמאות המעצבנת הזאת?
מנחם
למה להראות חיות מתות בכתבה?
ילדים גולשים באתר הזה!
דנה
בושה.חיות חשובות מבני אדם
אהרון מושייחוב
אם ועדת התכנון היתה מתכננת את כביד 16 בצורה הגיונית לא היו פקקים באזור ולא היו מתים חיות.
יד כאן תכנון לקוי בניה הזויה תוצאה יפה אך לא גמורה.
אין לי מושג גם מי החכמולוג שהסיט את נתיב הרכבת מהישוב מבשרת ציון. פשוט טמטום. לגבי הכביש הזמני, חשוב מאוד לשמור על חיות הבר יכלו בקלות למנוע זאת אבל בחרו לסגור את היציאה הישנה שהיתה למבשרת ואז בהו קומבינה מטופשת לפני המנהרה…. הגיע הזמן לתכנן נכון כניסות ויציאות של שכונות וערים. לא צריך לסבך כל דבר ירושלים כבר 25 שנה נראית כמו אתר בניה במקום להשקיע במנהרות תת קרקעיות לרכבת ממשיכים בכל הכוח בבניית הרכבת הקלה. ברמות במקום לעדכן את התוכניות ובאמת לבנות מרכבת יעילה שוברים ומסתמכים שוב על הכביש הראשי. למה?!?! מה היה רע בלהכניס את הרכבת ברמות ב לעלות לאורכה להסתובב למעלה אל תוך רמות ד לרדת לכיוון רמות א ולצאת בתחנה המטופשת שהנו באמצע החיים וגרמו לפקק מיותר בצומת רמות לבאים מישובי מעלה אדומים פסגת זאב וכו'.. בקיצור תכנון לא טוב שיוצר וייצור יותר עומסי תנועה. ולא רכבת קלה וכל התחבורה הציבורית עם המחירים שלה והאיטיות שלה לא פוטרים כלום!!!.
יוסף
שופטי סדום ועמורה פרקליטי סדום ועמורה שוטרי סדום ועמורה סוגרים כבישים בשביל חיות ובהמות ולהצר ולהרע לבני אדם
מישהו שמכיר
נעשה צדק לטבע
הפוליטיקה המקומית בגיבוי חברי כנסת שסחטו את המדינה להקים את הכביש הזה וניסו להפוך את ההחלטה לקבועה במקום דרך זמנית, כעת ילחצו להקים גשר נוסף ענק בין כביש 1 לכניסה המזרחית לשכונה.
אין סוף לשחיתות
נון
כל הטררם של כביש אחד לירושלים נעשה במורה מחפירה ללא התחשבות בבני אדם ובטבע ועדיין יש פקקים בכניסה לירושלים. במקום לעשות הכל שהתחבורה הציבורית תהייה בראש עובדים עבור אנשים עם מכוניות פרטיות..הרסנו את המדינה עם מיליון כבישים, נשארנו לחא מרחבים ירוקים
גוני
אולי במקום לסגור את הכביש לעשות המון פסי האטה שלא יוכלו לנסוע בכביש יותר 30 40 קמש רק מציע
יובל
הטבע בישראל הצפופה סובל ומתמעט בישראל, שימרו על המעט.
זה לא מערב פרוע שבו מקבלים אישור פתיחת כביש לתכנית זמנית ואז באופן חד צדדי עושים אותה קבועה כנגד הסכמים וכנגד החוק
דן דן
סוף סוף פסיקה מצפונית. כל הכבוד לשופט.
נ.א. משכונה ט'
בעמק הארזים שופצה לרמת כביש מהיר דרך שהנסיעה בה היתה איטית מאד מעצם טיבה וכל זאת עבור מעבר מהיר לראש הממשלה היהיר, הארוגנטי, הפחדן, שיוכל לברוח מהר מהמנהרה שנבנתה עבורו ועבור "רעייתי". באזור זה גרות רוב חיות הבר של אזורינו, אך שם אף אחד לא מדבר!! כביש 1 על מנהרותיו הוא בכייה לדורות עבור תושבי מבשרת שהכניסות אליה נחסמו בגללו וכשכבר מוצאים אלטרנטיבה, אפילו לא האידאלית, באים ומבטלים אותה. נראה שאיש מבין העותרים לא גר בצידה המזרחי של מבשרת.
אשה אחת עצבנית
למה לסגור ? יש פתרונות כמו מהירות מוגבלת, פסי האטה וגם טכנולוגיים כמו תאורה ןקולות הפחדה כאשר רכב עובר\מתקרב למקטע מסויים שידוע כבעייתי… וחזקה עלינו שכל פגיעה בחיה מתועדת כולל מיקום מדוייק. למה העותרים לא מביאים סקר + פתרונות אפשריים ותקציב הקמה ותחזוקה ? העליויות האלה הן בדיחה מול הקמת גשרים ודרכים.
יניב
יש כאן מגיבים שאני מאחל להם להרקב במנהרות החמאס.החיות הרבה יותר חשובול מכם נבלות
חיים דרוק
בטוח שה"שופט"לא גר במבשרת . אחרת הוא לא היה פוסק בצורה מטומטמת וחסרת רגישות. אני גר פה. ובזה שיבטלו שוב את הכביש בשביל להגן על כמה חזירי בר . יעשו לי את החיים קשים שוב. וחבל . מדינה מטומטמת ואטומה .
יובל
טוב מאד! מעט מדי ומאוחר מדי!
בני אדם רומסים ואונסים את הטבע ללא טיפת מודעות והערכה לחי ולצומח שכל כך סובל, וגם חשוב ביותר!
איציק
יש לכם את ראש המועצה הגרוע בארץ
המצב במבשרת הזוי כביש אחד שמחבר בין 2 קצוות ובחלק מסויים של הכביש אין אפשרות לנהוג רכב ומשאית במקביל ..כביש צר .. פקקים אינסופיים ..אתם ממש מסכנים בחיי ..ולחשוב שפעם מבשרת הייתה החלופה למי שרצה לברוח מירושלים
רגב
כל הכבוד לחברה להגנת הטבע
אני מצדיע לכם…. קדימה
אייל הצפון
הכי עצוב שסגירת הכביש לא תעזור לחיות
תכנון עירוני טלאי על טלאי
החלטות משפטיות, טלאי על טלאי
ושיא הטמטום, זה תכנון הכבישים בארץ…
פשוט גאון מי שתכנן את הרחבת כביש מס' 1 ואת 16