ירושלים "מובילה" במספר הנהגים הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024: 123 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו במהלך השנה שעברה בתאונות דרכים, שמונה מהם נהרגו ו-23 נפצעו קשה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
עוד עולה מהנתונים כי בעשור האחרון (בשנים 2024-2015) נפגעו בירושלים 1,793 נהגים צעירים, 32 נהרגו ו-224 נפצעו קשה.
במקום השני ניצבת חיפה, שבה נפגעו בתאונות 101 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בשנת 2024 בחיפה, 12 מהם נפצעו קשה. 868 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שישה נהרגו ו-89 נפצעו קשה.
בתל אביב-יפו, הניצבת במקום השלישי, 61 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, 15 מהם נפצעו קשה. 1,349 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, 13 נהרגו ו-138 נפצעו קשה.
בבאר שבע נפגעו 54 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בתאונות דרכים בשנת 2024, חמישה מהם נפצעו קשה. 530 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שישה נהרגו ו-36 נפצעו קשה. את החמישייה הפותחת סוגרת אשדוד, שבה 47 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, תשעה מהם נפצעו קשה. 434 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, אחד נהרג ו-36 נפצעו קשה.
מעמותת אור ירוק נמסר, כי דווקא בשנה שבה נרשם שיא שלילי במספר הנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מציע לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי.
באור ירוק מתריעים, כי צמצום מספרם של שיעורי הנהיגה עלול להוביל לפגיעה ברמת המיומנות של נהגים חדשים מאחר שזמן תרגול מיומנויות חיוניות יהיה קצר יותר. פחות שיעורי נהיגה פירושם הקטנת החשיפה למצבי נהיגה מגוונים וצמצום ההזדמנויות לתיקון טעויות ושיפור הביצועים. כל אלה עלולים לגרום לסיכון בטיחותי מוגבר (נהגים פחות מנוסים על הכביש) וכך גם לעליה פוטנציאלית במספר התאונות בקרב נהגים חדשים. יישום התוכנית הוא בעל השפעה שלילית על בטיחות בדרכים לאורך זמן. "במקום לקצר את התהליך, יש לשקול דרכים לשיפור איכות ההוראה ולהבטיח שנהגים חדשים יקבלו את ההכשרה המקיפה הדרושה להם", נמסר מאור ירוק.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגעות בתאונות דרכים בעיקר בשל מאפייני הנהיגה הייחודיים שלהם. היעדר ניסיון, לחץ חברתי, נהיגה בשעות הלילה וחוסר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש מובילים את הנהגים הצעירים להיפגעות מוגברת בתאונות דרכים. הדרך לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה בקרב צעירים היא חינוך בבתי הספר ותהליך הכשרה איכותי וקפדני. כל פגיעה בתהליך הכשרת הנהג הצעיר עלולה לפגוע באיכות הנהגים שעולים על הכביש ולגרום גם לעלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים. יישום מהלך מסוכן כזה עלול להתברר כבכייה לדורות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לגנוז את הרעיון של הורדת רף מינימום שיעורי הנהיגה. אסור לתת יד לפגיעה בלימודי הנהיגה התיאורטיים והמעשיים, זה עלול לעלות בחיי אדם".
יוני
זה שבירושלים היו כ"כ הרבה הרוגים זה חמור מאוד.
אבל בנתונים של הפצועים ירושלים ממש לא בראש,
ת"א וחיפה עוברות אותה בהרבה…
כי הרי בירושלים יש למעלה ממיליון איש,
ובחיפה יש פחות משליש מירושלים (295000),
פירושו של דבר: שאם בחיפה היה מס' אוכלוסיית כמו בירושלים, אז לא היו בה 101 פצועים אלא פי 3= 303 פצועים, הרבה יותר מירושלים שהיו בה 123) כנ"ל לפצועים קשה בחיפה היו 12 ואם נכפיל את האוכלוסיה בשלוש, נגיע ל-36 פצועים קשה בחיפה, לעומת 23 בירושלים.
וכנ"ל בת"א, אז אמנם יש עוד הרבה מה לשפר, אבל למרות כל העבודות בירושלים, העיר לא כ"כ גרועה כמו חיפה ו-ת"א.