כלי התחבורה הכמעט יחידי במרכז העיר - הרכבת הקלה בצומת הרחובות יפו-קינג ג'ורג' (צילום: MitigationMeasure, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)
כלי התחבורה הכמעט יחידי במרכז העיר - הרכבת הקלה בצומת הרחובות יפו-קינג ג'ורג' (צילום: MitigationMeasure, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons)

הרכבת הקלה תושבת, שוב, בקיץ – בעלי העסקים על התוואי חוששים מקריסה

הסיוט של הארכת הקו האדום סוף-סוף הסתיים, והרכבת מגיעה להדסה עין כרם ולנוה יעקב. אבל, החל מחודש מאי צפויה השבתה נוספת של הרכבת, הפעם לתקופה של למעלה מ-3 חודשים, במקטע המרכזי שבין התחנה המרכזית לגבעה הצרפתית. הסוחרים בשוק ובמרכז העיר אובדי עצות. העירייה: "לא נקבע עדיין מועד". שוב יודיעו לכולם רק ברגע האחרון?

פורסם בתאריך: 28.2.25 07:46

טרי-טרי מהתנור – הרכבת הקלה מגיעה הבוקר, שישי, לנוה יעקב ולהדסה עין כרם (אולי כבר הספקתם לנסוע בה אתמול, חמישי בשעות הערב). כן, אחרי אינספור המתנות ודחיות וציפייה בלתי נגמרת: סוף-סוף הנס קרה – הסתיימו העבודות להארכת הקו האדום, וגם אם התקלות עדיין מעצבנות את הנוסעים והנוסעות – מדובר בבשורה של ממש.

ואחרי החדשות הטובות – נעבור לפחות טובות: הקו האדום של הרכבת הקלה יפעל לכל אורכו – בין נוה יעקב בצפון ירושלים להדסה עין כרם בדרום מערב העיר – רק בחודשיים-שלושה הקרובים. החל מחודש מאי (תאריך רשמי אין, תראו מופתעים) – המקטע המרכזי של הקו, זה שכולל בתוכו את מרכז העיר ושוק מחנה יהודה, יושבת לתקופה של למעלה משלושה חודשים – עד חגי תשרי 2025 (וכולם כבר יודעים – תאריכים ברכבת הקלה יש לקחת בעירבון מוגבל).

הסיבה להשבתה – חיבור בין הקו האדום של הרכבת לבין הקו הירוק (שצפוי להתחיל לנסוע ברבעון הראשון של 2026 – עוד תאריך שצריך לקחת בעירבון מוגבל) בשני צמתים: צומת נורדאו ובאזור גבעת המבתר.

המשמעות – הרכבת תפעל בחודשי האביב והקיץ בשני מסלולים נפרדים – בין נוה יעקב לתחנת גבעת התחמושת (בשני הכיוונים), ובין התחנה המרכזית להר הרצל (בשני הכיוונים).


רחוב יפו (צילום: ארנון בוסאני)

איך יגיעו הירושלמים? רחוב יפו (צילום: ארנון בוסאני)


חוסר ודאות כלכלית

יש לציין כי העבודות המדוברות הן אותן עבודות שבוצעו בקיץ 2022 בצומת בן דור – אז בוצע צומת מסילתי בקרית משה, והרכבת הקלה לא פעלה במקטע שבין הר הרצל לתחנה המרכזית. הפעם, כמעט מיותר, ההשבתה קריטית ומשמעותית הרבה יותר – הרכבת הקלה היא אמצעי התחבורה הכמעט יחידי, ולבטח המשמעותי ביותר, למרכז העיר ולשוק מחנה יהודה. רק לפני כשבועיים – כשהרכבת הושבתה כללית מפעילות – דיווחו סוחרים ובעלי עסקים רבים על צניחה חדה בפדיונות ובמספר הלקוחות. "השוק היה ריק בשבוע הזה", אומר אחד הסוחרים ל"כל העיר", "אנשים כמעט ולא הגיעו, כי אין איך להגיע לשוק בלי הרכבת, ועל חניה בכלל אין מה לדבר".

במרכז העיר תיארו תמונה דומה. כשב"כל העיר" פורסם על הצלחת החלופות התחבורתיות בתקופת ההשבתה, הסוחרים זעמו וטענו שאולי בכבישים ובאוטובוסים המצב היה סביר, אבל אליהם אף אחד לא הגיע.

השבוע, בשיחות עם "כל העיר", הופתעו סוחרים בשוק ובמרכז העיר לשמוע על ההשבתה הצפויה בחודשי האביב-קיץ. אף אחד לא דיבר איתם על כך, אף אחד לא הכין אותם. יתרה מכך – בשוק יודעים לספר כי באותה תקופה מתוכננים להתבצע עבודות תשתית ועבודות שדרוג, ויש כבר מי שהעלה את הדרישה לדחות את העבודות הללו.

העירייה ומשרד התחבורה צפויות להפעיל בתקופה הזו של השבתת המקטע המרכזי חלופות של אוטובוסים, שאטלים וכו'. אבל בשלב זה, כמעט מיותר לציין, אין תוכנית מעשית. אפילו לא שוחחו עוד עם הסוחרים, אבל זה, כך הם אומרים, לא מפתיע. "גם על ההשבתה של הרכבת לפני שבועיים שמענו מהתקשורת", אומר ל"כל העיר" אחד הסוחרים הוותיקים ברחוב המלך ג'ורג'. "אף אחד לא טרח לשבת איתנו ולהודיע לנו".

 

 

למצוקה הגדולה של הסוחרים – הן במרכז העיר והן בשוק מחנה יהודה – צריך להוסיף את העובדה שעבודות תשתית וחפירה צפויות להתבצע במקביל גם ברחוב המלך ג'ורג', שכיום משמש כציר מרכזי לתחבורה ציבורית שאינה רכבת קלה. כך שבחודשי הקיץ לא תהיה גישה למרכז העיר ברכבת הקלה ולא באוטובוסים (למעט נסיעות שיבוצעו ברחוב הנביאים). בשוק חוששים מקריסת רחוב אגריפס – שבתקופת ההשבתה והעבודות ברחוב המלך ג'ורג' צפוי להפוך לעורק משמעותי של תנועת אוטובוסים.

כשזה המצב – היה מצופה שהם ישבו סביב שולחנות הדיונים, שייקחו אותם בחשבון וייתנו גם להם מענים. אבל, כאמור, את הידיעות על ההשבתה הצפויה – כאוס מטורף לדבריהם – הם שמעו רק מהתקשורת.


עוד מעט יתחילו בו עבודות חפירה - רחוב המלך ג'ורג'

עוד מעט יתחילו בו עבודות חפירה – רחוב המלך ג'ורג'


בעירייה מבטיחים – יהיה בסדר

מצוות תוכנית אב לתחבורה ומעיריית ירושלים נמסר: "מערך עבודות התשתית המסליתית, כמו גם מתכונת הפעלת הקו האדום במהלך העבודות לחיבור מקטעי הקו הירוק, מצוי בימים אלה בדיונים ובבדיקות הנדסיות נרחבות ללא מועד לתחילת עבודות. במקביל, עמלים כלל הצוותים השותפים על מתן פתרונות הולמים לציבור ולעסקים בזמן העבודות.

"רק בסיום בחינות האפשרויות וקביעת מועד לתחילת השדרוגים, עיריית ירושלים, צתא"ל ומשרד התחבורה יעדכנו בהתאם את כלל הציבור.
"כפי שהוכח עד כה, במבצע בן דור (קיץ 2022) והפסקת הפעילות לצורך הפעלת הקו להדסה עין כרם ולנווה יעקב (פברואר 2025), משרד התחבורה ועיריית ירושלים העניקו מענה הולם להשבתת הרכבת בכלל התחומים ובכלל זה שירותי תחבורה ציבורית, תנועה וחנייה, קשרי קהילה, פרסום והסברה וסיוע לעסקים".

חבל שאף אחד לא סיפר לבעלי העסקים על הסיוע שניתן להם – כי לדבריהם הוא לא ניתן.

חבר מועצת העירייה אריאל בזיז, מחזיק תיק קידום עסקים: "חשוב לציין שטרם יצאה הודעה רשמית לגבי הנושא. עבודות תשתית מכל סוג, לבטח עבודות רכבת קלה, היו ולצערנו תמיד יהיו מטרד. זה מחיר שצריך לשלם כדי להתפתח ולהתקדם. כשם שאנו פועלים כדי למזער נזקים ככל שניתן וליידע את בעלי העסקים ברגע שיש לנו מידע מגובה לגבי עבודות הקו הכחול, נפעל לייצר פתרונות שיסייעו ברגע שדברים יהיו רשמיים".

 

תגובות

8 תגובות
8 תגובות
  1. מנחם כהנא

    עצוב שהתעוררות נהייתה עלה התאנה של ליאון. הרמה של השירות בזמן ההשבתה האחרונה הייתה מתחת לכל ביקורת. חיכינו מעל חצי שעה לאוטובוס למערב העיר במרכזית, וגם כשהגיע, היה מפוצץ ולא יכולנו לעלות.

    אם יפתחו אפילו פירור מהקו הירוק ברבעון הראשון של 2026, אני מוכן לאכול צנצנת מלאה בביצים רקובות.

  2. השלטון ערב רב

    עיר בקריסה ,אוכלוסיה בורחת מהעיר אלו שלא השכילו לברוח מהעיר,הורסים את העיר ובונים בניינים עם עשרות קומות עם עלות החזקה מטורפת,מכלאות בטון,בתי כלא לאזרחים.תחבורה ציבורית בזיונית,מצד שני עדרים של פקחים רודפים אחרי נוסעים תמימים ממררים להם את החיים וקונסים אותם בזה דווקא יש יעילות.ראש עיר וחבר מרעיו זחוחים מחריבים והורסים כל פינה ומהנדסים את התודעה שהם בונים עתיד.האבסורד שאנחנו משלמים להם משכורת,מדד הסוציו של העיר בשפל ולא עולה ,עיר עניה,מוזנחת למרות תקציבי העתק שהיא מקבלת מהמדינה ומארוננה בין היקרות במדינה.מתי תבינו כבשים שכל הממסד כולו יש לו תפקיד אחד ולא משנה מי עומד בראש הממסד והשלטון,וזה להפוך את כולם לעבדים שלהם,לרמוס לרדות באנשים ,כמו פרעה שאמר "תכבד העבודה על האנשים ויעשו בה….."

  3. בועז

    הכל רקוב, הקרונות החדשות ממש זוועה, צפוף וקטן אם עצירות ארוכות אין סופיות ונסיעה איטית.
    העירייה ומשרד התחבורה כבר מזמן לא מעניין אותם תושבי העיר שיוצאים מדעתם כבר הרבה שנים מתכנון לקוי ומטופש של כל העבודות של תשתיות התחבורה.
    מקווה שיעיפו בבחירות הבאות את משה ליאון שרק החריב לנו את העיר היפה והרגועה ועוד מתגאה בזה.
    שיחזור לרמת גן ולידיד נפשו איווט ליברמן.

  4. ורדה מזרחי

    הרכבת היא היחידה שצריכים אותה . אסור להפסיק . ברכב הפרטי בילתי אפשרי שנגיע למקום חפצנו . לא יאומן מה אתם גורמים לציבור בירושלים . גם הרכבת האוממללה שהבתאם צרה ואין לשבת אין כיסאות לנכים עצירות לעוף ומלא עומדת מה קורה לעירית ירושלים . סתם לוקחים ארנונה יקרה . די תפסיקו להתנהג רע. התושבים זועמים לא רק שוק מחנה יהודה שסובלים ללא גישה אליהם . די תתעוררו על עצמכם.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    במקום לעבוד 24/7 ולסיים בחודש אחד של סבל ימשעו את זה חצי שנה

  6. שרה

    בקיץ שיא הפסטיבלים והופעות מלא מבקרים בירושלים זה הזמן לא להפעיל רכבת? איך נגיע למרכז העיר???

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר