"שכונת רמות היא לא רק שכונה מגורים – היא שער לצפון ירושלים ומרכז חיוני לעיר כולה. התעלמות מהצורך הדחוף בשיפור תשתיות התחבורה מהווה פגיעה ישירה באיכות החיים של עשרות אלפי אזרחים" – כך, במילים פשוטות מסכמים תושבים בשכונת רמות את התסכול הגדול ממנו הם סובלים כבר שנים רבות – תשתית תחבורתית בעייתית (בלשון המעטה): כביש גישה בודד אל ומהשכונה (בה מתגוררים למעלה מ-56 אלף תושבים), עומסי תנועה כבדים בשעות רבות של היום, עשרות תאונות דרכים בכל שנה, תחנה מרכזית שהונחתה בלי מחשבה על הכבישים העמוסים וכעת גם עבודות תשתית להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה.
העבודות להקמת הרכבת הקלה, כך נדמה, הן 'הקש ששבר את גב הגמל'. בעיקר אמורים הדברים לצמצום נתיבי התנועה בציר גולדה מאיר – שמהווה כידוע את כביש הגישה היחידי אל ומרמות.
התושבים טוענים כי לאחר צמצום הנתיבים (מ-3 ל-2) מצב התנועה, שגם כך היה רע – הפך לבלתי נסבל והפקקים ועומסים התנועה החריפו. לכן הם החליטו לפתוח עצומה, שעליה חתמו בתוך 24 שעות בלבד כ-1,000 תושבים ותושבות.
בעצומה מעלים התושבים את הדרישות הבאות:
"פתיחת כביש גישה נוסף לרמות ומרמות – כיום יש לשכונה כיוון גישה עיקרי אחד בלבד, דבר שמוביל לעומסים כבדים, עיכובים ואי-ודאות. תוספת של נתיב גישה נוסף חיונית לתפקוד השכונה.
"החזרת כביש גולדה מאיר לשלושה נתיבים לכל כיוון – כביש זה מהווה עורק תחבורה מרכזי לכניסה ויציאה מהשכונה, ומוביל למוקדי תעסוקה, קניונים ושכונות נוספות. צמצום הנתיבים פוגע בכל תושבי האזור".
בשיחה עם "כל העיר" אומר מ', תושב השכונה, "המצב הפך לבלתי נסבל. אי אפשר לצאת מהשכונה. בכל שעה ביום – ציר גולדה מאיר עמוס ופקוק עוד יותר ממה שהיה".
א', תושב אחר שחתם על העצומה, אומר: נסיעה של 5 דקות הופכת בכל יום ל-30 דקות. המצב פשוט לא הגיוני. אנחנו לא יכולים להמשיך ככה. פנינו לכל מי שאפשר, התרענו, אמרנו, דיברנו וצעקנו. אבל הזלזול בנו זועק".
"יצאתי מרחוב הנביאים לכיוון רמות, הוויז הראה 38 דקות – בפועל זה לקח מעל 52 דקות", תיאר תושב מתוסכל. "רק מהמחלף לצומת רמות לקח 20 דקות, במקום 2 דקות. פשוט הזיה".
הטענות של התושבים נובעות מהתחושה כי אין פיקוח נדרש, שאין הכוונת והזרמה נכונה של התנועה ובהיעדר פיקוח מתאים – הצמתים נחסמים פעם אחר פעם על ידי כלי רכב – מה שמוביל להתגברות העומסים ותחושת המנחק בכביש. "לצערנו, פתרון לא נראה באופק", אמר אחד מהם ל"כל העיר".
"הפקקים והעומוסים מאוד קשים ובלתי נסבלים", אומרת י', תושבת השכונה. "אני מתגוררת בנקודת תצפית טובה אל ציר גולדה מאיר – וכל היום פקוק. הצמתים נחסמים על ידי מכוניות, הפקחים לא מצליחים להשתלט על המצב והרבה פעמים נדמה שהאירוע לא מנוהל".
לדבריה, "עומסי התנועה הם לכל הכיוונים והצדדים – גם ביציאה מרמות וגם בכניסה אל השכונה. כביש בגין פקוק, ציר גולדה פקוק, כביש 9 הפך בעייתי – כך שנסיעה קצרה מרמת שלמה לצומת רמות כבר לוקחת 10 דקות ומעלה. זה מקשה על ההתניידות ומוביל לתחושת ייאוש".
מעיריית ירושלים נמסר: "אנו מבינים את המורכבות הזמנית שחווים התושבים ומודים להם על הסבלנות. עם סיום העבודות על הסדר התנועה הנוכחי, ביום שישי הקרוב, יוחזר הציר לשלושה נתיבי תנועה מלאים, מה שיביא להקלה משמעותית מיידית. חברת מוריה פועלת סביב השעון בקצב מואץ, בשיתוף פעולה הדוק עם עיריית ירושלים, משטרת ישראל וצוות תוכנית אב לתחבורה לצמצום ההפרעות לתנועה. גם בתקופת הלחימה, המשיכה החברה בעבודות באישור מיוחד, מתוך מחויבות להאיץ את השלמת הפרויקט, לצמצם את עומסי התנועה ולהמשיך בעבודות במהירות המרבית. המרכז לניהול תנועה, מנטר את עומסי התנועה ופועל לשחרור עומסים בהתאם למתרחש בשטח. העבודות מבוצעות ברציפות, בשעות היום והלילה, בליווי מערך פיקוח והסדרה ובהתאם להנחיות גורמי הבטיחות. טרם ביצוע העבודות, נבחנה האפשרות להשארת שלושה נתיבי תנועה במקביל לעבודה, וזו נדחתה על ידי גורמי התנועה בשל סיכון בטיחותי לציבור הנהגים ולעובדים בשטח".
עוד נמסר מהעירייה כי "במהלך חודשי הקיץ, עם צמצום נפחי התנועה, יבוצעו עבודות להקמת הסדרי תנועה נוספים תוך הקפדה על צמצום ההפרעה לתנועה. בין היתר, יבוצעו העבודות הבאות:
* 19.7 – קטע מינץ עד אצ"ג (שבוע אחד בלבד)
* 26.7 – קטע מירסקי עד רקנטי (שבוע אחד בלבד)
* 2.8 – קטע הרוא"ה עד אסירי ציון ושיבת ציון (שבוע אחד בלבד)
"אנו קוראים לתושבים להיאזר בסבלנות בתקופת ההסתגלות, שהרי בסופו של תהליך הם ייהנו מתשתית מתקדמת ומודרנית, רשת תחבורה ציבורית מהירה ויעילה ואלטרנטיבה מהותית לשימוש ברכב פרטי ברחבי העיר. זוהי השקעה לטווח ארוך, שתשנה את איכות החיים בשכונה ובעיר כולה לטובה. עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, באמצעות חברת מוריה, מבצעות בימים אלו את העבודות להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה בציר גולדה מאיר – פרויקט היסטורי שיחולל מהפכה בתחבורה הציבורית בירושלים. הקו החדש מרמות ועד גילה, עובר מרמות דרך מרכז העיר, עמק רפאים, תלפיות ועד גילה. הקו צפוי לשרת כ-250,000 נוסעים ביום ובכללם את תושבי שכונת רמות. הוא עתיד לספק פתרון תחבורתי מתקדם ויעיל לעשרות אלפי תושבים, ולצד זאת לצמצם את עומסי התנועה באיזור".
***
ואם כבר זלזול – אולי הסיפור הבא ימחיש היטב את התחושות הקשות של תושבי רמות (ולמען האמת – סביר שמדובר על תושבי כל שכונות צפון העיר, שסובלים כולם מהפקקים והעומסים הכבדים.
בשעה שעשרות ירושלמים וירושלמיות היו תקועים בפקק בשל חסימת נתיב תנועה במסגרת עבודות תשתית להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה – פועלים באתר העבודות הדליקו מנגל ועישנו נרגילה בצד הדרך.
האירוע הזה התרחש לפני מספר לילות ותיעודים ממנו הופצו בקבוצת הוואטסאפ של תושבי רמות ועוררו סערה וזעם גדול. חלק מהנוסעים, כך על פי תיאורים שהגיעו ל"כל העיר", אף התעמתו עם עובדי הקבלן שפעלו בשטח בעניין.
לטענת התושבים, הפסקת אוכל היא כמובן לגיטימית, אבל הדלקת מנגל כשיש עומסי תנועה גורם לתחושת זלזול ומכביד על הנהגים, במיוחד כשציר גולדה ובאופן כללי ציר גולדה מאיר – דרך הגישה משכונת רמות ואליה – סובל מעומסים כבדים בשל חסימת הנתיב לצורך העבודות.
מעיריית ירושלים ומחברת מוריה נמסר: "חברת מוריה רואה את המקרה בחומרה רבה. בעקבות הדיווח יוזמנו הקבלנים לבירור מעמיק ובהתאם יינקטו צעדים בהמשך.
הגיון
כביש גולדה אינו משמש רק את תושבי שכונת רמות.
נוסעים בו רכבים גם מגבעת זאב, מודיעין בדרך לעבודתם ולביתם.
יונתן
על פניו הפקקים ישארו לנצח, לפי התכנית כביש רמות יהיה עם 2 נתיבים ביחד עם הרכבת מה שיהפוך את ירושלים לעיר הכי פקוקה בישראל.
מעניין מי אתם צוות אב לתחבורה? ערוב שמושים, טווח רחוק, אופניים, צמצום רכב בסוף יהיה פקקים ועוד פקקים ועוד פקקים.
דוד
באמת מצב חמור ביותר.
לקחו את הצומת הכי עמוסה בעיר ותקעו שם מסוף אוטובוסים שיוצר פקקי ענק, לקחו נתיב, שזה כבר שערוריה, והתשובה שעוד 5 שנים אולי תהיה רכבת….
לא יודע האם זה חוצפה או טמטום
יוסף
אם זה היה ברחביה אני מניח !!!
שההתיחסות היה טיפ טיפה !!!
שונה !
אזרח מודאג
הזילזול בתושבי העיר כבר עבר את גבולות הסיבולת והפך לסבל נוראי בכל רחבי העיר . דרך חברון ,עמק רפאים , רחוב יפו , כנפי נשרים בגבעת שאול , הפכו ל"תעלות בלאומילך" מודרני .
כל תושבי העיר חייבים למחות בהפגנות ענק על מה שקורה גם בקרית יובל
ובגילה !! רק הפגנות ענק מול העירייה ובית ליאון יצילונו מחורבן !!!
הנוסע
להפוך עוד נתיב מהשניים לנתיב תח"ץ בלבד, ולתת לתושבים אלטרנטיבה אמיתית להתקעות בפקקים. מי שירצה לפקוק את הנתיב שיישאר במכוניתו הפרטית במקום לקחת אוטובוס – שיבושם לו.
נתי
ומה עם התחבורה הציבורית שמתחת לכל ביקורת לא מזכירים מילה?
שמעון תושב רמות
המצב קטסטרופלית, משמים ארנונה בשמים, במקום להחליף פרחים כל שני וחמישי, כדי לתת עבודה לבני דודים, תשקיעו איפה שצריך באמת,
אנחנו עוברים עגמת נפש שאין לשער ולא אכפת לאף אחד
יורי
זילזול בתושבים ועוד מבקשים להתאזר בסבלנות בושה ברחביה זה לא היה קורה אתם יודעים למה.??? נכון כי משה ליאון גר שם
צופה מהצד
צודקיםםם!!
גם בבר אילן
ובכל הכבישים שבונים שם רכבת
סיוט מתמשך למי שגר לייד
גם מצד ההפגנות וגם מצד הרעש!
זהו מיצינו את זה!!!
תושב העיר
כל ירושלים הרוסה ושבורה, עם כל הכבוד לתשתית הרכבת צריך למצוא את הנוסחה גם בלי להתעלל בתושבים לצערי בעיריה אין עניין בתושבים וממש מעניין אותם כמה כולם סובלים.
מיוי
מה רק נרגילה?
בני
השינויים גם מסוכנים. הפניה מתוך השכונה לגולדה, אחרי הפניה אתה מגלה שנגמר לך הנתיב ואתה אמור לעבור נתיבבשוט טמטום מי שתכנן את זה
חבציאל
מאז שהגיע משה לאון ירושלים נהרסה כול הכבישים הרוסים הוא מתחיל לחפור לדוגמא בצומת רמות ומפסיק ברמות לקח חניה ברחוב מעלות כיסופים בכדי ליבנות 3בנינים אבל לא דאג לנו לחנייה אבל לעצמו ליד הבית יש לו חנייה מבעזרת ה בפעם הבאה לא יבחר רק נזק עושה בלי מחשבה
משתמש אנונימי (לא מזוהה)
ראש העיר משה ליאון הוא פושע בפוטנציה
מנותק מהמציאות . אני חושב שלה״ב 433 חייבים להיכנס לתמונה ולחקור את היקף העבודות
משהו פה נראה הזוי ולא נורמלי.
סוגרים פה נתיבים לתחבורה הרגילה והופכים אותך לנת״צ בצירים הכי מרכזיים .
צירים מרכזיים שמובילים לבתי חולים ועל פניו כתוצאה מעומס התחבורה אמבולנסים שמובילים חולים לבתי חולים ובעיקר ניידות טיפול נמרץ נאלצים להיתקע בפקקים מבלי שיש דרך לרכבים לפלס להם שטח לדהור לעבר בתי החולים .
משה ליאון, אתה ראש עיר מנותק חסר רגש
ומצפון לתושבי ירושלים. הניתוק הזה יזכר לך לדיראון עולם יאחתיכת סמרטוט רע ומרושע !