אלוף בדימוס יוחאי בן נון, רב"ט יזהר ערמוני (צילומים: באדיבות המשפחה, באדיבות משרד הבטחון)
אלוף בדימוס יוחאי בן נון, רב"ט יזהר ערמוני (צילומים: באדיבות המשפחה, באדיבות משרד הבטחון)

גיבורי ישראל – חולקים כבוד לירושלמים שלחמו באומץ לב במלחמת העצמאות

אות גיבור ישראל של מלחמת תש"ח הוענק השבוע לבני משפחותיהם של מפקד חיל הים לשעבר האלוף בדימוס יוחאי בן נון ז"ל ורב"ט יזהר ערמוני ז"ל שנפל בקרב בהיותו בן 18 - שניהם גדלו בירושלים

פורסם בתאריך: 1.12.17 10:53

ביום רביעי התקיים בקריה כנס במעמד הרמטכ"ל רא"ל גדי אייזנקוט, לציון 70 שנים למלחמת העצמאות תש"ח. הכנס חלק כבוד לגבורתם של 12 מקבלי "אות גיבור ישראל" במלחמת העצמאות. "אות גיבור ישראל" הינו אות ייחודי שהוענק לשניים עשר הלוחמים בשנת 1949 בזכות הצטיינות יוצאת דופן שהפגינו בשדה הקרב במלחמת העצמאות. האות ניתן כאות הערכה על אומץ הלב שהפגינו ועל סיכון עצמי למען הצלת חבריהם או למען הצלחה במשימה. חלק מן האותות אף הוענקו ללוחמים לאחר מותם בעת מעשה הגבורה. בין המעשים הבולטים היו הזזת רכב אשר הפריע לכוחות צה"ל ללחום בקרב תחת האש הכבדה, פעולות חילוץ פצועים, השתלטות על משאית בשיירה ערבית ופיצוץ אנייה מצרית.

 



 

בין האותות שחולקו, אות גיבור ישראל ניתן לשני ירושלמים אשר אינם בין החיים.

אלוף בדימוס יוחאי בן נון (1994-1924), גדל בירושלים. בזמן מאורעות המרד הערבי הגדול (בהיותו בן 12 בלבד), ביצע שמירות בבית וגן, במחצבת צובה ובמעלה החמישה. בשנת 1940 החל להתאמן עם כוחות ההגנה, ושנתיים לאחר מכן הצטרף לכוחות הפלמ"ח. בהמשך הצטרף לכוחות הפלי"ם, הכוח הימי של הפלמ"ח. במהלך המלחמה פיקד על הקרבות בבלד א' שייח ובחוואסה ולאחר מכן חבר לכוחות הפלמ"ח בקרבות לפריצת הדרך לירושלים, בהם אף נפצע. משהחלים, הקים את יחידת הקומנדו הימי. במלחמת העצמאות טובעה אניית הדגל של הצי המצרי שעגנה מול חופי עזה, "אמיר פארוק". מדובר על ספינה גדולה בעלת אמצעים שהשפיעו לרעה על בטחון היישוב היהודי בזמנו. לביצוע המשימה נשלחו ארבעה אנשי פלי"ם בהובלת יוחאי בן נון אשר יצאו למבצע עם שלוש סירות נפץ וסירת איסוף. הפעולה צלחה ושתי הספינות טבעו. על המהלך קיבל בן נון את "אות גיבור ישראל". בשנת 1950 התמנה למפקד הראשון של שייטת 13. עשר שנים לאחר מכן, מונה למפקד חיל הים. במסגרת תפקידו הקים את המכון לחקר ימים ואגמים ועמד בראשו. בן נון נקבר בקיבוץ מעגן מיכאל.

אלוף בדימוס יוחאי בן נון (צילום: באדיבות המשפחה)

אלוף בדימוס יוחאי בן נון (צילום: באדיבות המשפחה)

אלוף בדימוס יוחאי בן נון (צילום: משה פרידמן, לע"מ)

(צילום: משה פרידמן, לע"מ)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

רב"ט יזהר ערמוני (1947-1929) מירושלים, הצטרף כלוחם לארגון ההגנה, בהיותו בן 15 בלבד. במלחמת העצמאות השתתף כלוחם בגדוד השלישי של הפלמ"ח. "אות גיבור ישראל" הוענק לו על פעולתו בקרב על מצודת נבי יושע, בו נשאר לבדו לחפות על חבריו בעת שנסוגו ועסקו בחילוץ הפצועים. יזהר נפל בקרב בהיותו בן 18 בלבד ונקבר בקבר האחים בנבי יושע. סמוך לבית הוריו בירושלים, נקרא על שמו הרחוב מבוא יזהר.

"זה מעבר לאזכרה השנתית, וזה מאוד מרגש בשבילנו". אומרת סג"מ איה סיון (20), ראש מגמת הנדסת תכנה בבית ספר למקצועות המחשב, ממושב חירות שיזהר ערמוני הוא אח של סבא שלה. "זה מלווה אותי מגיל ממש קטן שאני נמצאת בטקס כל שנה וסבא שלי מצביע על המקום שהוא נהרג ואני שומעת שוב ושוב את הסיפור. והעובדה שדווקא הוא קיבל את אות הגבורה, מעמידה אותו במעמד שונה ומיוחד. מצד אחד הוא היה לוחם עם כל החברים שלו, ומצד שני הוא בלט והקריב את עצמו בשבילם".

סיון מספרת כי סבה, דן ערמוני היה בן 12 בלבד, כשאחיו הגדול יזהר ערמוני נהרג. "סבא שלי תמיד היה גאה באח שלו. ההורים שלו השקיעו המון בשביל ההנצחה וזה מאוד מרגש אותו".

רב"ט יזהר ערמוני (צילום: לע"מ)

רב"ט יזהר ערמוני (צילום: לע"מ)

רב"ט יזהר ערמוני (צילום: באדיבות משרד הבטחון)

(צילום: באדיבות משרד הבטחון)

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר