דיון בוועדת הרפורמות בכנסת על מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: עמותת רפאים במושבות)
דיון בוועדת הרפורמות בכנסת על מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: עמותת רפאים במושבות)

תוכנית הרכבת בעמק רפאים הגיעה לכנסת

בדיון סוער שנערך בוועדת הרפורמות, ביוזמתה של ח"כ רחל עזריה, הציגו התושבים והסוחרים את התנגדויותיהם לפרויקט ואת החלופה השנויה במחלוקת למעבר הרכבת במנהרה מתחת לפארק המסילה

פורסם בתאריך: 20.12.17 09:37

אתמול, שלישי, נערך בוועדת הרפורמות בכנסת דיון מיוחד וסוער, שאותו יזמה חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), שעסק בתוכנית מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים כחלק מהקו הכחול המתוכנן בעיר. בדיון עלו בזו אחרי זו סוגיות רבות של ראשי המאבק לגבי מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים. המתנגדים טענו כי הרכבת תפגע בתושבים ובסוחרים לאורך הנתיב ובערכי מורשת והציגו פתרון חלופי שנוי במחלוקת – מעבר הרכבת המנהרה מתחת לפארק המסילה. בדיון דיברו בין היתר מהנדסים, אדריכלים, סוחרים וחברי כנסת רבים כמו מיקי לוי, נורית קורן וחיים ילין.

 



דיון בוועדת הרפורמות בכנסת על מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: עמותת רפאים במושבות)

דיון בוועדת הרפורמות בכנסת על מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: עמותת רפאים במושבות)


 

כזכור, כפי שפורסם לא פעם באתר "כל העיר" התוכנית להקמת תוואי רכבת קלה בעמק רפאים שבמושבה הגרמנית מעוררת סערה גדולה, שמפלגת את התושבים למחנות, ומלווה באמוציות והתכתשויות, בין הגורמים השונים ובזירות שונות – בדיונים, בישיבות וגם בפייסבוק. למעשה, הקו הכחול של הרכבת הקלה צפוי לחבר את העיר מצפון לדרום, משכונת רמות ועד לגילה, ולשרת כרבע מיליון נוסעים ונוסעות בשכונות המושבה הגרמנית, המושבה היוונית, קטמון, בקעה וקטמונים ולכל אורך התוואי – תוכנית הקו אושרה, למעט המקטע בעמק רפאים שלגביו יוצגו חלופות. עלות הפרויקט נאמדת בכשמונה מיליארד שקלים. אורך תוואי הרכבת הינו 23 ק"מ וכולל 42 תחנות. צפי לתחילת העבודות ב־2020, כאשר המועד המתוכנן להפעלת הרכבת: שנת 2025.

 


הדמית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)

הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים (צילום: צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים)


 

המתנגדים לתוכנית טענו כי "מהבדיקות הנרחבות של ודוחות שנכתבו על ידי מומחים מהארץ והעולם עולה כי השפעת התוכנית שהוגשה על המסחר בעמק רפאים, עלויות זמן הנסיעה, בעיות הולכי הרגל הסכנה לחיי התושבים, משך הביצוע ומפגעיו יהפכו את הקטע הזה בקו הכחול לחולייה החלשה במערך הרכבות בירושלים ויגרם מכך נזק לדורות בעוד שמינהור מתחת לרחוב הרכבת הוא האופציה הראויה והזולה".

 

דובי גולדברג, נציג הסוחרים: "שימו לב מה קורה היום בחברה טבע כשפיטרו כ-1,000 עובדים ושלחו את כולם לבית, ועכשיו 1,500 עובדים עם עתיד דומה בעמק רפאים והעולם שותק. מה  קרה לנו? השתגענו?".

 


דיון בוועדת הרפורמות בכנסת על מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים - חברת המועצה פלר-חסן נחום מדברת (צילום: עמותת רפאים במושבות)

פלר חסן-נחום (צילום: עמותת רפאים במושבות)


חברת האופוזיציה יו"ר סיעת ירושלמים, פלר חסן-נחום, אמרה בדיון: "אין שום סיבה להעביר את הרכבת הקלה דרך עמק רפאים, זה רעיון הזוי. הרכבת תיצור פקקים בלתי אפשריים באזור שפקוק ממילא, מה גם שהמסחר והאופי הייחודי של הרחוב יפגעו – זה לא משרת את תושבי השכונה ואין פלא שהם מתנגדים לכך בתוקף. מנהור הרכבת היא החלופה הטובה ביותר – זו הדרך היחידה לשמור על פארק המסילה ועמק רפאים, ואנחנו נמשיך להילחם יחד עם התושבים עבור חלופה זו".
עו"ד ומתכנן ערים איתמר שחר, חבר הפורום האורבני של תושבי גוננים, השתתף בדיון וייצג את התושבים שתומכים במעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים: "לצערנו, המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק מפיצים מידע מוטעה. המועצה לשימור אתרים תומכת במעבר הרכבת בעמק וכך גם גם אנשי המקצוע הרבים שבחנו אותה ומרבית תושבי האזור. רכבת קלה במפלס הרחוב תשדרג את המרחב הציבורי, תשפר את הנגישות ותציל את הרחוב – כאשר לצד זאת צריך לסייע לעסקים בתקופת העבודות. תוכנית המנהרה תהרוס את פארק המסילה ובנוסף תיצור שני חורי ענק בלב השכונות, לכניסה ויציאה של הרכבת, ואת החורים האלה מציעים המתנגדים לחפור במתחם התחנה ובגוננים. כתחליף הם גם מציעים להעביר את תושבי גוננים במעקף דרך אזור התעשייה תלפיות ובכך להאריך את זמן הנסיעה ברבע שעה לכל כיוון. מצער שסיעת ירושלמים, שהתיימרה בבחירות לייצג את המשפחות הצעירות ואת תושבי גוננים, תומכת במאבק שממומן על ידי בעלי הון ששוכרים יחצנים, לוביסטים ועורכי דין בעלויות של מאות אלפי שקלים".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר