גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)
גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

חמש דרכים לעבור את החורף הירושלמי בשלום

סערת הגשמים והרוחות: החורף הירושלמי הקר והגשום כבר כאן - כך תהפכו אותו לכמה שיותר חם ובטוח

פורסם בתאריך: 5.1.18 12:40

במהלך הקיץ יש נטייה לשכוח אותו. כשהסתיו מגיע, כבר נשלחים רמזים עבים- בייחוד בשעות הערב. ואז, זה מכה בכל העוצמה: החורף הירושלמי כבר כאן, ובגדול.
אז נכון, השנים האחרונות נחשבות לשנים שחונות, במיוחד בשנה הנוכחית שבה החורף מיאן להגיע עם מיעוט גשמים והרבה ימי שמש. אבל את גנרל חורף הירושלמי כל זה לא ממש מעניין: הוא ימשיך בשלו כבכל שנה, עם רוחות מקפיאות, טמפרטורות נמוכות, גשם עז ואולי, אם יתמזל המזל, אפילו כמה פתיתים לבנים. בשורה התחתונה, החורף הירושלמי הוא משהו שכדאי להיערך אליו מראש.
לכן אין זה משנה אם זו השנה הראשונה שלכם בעיר, או שאתם חיים כאן כבר עשורים רבים: החורף בירושלים לא מבדיל בין ה'טרי' לוותיק, ונותן לכולם טעימה הגונה ממנו. כדי שגם אתם תוכלו לעבור את החורף הקרוב בשלום, נהנים מחום מלטף ושומרים על בריאותכם ועל בטיחותכם, הנה חמש דרכים חשובות להתמודדות עם החורף של ירושלים.



גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

צעד ראשון: חיסון נגד שפעת
אומרים שהשפעת הולכת ומחריפה מדי שנה, אך מצד שני – גם החיסונים הולכים ו'משתכללים' ככל שעובר הזמן. אם אתם רוצים להבטיח לעצמכם חורף חזק ללא 'נפילות' שישביתו אתכם לכמה ימים, מומלץ להתחסן, כמו שעשו כבר רבים בירושלים רבתי.
בקופות החולים ברחבי העיר כבר עסוקים במתן חיסונים מזה כחודשיים, והן משתפות השבוע בנתוני המתחסנים. מהנתונים שהגיעו לידי "כל העיר" עולה כי כ-25 אחוז מכלל תושבי העיר כבר התחסנו, כשבקופות החולים מדגישים כי חיסונים מתבצעים מדי יום במרפאות השונות ברחבי העיר. כך, במחוז ירושלים של 'שירותי בריאות כללית' התחסנו כ־110 אלף איש עד כה; לפי נתוני 'מכבי שירותי בריאות', התחסנו עד כה בירושלים כ-22 אלף מחברי הקופה; בקופות החולים של 'מאוחדת' התחסנו 70 אלף איש עד כה; בסניפי קופת חולים 'לאומית' חוסנו מספטמבר כ-13 אלף מתושבי ירושלים.


גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

צעד שני: נהיגה זהירה ובטוחה
הכבישים הם, ללא כל ספק, מהזירות המועדות ביותר לפורענות במהלך החורף. המשטח החלק, שבירושלים אף עלול לא פעם לקפוא ולעטות שכבת קרח, ההפרעה לשדה הראייה והשינוי בתנאי הדרך גורמים לא פעם לתאונות. הדרך להפחית משמעותית את הסיכוי לתאונה היא, בראש ובראשונה, להפנים כי מצב הכבישים בעייתי – ולעשות הכול כדי לראות כראוי ולהיראות היטב בעת הנסיעה.
"אנחנו קוראים לזה 'ראוּת ונראוּת'. בחורף הנראות חשובה לא פחות מהראות", אומר חיים לוי, יו"ר איגוד המוסכים בעיר ובעלי מוסך חיים לוי. "יש כמה דברים שהנהג יכול לעשות בעצמו כדי לדאוג לזה: לבדוק את הפנסים ואת המנורות ברכב – אורות קדמיים וגבוהים, אורות הילוך אחורי, אורות ערפל ועוד. אותו הדבר נכון גם לגבי המגבים: לבדוק שהם לא קרועים ולא בלויים".
אחת לשנה, בתקופה הזו, מציעים חברי איגוד המוסכים בשיתוף עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בדיקת חורף חינם לבעלי רכבים פרטיים – בדיקה שיכולה לסייע רבות להכנת הרכב לחורף. "אנחנו עורכים את המבצע הזה כבר 11 שנים, מתחילת נובמבר ועד לסוף פברואר", מספר לוי. "במסגרת המבצע נבדקים מדי שנה 200-150 אלף רכבים, וב-25 אחוזים מהם מתגלים ליקויים שדורשים טיפול. בבדיקות הללו נבדקים הצמיגים, הבלמים, מערכת ההיגוי, המצבר ועוד".
אך הבדיקות אינן מספיקות. צריך גם לדעת כיצד לנהוג נכון ברכב בכביש רטוב, ובאופן כללי במהלך החורף. הנה ארבעה טיפים חשובים: בדקו כי המראוֹת והשמשות שלמות ותקינות; בדקו כי המערכות לפיזור אדים פועלות בצורה תקינה; שמרו על מרחק רב מהרגיל מהרכב שלפניכם; סעו לאט יותר והתאימו את מהירות נהיגתכם לתנאי הדרך, לתנאי הראות ולרמת המיומנות שלכם.
"רבים לא יודעים זאת, אך ככל שהמהירות גבוהה יותר, זווית הראייה שלנו מצטמצמת", מתייחס לוי לעניין. "חשוב מאוד להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הראות והדרך – על אחת כמה וכמה כשמדובר בנהגים לא מנוסים, כמו נהגים חדשים".


גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

גשם בירושלים (צילום: ארנון בוסאני)

צעד שלישי: חימום יעיל של הבית
החום בפינה הפרטית והביתית יקבע רבות לגבי הדרך שבה תחוו את החורף: חימום הבית באופן יעיל יזכה אתכם בחום מנחם ומחבק שישכיח את הקור שבחוץ.
אז איך עושים זאת נכון? כיצד מומלץ לחמם את הבית בקור הירושלמי? "מבחינת עלות מול תועלת הכי חסכוני לחמם את הבית עם מזגן", מציין בוריס מחנות 'ליאור מוצרי חשמל', שלה שלושה סניפים ברחבי ירושלים. "מזגן אינוורטר מומלץ עוד יותר, גם משום שהוא מספק חום נעים יותר ולא מייבש את הבית, וגם בגלל שהוא יכול לעבוד ביעילות בטמפרטורה נמוכה".
למי שאין מזגן – או שמעדיף שלא לחמם במזגן רגיל – ממליץ בוריס על רדיאטור. "לפני 15 שנה הייתי ממליץ על תנור נפט, אבל בשנים האחרונות המחיר של הנפט עלה. לרדיאטור יש תרמוסטט, וגם אחרי שאתה מכבה אותו הוא ממשיך לחמם, למשך עשר ואפילו 15 דקות".
והמחירים? מזגני האינוורטר המומלצים יהיו, כמובן, יקרים יותר ממזגנים 'רגילים', ומחירם נע בין 1,500 ל-6,000 שקלים (בהתאם להספק ולתפוקה); מזגנים ללא טכנולוגיית האינוורטר יעלו לרוב בין 1,000 ל-4,000 שקלים.
עלותם של רדיאטורים תהיה, כמובן, נמוכה בהרבה: הפשוטים ביותר יכולים לעלות כ-250 שקלים, ואילו היקרים ביותר – עד 800 שקלים. תנורי ספיראלה, שנחשבים אגב מסוכנים למדי וחשוב שלא להדליקם בסביבת ילדים, יעלו בין 100 ל-400 שקלים בלבד.

 


סכר בית זית בחורף (צילום עמיר בלבן החברה להגנת הטבע)

סכר בית זית בחורף (צילום עמיר בלבן החברה להגנת הטבע)

צעד רביעי: לטיול יצאנו
אתם בוודאי תוהים כעת – טיול בירושלים – ועוד בחורף? בהחלט כן. ירושלים החורפית מציעה למטיילים אינספור שכיות חמדה מופלאות, שרובן נהדרות גם בשאר עונות השנה, אך משהו באפרוריות ובקור מעניק להן ערך מוסף שאי אפשר לפגוש בשום זמן אחר. אחת ה'בכירות' שבפנינות החורף הירושלמיות היא נקודה נגישה ויוצאת דופן במיוחד: סכר בית זית.
"סכר בית זית מתמלא בשנים האחרונות רק בדצמבר, בעקבות הגשמים המאוחרים", מספר עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע. "כשהוא מתמלא ירושלים מקבלת 'טוויסט' שהיא לא מורגלת בו: מקווה מים של מאות אלפי קוב".
בלבן מספר שהשיטפונות באזור חזקים מאוד, ולכן צריך להיזהר במעברי הנחלים בימים גשומים. ועדיין, ישנה אפשרות לצפות במים הניגרים אל הסכר בבטחה מנקודה נגישה ונוחה מאוד: "באזור גשר מוצא יש ירידה עם חניה מסודרת שמובילה לטיילת יפה. מהטיילת הזו אפשר לצפות באגם בזמן השיטפון ואחריו. מדי שנה כשהאגם מתמלא מגיעים הברווזים, ולאורך הסתיו והחורף אפשר לצפות גם בערפילי הבוקר המדהימים המכסים את העמק כולו".
היתרון במסלול הזה הוא בהיותו נוח במיוחד, ונגיש גם לאופניים וגם למשפחות מטיילות. למעשה, אפשר להגיע אליו אפילו בתחבורה ציבורית.
"ישנו עוד אגם בירושלים שבחורף נראה מדהים: אגם עמק הצבאים", ממליץ בלבן. "זהו אגם מלאכותי שנמצא בדרום העמק, ומתאים לאלה שלא רוצים לצאת מתחום העיר הבנויה".

 


מרק עדשים ירוקים (צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

מרק עדשים ירוקים (צילום: אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

צעד חמישי: מרק של סבתא
אין כל ספק: האמצעי הטוב ביותר לחימום הגוף לאורך זמן הוא מרק – ורצוי שזה יהיה 'מרק של סבתא', כזה שהמתכון שלו עובר במשך דורות במשפחה.
מרק שכזה מציעה מסעדת 'אמא' המוכרת והידועה. וכדי שגם אתם תוכלו ליהנות מתרופת הפלא, אנשי מסעדת 'אמא' הסכימו לשתף את קוראי "כל העיר" במתכון המושלם למרק ביתי מנחם ומחמם – מרק עדשים חורפי, חם וטעים מאין כמותו.

המצרכים:
1 ו-1/2 כוסות עדשים ירוקות – מושרות למשך לילה
בצל גדול חתוך לקוביות
10-8 כוסות מים (לפי גודל הסיר)
שמן
כורכום
זרעים טחונים של כוסברה יבשה צהובה
כמון
מלח
אופן ההכנה:
1. בסיר גדול שופכים מעט מים ומוסיפים אליהם את העדשים, כך שיהיו מכוסות לגמרי במים.
2. מביאים את המים לרתיחה, מנמיכים את האש ומחכים שהעדשים יתפסו נפח.
3. מערבבים את התערובת מפעם לפעם, ומוסיפים מים בהדרגה במשך 20 דקות.
4. על מחבת מחממים שמן ומטגנים את הבצל עד שהוא הופך שקוף.
5. מוסיפים את הבצל לתערובת העדשים והמים שבסיר.
6. לאחר זמן קצר מוסיפים את התבלינים, ולאחר מכן את יתרת המים.
7. מבשלים כרבע שעה, עד שהמרק מסמיך.
בתיאבון.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר