הר חומה, כניסה לבית כנסת בהר חומה שפועל במבנה ארעי (צילומים: פרטי, אוליבייה פיטוסי)
הר חומה, כניסה לבית כנסת בהר חומה שפועל במבנה ארעי (צילומים: פרטי, אוליבייה פיטוסי)

הר חומה: טענות על מחסור בבתי כנסת בשכונה

תושבי הר חומה והמינהל הקהילתי טוענים כי קיים מחסור חמור בבתי כנסת. לדבריהם, בשכונה פועלים רק ארבעה בתי כנסת במבנים מוסדרים על 30,000 תושבים

פורסם בתאריך: 30.7.18 12:12

תושבי שכונת הר חומה פתחו באחרונה, לאחר אינספור פניות לעירייה, במאבק בדרישה להקמת בתי כנסת נוספים בשכונה. לטענת התושבים, שמקבלים גיבוי ותמיכה מהמינהל הקהילתי, בהר חומה, שכונה שמונה כ-30,000 תושבים שרובם דתיים, פועלים ארבעה בתי כנסת מוסדרים בלבד, כששאר התושבים נאלצים להתפלל במבנים ארעיים. לטענת התושבים, בהר חומה קיימות 39 קהילות בית כנסת, שכל אחת בפני עצמה ממלאת בית כנסת שלם, אך הן נאלצות להתפלל ולחגוג אירועים בחניות תת קרקעיות ובגני ילדים. עוד טוענים התושבים, כי העירייה הקצתה שטח לבנייה, אלא שאינה מסייעת בהליכי הבנייה הסבוכים, מה שיוצר מצב בו הבנייה לא מתאפשרת למרות השקעת התושבים מכספם למטרה זו.

גורם במינהל קהילתי הר חומה מסביר בשיחה עם "כל העיר" כי "כל קהילה משלמת מהכיס שלה עשרות אלפי שקלים בהוראת קבע, ולגבאים, ולכל מי שמתעסק עם זה בציבור, אין ידע. אין ידע בתהליכי בנייה, אין ידע באיך להוביל בעצם דבר כזה, אין ידע בגיוס כספים, ולכן המון פעמים הם עושים תכנון פיזי אדריכלי לא בהתאם ליכולות שלהם הכספיות. ואז באמת יש הרבה השלכות מול העירייה: למשל לקבל היתר בנייה, או היתר כניסה אחרי שכבר המבנה גמור. כלומר, יש הרבה ביורוקרטיות גם מול העירייה שמקשות על התושבים ועל הגבאים".

יו"ר מינהל קהילתי הר חומה שלמה גולברי מתייחס להקצאת השטחים מצד העירייה לטובת הקמת בתי כנסת ומדגיש כי "תודה רבה על ההקצאה, אבל מה אתם חושבים, שאני יכול להוציא שישה מיליון שקלים? העירייה בעצם אומרת לי בוא תבנה, אבל מה אני יודע על בניית בתי כנסת? אני לא קבלן, אני לא יודע לעבוד מול אדריכלים. אנחנו ניסינו איכשהו להסתדר עם זה. תושבים נתנו עשרות אלפי שקלים מכיסם, עד שהבנו שאנחנו לא עובדים נכון".

לטענת גולברי, "אצלי בחנייה יש בית כנסת. בכל פעם שרוצים לצאת מהחניון צריך להיזהר שלא לפגוע במתפללים. וזה עוד לא הכל – מגיעים למקום ילדים, נשים ואין אוורור. אלו לא תנאים. יש אצלנו מתפלל אחד, חולה, שאמר שהוא לא יכול להגיע לתפילות כי קשה לא לנשום".

גורם במינהל הקהילתי מציין כי "מתוך 39 קהילות בית כנסת בשכונה, רק ארבע נמצאות עם מבנה. כל היתר מתפללים בגני ילדים, בבתי ספר, בחניות של בניינים. יש מקרים מסכנים, גם מבחינת תשתיות פיזיות. וכאן בעצם המאבק. המאבק הוא להגיד שבתי כנסת זה צורך קהילתי, כמו בניית בית ספר, ולכן אין סיבה שהתושבים ישלמו מכיסם".

 

מהעירייה נמסר בתגובה: "במהלך אכלוס שכונת חומת שמואל התברר כי קיים מחסור במגרשים לטובת הקמת בתי כנסת. עיריית ירושלים ביצעה עבודת מטה רחבה, שבעקבותיה נוספו מגרשים רבים לטובת הקמת בתי כנסת. חשוב להדגיש כי הקצאת מגרשים להקמת בתי כנסת מתבצעת על פי קריטריונים מקצועיים ונהלים ברורים, וכל עמותה המעוניינת להקים בתי כנסת פונה לעירייה ומקבלת את כל ההנחיות והסיוע לטובת הגשת בקשה להקצאת קרקע. מאז הקמת השכונה ועד היום הוקמו לאורך השנים בתי כנסת רבים והעירייה העבירה מיליוני שקלים כסיוע להקמת בתי הכנסת בנוסף על תקציבי ממשלה שהועברו באמצעות העירייה".

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "משרד הבינוי והשיכון העביר את כלל תקציבי ההשתתפות בגין מוסדות ציבור המגיעים לרשות המקומית. מרגע השלמת העברת התקציבים, הרשות המקומית היא המחליטה בעניין בניית מוסדות הציבור בשטחה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הגיע הזמן שכמו שבונים כביש ובונים בית ספר בכל שכונה לפי צורך התושבים יבנו גם בתי כנסת לפי צורך התושבים

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר