רוכבי אופניים חשמליים ללא קסדה (צילום: עמותת אור ירוק)
(צילום: עמותת אור ירוק)

סכנת האופניים החשמליים: עלייה משמעותית במספר הנפגעים בירושלים

מנתוני מחקר של מכון גרנטר עולה כי בחציון הראשון של שנת 2018 נפגעו ברחבי העיר 33 בני אדם - מספר כמעט זהה למספר הנפגעים בשנת 2016 כולה - 35

פורסם בתאריך: 22.10.18 14:28

השימוש באופניים חשמליים הולך וצובר תאוצה, אך יחד עם זאת הולכים ועולים מספר הנפגעים מקרב משתמשי האופניים החשמליים בירושלים וברחבי הארץ כולה.

על פי מחקר של מכון גרטנר, שנערך על ידי פרופ' קובי פלג וד"ר מאיה סימן-טוב, חלה עלייה דרמטית במספר הנפגעים מאופניים חשמליים בירושלים. מנתוני המחקר עולה כי בחציון הראשון של שנת 2018 – חודשים ינואר עד יוני – אושפזרו בירושלים 33 בני אדם בעקבות תאונות אופניים חשמליים, נתון כמעט זהה למספר הנפגעים בשנת 2016 כולה, שבה התאשפזו בבתי החולים בעיר 35 בני אדם.



העלייה המשמעותית במספר הנפגעים מתאונות אופניים חשמליים אינה תקפה רק לירושלים. כך, על פי המחקר של מכון גרטנר, בחציון הראשון של שנת 2018 אושפזו ברחבי ישראל 414 בני אדם בעקבות תאונות אופניים חשמליים, עלייה של 37 אחוזים לעומת החציון המקביל של שנת 2017, שבה נפגעו 302 בני אדם.

יש לציין כי ירושלים, כך על פי המחקר ועל פי נתוני עמותת אור ירוק, ממוקמת במקום השני הכללי במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים, כשמקדימה אותה רק תל אביב, שבה נפגעו 55 בני אדם בששת החודשים הראשונים של שנת 2018.

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2018 חלה עליה משמעותית במספר הקטינים (מתחת לגיל 15) שנפגעו בתאונות אופניים חשמליים, וזאת למרות שהחוק מתיר רכיבה מגיל 16 ומעלה. על פי הנתונים, 90 קטינים (גילאי 15-0) אושפזו בחציון הראשון של שנת 2018, זאת לעומת 67 קטינים שנפגעו בחציון המקביל אשתקד – עלייה של 35 אחוזים.

"במשך שנים התעלם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מהעלייה המתמדת במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים", מוסר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. "כבר מזמן היו חייבים להכין תוכנית אסטרטגית אמיתית, שתהפוך את הרכיבה לבטוחה באמצעות שבילי רכיבה, שיפרידו את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל במקביל לחיוב חבישת קסדה לכל הרוכבים והגברת המודעות. הגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות על המחדל הזה ותפסיק להאשים רק את הרוכבים".

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הסדיר את כל נושא התקינה, הרכיבה והבטיחות של אופניים חשמליים, בתקנות מפורטות שאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת עוד בשנת 2014, תקנות אלה פורסמו בכל אמצעי התקשורת. האחריות על אכיפת תקנות הקשורות לאופניים חשמליים, כמו בכל שאר כלי הרכב, מוטלת על משטרת ישראל. במטרה לסייע למשטרת ישראל באכיפת התקנות, יזם משרד התחבורה, את הרחבת סמכויות האכיפה גם לפקחי הרשויות המקומיות. על פי התקנות, ניתן לרכב על אופניים חשמליים, בעלי הספק מירבי עד 250 ואט ומהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש. מנוע האופניים אמור להפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, והרכיבה על אופניים חשמליים מותרת בכביש או בשביל אופניים בלבד. בנוסף, הוחלט על העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק. מדובר בין השאר בנסיעה ללא קסדה, בנהיגה מתחת לגיל 16, בדיבור בטלפון במהלך רכיבה על אופניים חשמליים או נסיעה עם אוזניות ועוד. משרד התחבורה גיבש תכנית חדשה, הכוללת שורה של צעדים מעשיים שנועדו להגביר את בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים. התכנית מתייחסת לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים. מתחילת השנה ישנה ירידה דרמטית של 25 אחוזים במספר ההרוגים בתאונות הדרכים, גם הודות למהפכת התשתיות והבטיחות חסרת התקדים שמוביל משרד התחבורה בשנים האחרונות בכל רחבי הארץ. הניסיון הציני והפוליטי של אור ירוק להאשים את הממשלה בהתעלמות מרוכבי האופניים, משולל כל יסוד וראוי לגינוי".

מהעירייה נמסר בתגובה: "המטה העירוני לבטיחות בדרכים של עיריית ירושלים מקיים מגוון פעילויות הסברה בבתי הספר התיכוניים בירושלים, כולל במזרח העיר. ההסברה מתייחסת לאופניים רגילים ואופניים חשמליים. הפעילויות מועברות במפגשים ובהדרכות המתבצעות באופן שיטתי ברחבי העיר. בנוסף, במהל"ב (מרכז ההדרכה לבטיחות בדרכים) מתקיימות הדרכות על התנהגות בטוחה בדרך, תוך דגש על רכיבה נכונה על אופניים. מודגש גם גיל הרוכב, מקומות מותרים ואסורים לרכיבה וכמובן דגש מיוחד על רכיבה עם קסדה! כמו כן, במסגרת ההדרכות בבתי הספר העל יסודי משלבים גם את ההיבט התחבורתי והמשפטי תוך דגש על גיל וחבישת קסדה".
בעירייה מוסיפים ומציינים כי "קמפיין שילוט נרחב בעברית ובערבית יצא לקראת הקיץ, ביחד עם הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים) עם המסר: "שימו קסדה על מה שכולם חושבים, קסדה מקטינה ב-50% את הסיכון לפגיעת ראש". וכן "הקסדה תמיד בראש שלי". השלטים נתלו בין השאר בכניסה ועל תוואי "התחנה הראשונה", בגן הפעמון, בפארק גוננים ובבית צפאפא. יצויין כי נושא הבטיחות ברכיבה מוזכר ומודגש גם באירועים קהילתיים ובאירועי הצעירים בעיר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ה"צדיקים" החרידים נוסעים על המדרחות במהירות וכמה פעמים כמעט דרסו אותי.הם "נוהגים"על המדרחות כמו שהם נוהגים על הכבישים בירושלים.אסון איתם! אינם מתחשבים באף אחד,הכל מותר להם.איפה המשטרה,איפה?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ה"צדיקים" החרידים נוסעים על המדרחות במהירות וכמה פעמים כמעט דרסו אותי.הם "נוהגים"על המדרחות כמו שהם נוהגים על הכבישים בירושלים.אסון איתם! אינם מתחשבים באף אחד,הכל מותר להם.איפה המשטרה,איפה? למה לא מפרסמים את התלונה שלי?כל הזמן אומרים שכבר שלחתי להם ואף פעם לא פרסמו.מוזר…

  3. רוכב חשמלי זהיר

    המחקר המדובר לא נותן נתונים על מהות הנפגעים. האם הם רוכבים? הולכי רגל? האם נפגעו מכלי רכב? פגיעה עצמית? השתוללות שהביאה להתהפכות? נסיעה באור אדום?
    אין שום משמעות למחקר שרק מביא מספרים. העליה במספר הנפגעים יכולה להיות מעליה במספר הרוכבים ואינה מלמדת על החמרה במצב. ייתכן שהעליה נובעת דווקא מהגברת האכיפה שדוחפת אנשים לרכוב בכביש ובכך להסתכן. כמה מתוך התאונות הן של רוכבים תמימים שנדרסו על ידי אוטובוסים שלא ראו את האופניים?

  4. עד

    ממש עוזרת ה׳הסברה׳. העיריה מסרבת לאכוף חוק קיים ותקנות ולהוציא פקחים שיקנסו רוכבים. אפשר לשים פנסיונרים עם שלטים – כל דבר יעזור, אבל העיריה מתעלמת (אולי כי חלק מחבריה באים לעבודה על חשמליות בעצמם).

    שווה להידרס בירושלים…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר