בניין עיריית ירושלים, כיכר ספרא (צילום: שלומי כהן)
בניין עיריית ירושלים, כיכר ספרא (צילום: שלומי כהן)

סדקים בקואליציה העירונית? יוסי חביליו נגד הוועדה המקומית לתכנון

חביליו, שיתמנה לסגן ראש העיר בעוד כשנתיים, יוצא נגד ההחלטה שלא להשתמש יותר ב"נוהל מוכתר", שהובילה לדחייתן של כ-20 תוכניות בנייה במזרח ירושלים: "הצבעה פוליטית שנועדה לפגוע בערבים"; מנגד, אריה קינג, שיתמנה גם הוא לסגן ראש העיר בעוד כשנתיים, טוען כי "יוסי לא בקיא בתחום"

פורסם בתאריך: 11.3.19 17:05

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה החליטה בשבוע שעבר שלא להשתמש יותר ב"נוהל מוכתר" – אשר מאפשר בנייה במזרח ירושלים ללא צורך בהצגת אישור רישום בעלות על הקרקע, זאת במידה והמבקש מציג הצהרות של שכניו ושל שני מוכתרים שלפיו הקרקע נמצאת בבעלותו. הנוהל, יש לציין, נועד להקל על מתן היתרי בנייה במזרח ירושלים, שכן קבלת היתר רישום עשוי לקחת למבקשים שנים רבות.

כעת, בעקבות ההחלטה הדרמטית של הוועדה המקומית לתכנון, נוצר עימות פנים קואליציוני בין חבר המועצה עו"ד יוסי חביליו, שצפוי להתמנות לסגן ראש העיר בעוד כשנתיים, לבין חברי הוועדה וחברי מועצה אחרים.

לטענת חביליו, בעקבות ההחלטה של הוועדה המקומית בראשות סגן ראש העיר אליעזר ראוכברגר (דגל התורה), נדחו בישיבה האחרונה של הוועדה כ-20 תוכניות בנייה במזרח ירושלים. לדבריו, "ברור שההצבעה על דחיית נוהל מוכתר בוועדה המקומית היתה הצבעה פוליטית, לא עניינית וכזו שנועדה לפגוע בערבים. עמדתי היא שצריך לאפשר לערבים ממזרח ירושלים לקבל היתרי בנייה. העובדה שלא נערך הסדר מקרקעין נובעת מעמדה של המדינה ולא באשמתם. במידה ולא ייושם נוהל מוכתר, התוצאה תהיה שהערבים ממזרח העיר לא יוכלו לקבל היתרי בנייה, ותוצאה זו הינה בלתי נסבלת ותגרום לבנייה בלתי חוקית, ללא תכנון".


יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)

יוסי חביליו (צילום: ישראל כהן)


כאמור, נוהל מוכתר, הפך לחותמת בעלות על קרקעות במזרח ירושלים לאור העובדה שמרבית מהקרקעות במזרח העיר אינן רשומות בטאבו. על כן, על מנת להוציא היתרי בנייה צריכים המבקשים להציג הצהרה של מוכתר מקומי, שמאשר שהקרקע בבעלותם ועם האישור הזה היו פונים לעירייה להמשך טיפול.



חביליו מוסיף ומציין כי "נוהל מוכתר הינו תוצאה של עבודה ממושכת והיא הרע במיעוטו. הנוהל אושר על ידי משרד המשפטים ולהערכתי אם יוגש ערר על החלטות הוועדה המקומית, יש סיכוי גבוה שהוא יתקבל. אני פניתי מיד לראש העיר משה ליאון והודעתי לו את עמדתי החד משמעית. הוא מסר לי שהוא מטפל בנושא. בנוסף שוחחתי גם עם היועץ המשפטי לעירייה ועם התובע העירוני הראשי – לשמחתי, הדרג המקצועי שותף לעמדתי. אני מתכוון לוודא כי הנוהל ימשיך להתקיים והוועדה תדון בכל התוכניות שבאו לפניה".


אריהקינג, יו"ר סיעת מאוחדים (צילום: יח"צ)

אריה קינג (צילום: יח"צ)


מנגד, חבר מועצת העירייה אריה קינג, שגם הוא צפוי להתמנות לסגן ראש העיר בעוד כשנתיים, טוען כי "לצערי הרב, ידידי עו"ד וחבר המועצה יוסי חביליו לא בקיא בענייני נוהל מוכתר. הוא לא מבין שהנוהל במתכונתו המקורית הוא נוהל שאני מקבל ומאמץ. אלא שעשו מנוהל מוכתר בדיחה. היום פוגעים באמצעות הנוהל בערבים, ביהודים ובאינטרסים של המדינה. מי שמנסה להגמיש את נוהל מוכתר בעצם גורם לעוול, לגנבת קרקעות ולפגיעה ברכוש הזולת. יוסי חביליו, כאמור, לא בקיא בתחום ולכן הוא מתנגד לביטול הנוהל".

חביליו, יש לציין, לא נשאר חייב ומשיב לקינג: "באם לא יופעל נוהל מוכתר, המשמעות היא שערבים לא יוכלו לבנות בכלל וזאת תוצאה לא מתקבלת על הדעת. לעירייה ולמדינה יש אינטרס שהערבים במזרח העיר יוכלו לבקש היתרים גם מבחינת שלטון החוק, גם מבחינת הפיקוח התכנוני על הבנייה וגם מבחינת האגרות וההיטלים הנגבים. אני חולק מהותית על אריה קינג. מספר הזיופים והחשש לגזל זניח. לדעתי העמדה של אריה קינג וחברי המועצה שהצביעו בוועדה לדחות את התוכניות של הערבים הינה עמדה פוליטית שנועדה לפגוע בערבים ולמנוע מהם בנייה בקרקעות שלהם. אני מתכוון לעמוד בפרץ ולוודא שהנוהל ימשיך להיות מופעל".

עוד מדגיש חביליו: "נוהל מוכתר במקורו מתקיים כבר משנת 1992, אני הייתי אז היועץ המשפטי לעירייה ולכן אני מכיר את הנוהל היטב. בשנים האחרונות אושרו על בסיס הנוהל מאות היתרים ורק במקרים בודדים היו תלונות על זיופים או טעויות והליכי האישור הוקפאו".

מהעירייה נמסר בתגובה: "ישנה בעיתיות חלקית בנוהל מוכתר ולכן כל מקרה יבחן לגופו".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר