הדמיית הרכבל מעל גיא בן הינום (צילום הדמייה: ארגון עמק שווה)
הדמיית הרכבל מעל גיא בן הינום (צילום הדמייה: ארגון עמק שווה)

דעה | גיא בן הינום: התרמית הפוליטית של השטח הירוק

אורי ארליך, דובר ארגון 'עמק שווה' מגיב למדור "הפינה ההיסטורית" שפורסם ב"כל העיר" בשבוע שעבר ומבקש לדייק מספר עניינים הנוגעים לגיא בן הינום | טור דעה

פורסם בתאריך: 30.7.23 11:44

אם תשאלו ירושלמי "היכן נמצא גיא בן הינום?", כמעט כולם יענו שמדובר במדשאות הסינמטק. בודדים, אם בכלל, יציינו גם את השטח הירוק שבין אבו תור לסילואן. מבחינה גיאוגרפית הגיא מתחיל באזור ממילא וסופו בחיבור עם נחל הקדרון (שממשיך מזרחה למדבר יהודה), אך מבחינה פוליטית הגיא חצוי על ידי הקו הירוק. בשנים האחרונות עיריית ירושלים, רשות הטבע והגנים ועמותת אלע"ד מבקשות לטשטש את הגבול הפוליטי באמצעות עיצובו מחדש של הגבול הגיאוגרפי, ולהביא את כולנו לחוויה תיירותית, בין היתר, ובעיקר, במרחב הפלסטיני המצוי בחלקו המזרחי של גיא בן הינום.

גם מדור "הפינה ההיסטורית" ב"כל העיר" הוקדש לפני כשבוע וחצי לגיא בן הינום. לצד שלל הפרטים שהובאו, ניכר שכמה גם הוסתרו. כך, ההמלצה שכחה להסביר את העובדה כי לא מדובר במדשאות הסינמטק אלא בפאתי סילואן, ועוד עובדה חשובה שנשכחה היא שאף שהאדמות בחלקו המזרחי של הגיא נמצאות בשטח הגן הלאומי, חלק משמעותי מהאדמות בשטח זה הן בבעלות פלסטינית פרטית, ולחלקות נוספות טוענים הפלסטינים לבעלות.

כדי להבין את הסיפור צריך לחזור כמה שנים אחורה. לפני שלוש שנים רשות הטבע והגנים העניקה לעמותת אלע"ד את הזכות להפעיל פרוייקט תיירותי על חלק גדול מאדמות הגיא, וזאת ללא מכרז. עיריית ירושלים התגייסה אף היא לטובת הפרויקט ושנתיים קודם לכן כבר הנפיקה "צווי גינון", המאפשרים לה לפעול בשטחים המוגדרים על ידה כ"מוזנחים". ההליכים משפטיים שנוהלו נגד צווים אלה נדחו ותפיסת הקרקע אושרה, אבל עוד לפני הכרעות סופיות בהליכים אלה, עמותת אלע"ד, שבין מטרותיה המפורשות ניצבת גם מטרת ייהוד חלקים במזרח ירושלים, כבר פעלה בהן.


הגשר התלוי שפוגע בקו הרקיע של הגיא ההיסטורי (צילום: עמק שווה)

הגשר התלוי שפוגע בקו הרקיע של הגיא ההיסטורי (צילום: עמק שווה)


אלה לא הפרטים היחידים שכותב הטור שכח לספר. גיא בן הינום הוא החצר האחורית של ירושלים הקדומה והאתר הארכיאולוגי עיר דוד שבסילואן. לכן הגיא, הארכיאולוגיה שבו, מערות ומבני הקבורה ונופיו, הם נכסי מורשת חשובים, במישור של הקהילות החיות בישראל ובמישור הבינלאומי כאחד. הגן הלאומי סובב חומות הגן עד לפני שנים ספורות על הגיא הקדום מפני פיתוח, וטוב שכך. אלא שהפיתוח המודרני המתבצע בשטח בימים אלה, בין היתר על ידי עמותת אלע"ד, ובסיוע ישיר או עקיף של עיריית ירושלים ורשות הטבע והגנים, פוגע באופן אנוש בנופים ההיסטוריים, בערכי הטבע ובעיקר באלו שטיפחו את המקום מאות שנים.

 

 

הגשר התלוי המאסיבי שייפתח בקרוב ומרגש את הכותב משחית את קו הרקיע של הגיא, ולטובת הקמת הרכבל יוקמו בליבו של הגיא שני עמודים מאסיביים שגובהם כבניין בן שש עד שמונה קומות. לאחר שיקום הרכבל, יעברו מעל הגיא הקדום מאות קרוניות בשעה. עצומה של 35 האדריכלים המובילים בעולם ביקשה מממשלת ישראל שלא להקים את הרכבל מחשש להרס הנוף הייחודי, אך הבקשה לא נענתה אפילו.

לא פחות חשוב, החווה לחקלאות קדומה אליה ממליץ הכותב להגיע, שבה ממטרות קדומות, חשמל קדום, ואפילו כוורות אלקטרוניות קדומות עם דבורים מהונדסות שאינן עוקצות, כרוכה בגידור חלק מהשטח הפתוח של הגן הלאומי שהופקד בידי עמותת אלע"ד. שטח שאת העצים העתיקים שבו שתלו ומסקו במשך מאות השנים האחרונות הפלסטינים, הוקנה רק לאחרונה לאפוטרופוס לנכסי נפקדים, אחת הרשויות הישראליות הפועלות באופן דרקוני ביותר למען קידום השתלטות על נכסי פלסטינים בירושלים, במיוחד במזרח ירושלים.

לפני כשנה נערך מסיק משפחות של הפלסטינים המתגוררים במתחם הגיא, כפי שנעשה במאות השנים האחרונות. כאשר מסקו את הזיתים בשטח המגודר של החווה הורחקו אלה על ידי כוחות משטרה אשר השתמשו ברימוני הלם ובכוח, כאשר בשטח נמצאים נשים, ילדים וטף שהשתתפו במסיק המשפחות. לפני כשנה הותקפו שני פלסטינים שעברו בגיא על ידי קבוצה גדולה של מבקרים יהודים בחווה. אחד מהם אושפז למשך שבועות. נגד התוקפים לא הוגש כתב אישום וספק אם אי פעם יוגש.

ההשקעה בפרסום של הפעילות בגיא עצומה והפרוייקטים התיירותיים שבו, הממומנים בעשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור, מנסים להעלים את העובדה שמדובר בהדרה, מחיקה ונישול של הפלסטינים במרחב של סילואן ואבו תור. מי שמגיע למקום חייב לעשות מאמץ ולהבין מדוע משקיעים אנרגיות רבות כל כך כדי להביאו למקום, ובעיקר האם הוא רוצה לקחת חלק פעיל בייהוד ומחיקה של הפלסטינים בירושלים.

הכותב הוא אורי ארליך, דובר ארגון הארכיאולוגים 'עמק שווה' הפועל למען זכויות תרבות ומורשת ושמירה על אתרי העתיקות כנכס ציבורי

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. נעמה

    אם העירייה מנסה לטשטש גבולות זאת אומרת שיהיה מעבר חופשי בין שני הלאומים בירושלים,משום שאין גבולות. אין זה אומר שזה נותן לה אפשרות לספח לעצמה את השטח ששייך לפלסתינים וזכותם לעבור מצד לצד כמו זכותנו.
    נו,כמו גן השלום.הלוואי וזה לא יקרב אפשרות של בריונות יהודית,וערבית,לצאת לפעולות. בריונות יהודית אני מתכוונת למתנחלים

  2. דני

    מספיק להיות חמוצים, כל הכבוד על הפרויקט התיירותי החשוב והיפה שהחזיר את הציבור לאוצרותיה של ירושלים העתיקה

  3. ‏פלסטינאי אלק

    ‏כבודו במקומו מונח שיתעסק בארכיאולוגיה הוא לא אמור להשמיע שום דעה פוליטית ולא לדאוג לעם דמיוני
    שהומצא אישם מתי שהוא בהיסטוריה

  4. דוד עמי

    כל הכבוד לדוידל'ה שכבר שנים עומל על הפרוייקט הזה כולל הרכבל והנה הוא מתקדם ומתממש לנגד עינינו.
    דוגמא ומופת למה שחזון והתמדה יכולים לעשות במציאות .

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תגיד שאתה שמאלני ותעבור על הדרך לסוריה בא נראה אותך מסתדר עם האוכלוסיה שאתה כל כך אוהב ודואג לה
    עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה וגם לא מהערב רב שבתוך עמנו

  6. שמאלן ממורמר

    איך נותנים לכותבים כאלה להשמיע את דעתם?. כל מה שמוביל את הכותב זה שנאה עצמית לעם שממנו הוא הגיע. בעיות של שנאה עצמית תפטור מול פסיכולוג אל תטנף את דעותיך פה. ובתור מומחה לאירכולגיה חבל שלא למד היסטוריה – ירושלים היא כולה שלנו גם בזכות וגם כי שחררנו אותה כשקמו להשמיד אותנו במלחמת השחרור וששת הימים. די לכל האהבה המפגרת הזאת לעם הערבי

  7. השמאל נהיה שקרן יותר גדול מהפלשתינאים

    עברו יותר מ55 שנים ועדיין לא הפנמת את המציאות זה שטח ישראלי לא שטח פלשתיני או ירדני. אני אשמח לראות את הקבלות על הארונונה שהם שילמו על השטחים האלו מ67 ועד היום.

  8. יגאל ירושלים

    המרמור והרוע נוזל מאוזני הכותב, חזור ל- 67 אני וחברי לחמנו לשחרור ירושלים מה שלי זכור לגיון ירדני שצלף על ירושלים מדי פעם, כמה מחברי נפלו שם , אז לא פלשתינאים ולא בטיח זו המצאה של הכותב, במלחמה כמו במלחמה יש כובשים מה לעשות ובמקרה זה זה הישראלים וסליחה שניצחנו,

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר