לאן נעלמה האופוזיציה? חברי מועצת העירייה הנכנסים (צילום: ארנון בוסאני)
לאן נעלמה האופוזיציה? חברי מועצת העירייה הנכנסים (צילום: ארנון בוסאני)

דעה | האופוזיציה העירונית מתה

פפה אללו, חבר מועצת העירייה וסגן ראש העיר לשעבר, מסביר מדוע קואליציה מקיר לקיר היא לא מקור לגאווה, אלא מסוכנת לציבוריות הירושלמית | טור דעה

פורסם בתאריך: 2.5.24 07:17

כצפוי, בסופו של דבר, הקואליציה שהורכבה במועצת העיר ירושלים היא קואליציה "מקיר אל קיר".

האם זהו הדבר הטוב ביותר לניהול העיר? אני סבור שלא. המצב שבו אידיאולוגיות סותרות יושבות יחד בקואליציה הוא לא רק אבסורד, אלא גם עלול להיות מסוכן.

אם מישהו היה מספר לנו ש'מרצ' ו'העבודה' (חלק מ'האיחוד הירושלמי') יתחברו בקואליציה עם 'מאוחדים' ו'נועם', הייתי אומר שמדובר בבדיחה או פייק ניוז.

משטר דמוקרטי מתבסס על קואליציה חזקה ואופוזיציה חזקה, שנאבקות על האידאולוגיות והעשייה בצורות שונות. לעומת זאת, ישנם משטרים שחושבים שיכולים לנהל את התושבים בלי אופוזיציה ולאלה קוראים דיקטטורה, מונרכיה ולפעמים תיאוקרטיה.

קואליציה "מקיר אל קיר" עלולה להתבסס על מינויים, הטבות וביטולים שלא מביאים משהו חיובי לטובת הכלל, וזאת אחת הסיבות שהפוליטיקאים מאבדים את האמון מצד הציבור.

התירוץ שאנחנו שומעים, שעל מנת לעמוד בעשייה שהבטחת למצביעיך, צריכים להיכנס לקואליציה, הוא לא נכון. כחבר מועצה וסגן ראש עיר לשעבר, יצא לי לשבת הן באופוזיציה והן בקואליציה ובשתיהן הצלחתי להגיע לעשייה משמעותית (תחושה הנתמכת על ידי תגובות שקיבלתי בזמנו וממשיך לקבל עד היום מהציבור הירושלמי). אז נכון, שההשפעה מהאופוזיציה קשה יותר – אבל זה לא בלתי אפשרי.

 

 

לאופוזיציה יש תפקיד חשוב בניהול תקין, ולרוב היא גם מחזיקה ב"תיק הביקורת" שעשוי להיות משמעותי. בקואליציה "מקיר אל קיר" עולה ספק לגבי היכולת להביע ביקורת קונסטרוקטיבית על הנעשה מטעם המועצה. בנוסף, האופוזיציה מסוגלת להביע מדיניות אחרת בשיח העירוני ביחס לתקשורת והתושבים, דבר שיכול להביא לשינוי חיובי – בין אם מתוך שיח יעיל ושכנוע ובין אם מתוך תגובת הקואליציה לביקורת של האופוזיציה.

כמו כן, אי אפשר להתגאות בקואליציה "מקיר אל קיר" מבלי להתייחס למה שקורה במזרח העיר בה חיים כ-40 אחוז מתושבי העיר, שבמשך 54 שנים לא מיוצגים במועצת העיר ולא משתתפים בבחירות המוניציפליות.

גם כאן, אני מכיר את הביקורת לפיה "בעיה שלהם שלא הצביעו", אך ראשית, זוהי תפיסה לא נכונה במשטר דמוקרטי. ושנית, חשוב לזכור שאי-ההצבעה של תושבי מזרח ירושלים היא לא רק בגלל החרם שלהם על הבחירות, אלא גם בגלל התנהגויות שונות של עיריית ירושלים (הריסת בתים, חוסר שוויון בתקציבים העירוניים, מניעת היתרי בנייה, בניית שכונות ועוד) והתנהלות פסולה של משרד הפנים בבחירות, לדוגמה: בשכונת כפר עקב המונה כמאה אלף איש לא הוצבה אפילו קלפי אחת.

התפיסה לפיה ניתן להיות "אופוזיציה בתוך הקואליציה" דומה לתפיסה של "לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". תראו מה ראש העיר עונה ליעל ענתבי (מ'הליכוד') שמנסה לגרום לשינוי כלשהו במנהלים הקהילתיים, תיק שקיבלה מטעם הקואליציה: "יעל ענתבי היא חלק מהקואליציה ותפעל על בסיס עקרונותיה".

  • הכותב הינו פפה אללו, פעיל חברתי, לשעבר חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יוני

    פפא אללו, דמוקרטיה זה: שתושבי מזרח ירושלים מחליטים לא להצביע, וזכותם לבחור בלא להצביע, אתה לא תחליט להם מה זה דמוקרטיה ומה זה לא דמוקרטיה, בינתיים אתה עם הדעות החשוכות שלך אפילו לא חבר עירייה ממפלגה שייצגת…

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר