תוכנית אב חדשה לתלפיות (הדמייה: מולכו אדריכלים)
תוכנית אב חדשה לתלפיות (הדמייה: מולכו אדריכלים)

תוכנית אב חדשה לתלפיות: מאזור תעשייה ומסחר למרכז עירוני מתקדם ומפואר

8,600 יחידות דיור, 1.3 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, עשרות מבני ציבור חדשים, מערכות תחבורה ציבורית מתקדמות, גינות ציבוריות ומרחבי נוף ושעשועים. תוכנית אב החדשה לתלפיות שואבת השראה מהערים הגדולות בעולם. ראיון עם יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, המוביל את אחד מהפרויקטים הגדולים במדינה

פורסם בתאריך: 3.5.21 18:00

"מדובר בחידוש מוחלט ושינוי דרמטי של אזור התעשייה תלפיות, הן מבחינת נראות המתחם והן מבחינת השימושים הקיימים בו", אומר יואל אבן מהנדס העיר ירושלים, ומתאר את תוכנית האב החדשה לתלפיות, אותה מוביל ראש העיר ירושלים, משה ליאון, והיא ללא ספק אחד הפרויקטים הגדולים שנעשו וייעשו בעיר ואף במדינה.

בנובמבר האחרון הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אימצה את תוכנית האב החדשה לתלפיות כמדיניות תכנון לרובע תלפיות המתחדש. מדובר בתוכנית חדשנית ומתקדמת אשר שואבת את השראתה מהגדולות שבערי העולם, מתכתבת עם תפיסות אורבניות מתקדמות, ובכללן עירוב שימושים, מרחב ציבורי מזמין ושוקק חיים, הישענות על תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ידיים, רחובות ומשעולים המחברים את התוכנית לכלל מארג חיים שלם, מתקדם, איכותי ותוסס. "אזור התעשייה תלפיות נמצא במיקום מרכזי בין השכונות בקעה, קטמון ועמק רפאים וזאת ההזדמנות שלו להפוך להיות רצף אורבני של השכונות הטובות ולהפוך להיות שכונת דגל במיקום מרכזי עם כל השירותים הנלווים מתעסוקה מסחר ושירותים ציבוריים ועד שני קווים של הרכבת הקלה שיעברו בתוך השכונה וינגשו אותה לכל אזור בעיר", מציין אבן.

יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים (צילום: ששון תירם)

יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים (צילום: ששון תירם)

תכנית האב של תלפיות, שאת תכנונה התחיל משרד מולכו אדריכלים, היא מהלך אסטרטגי מהחשובים שידעה העיר. במהלכו תלפיות תשנה את פניה ומיד עם אישור התוכנית היא הופכת להיות מוקד משיכה ליזמים מרחבי הארץ ומהעיר.
תוכנית האב מביטה 20 שנה קדימה ומאפשרת לבעלי עניין וליזמים לתכנן את צעדיהם העתידיים בביטחון. התוכנית מעודדת ומאפשרת פעילות עסקית ומסחרית נרחבת שיספקו אלפי מקומות עבודה חדשים ואיכותיים לצד מגורים מתקדמים, מוסדות חינוך ותרבות ואזורי פנאי.

מהי הבשורה הגדולה של תוכנית האב החדשה של תלפיות?

"כיום, אזור התעשייה תלפיות משמש בעיקר לצורכי תעשייה, מסחר ומלאכה עם רמת פיתוח מינימלית. הבשורה החדשה של תוכנית האב המחודשת היא להפוך את פני תלפיות ולבצע שינוי מוחלט של המתחם, הן מבחינת הנראות והן מבחינת השימושים הקיימים. תלפיות תהפוך להיות מרכז עירוני ראשי וחשוב. במסגרת התוכנית ייבנו כ-8,600 יחידות דיור, 1.3 מיליון מ"ר לתעסוקה ומסחר, עשרות מבני ציבור חדשים, מערכות תחבורה מתקדמות, עם דגש על תחבורה ציבורית וכן גינות ציבוריות ומרחבים ציבוריים פתוחים, וכמובן הרכבת הקלה שתעבור ברחובות הראשיים ותחבר בין המרכז העירוני החדש לשאר חלקי העיר. אנחנו מייצרים משהו חדש שלא נראה כמותו ובתוך מספר שנים תלפיות תשנה את פניה לחלוטין".

תוכנית אב חדשה לתלפיות (הדמייה: מולכו אדריכלים)

תוכנית אב חדשה לתלפיות (הדמייה: מולכו אדריכלים)

אזור תלפיות נחשב כאזור 'אפור', כיצד התוכנית תשנה זאת?

"זה נכון. אבל, זה יהיה נחלת העבר! על פי התכנית החדשה מדובר בשינוי דרמטי. ניתן לראות את השינוי גם כאשר בוחנים את השימושים. עצם העובדה שהולכים להיבנות כ- 8,600 יחידות דיור משנה באופן מהותי את אופי המתחם. אזור התעשייה תלפיות הופך להיות גם מרכז עירוני ראשי עם מגורים בלבו, כדי לתת מענה לצורכי האוכלוסייה העתידית יוקמו מבני ציבור וביניהם מבני חינוך (מעונות יום, גנים, בתי ספר), בריאות, ספורט ומבני דת, לצד מוקדי תרבות ופנאי, גני שעשועים, שדרות וריאות ירוקות נוספות לטובת הציבור. גם הרכבת הקלה תגיע לתלפיות ברחוב פייר קניג במטרה לחבר את מרכז העיר לתלפיות וכל זאת בסביבה אורבנית חדשה, עם מדרכות רחבות, עצים ופיתוח יוצא דופן. כל הקונספט של הבינוי משלב את אופי המגורים ואת מרכזי התעסוקה והמסחר כאשר מעליהם יבנו מגדלי מגורים, כך אנחנו מייצרים משהו מתקדם ומרתק שהוא גם חשוב וגם טוב לפיתוח של המרכז העירוני החדש  בפרט ולעיר ירושלים בכלל".

ומה עם אלו שיעדיפו בכל זאת להגיע לאזור עם רכב? האם התוכנית לא תגרום לעומסי תנועה?

"ברחובות יהיו צירים המיועדים לרכב פרטי, אך המטרה היא שאנשים יבחרו להשתמש בתחבורה הציבורית ולכן אנחנו מקפידים שתהיה טובה ויעילה. הרכבת הקלה היא חלק ממערך רכבות שחוצה את כל ירושלים וניתן יהיה להגיע לתלפיות בקלות מכל מקום בעיר ולהתחבר גם לרכבת הבין-עירונית בכניסה לעיר, כך שתהפוך את תלפיות למוקד נגיש עבור תושבי המדינה כולה. בהתאמה להשקעה הממשלתית-עירונית בהקמת מערכת הסעת המונים בעיר, תוכנית האב נותנת עדיפות לשימוש בתחבורה הציבורית וקישור למערכות הסעת המונים, עידוד תנועה לא ממונעת וצמצום השימוש ברכב הפרטי. במקביל לעבודה על צירי הרכבת הקלה, כבר עכשיו וכמובן בשנים הקרובות, מקודמים מיזמים תחבורתיים בסביבת תלפיות, כדוגמת ההפרדה המפלסית בדרך חברון (מנהרת אשר וינר), סלילת המקטע הדרומי של ציר פייר קניג שימשיך את השדרה המרכזית שתקום בתלפיות ותחבר אותה לשדרת משה ברעם, אשר יהווה כניסה ויציאה נוספת למתחם. מיזמים אלו יאפשרו זרימת תנועה מיטבית לרובע תלפיות המתחדש ולשכונות הסמוכות".

שיפור המרחב הציבורי (צילום: סיגל קליין)

שיפור המרחב הציבורי (צילום: סיגל קליין)

דיברת על תוספת משמעותית של יחידות דיור, האם הן יתאימו גם לזוגות צעירים?

"בהחלט, הפרוגרמה היא כזאת שבאמת תיתן מענה ציבורי נדרש לזוגות צעירים ולילדים, לצד בתי ספר, מעונות יום, מרכזיים קהילתיים, מוסדות תרבות ועוד. פרק הדיור בתוכנית הוא פרק משמעותי, שנוצר כדי להגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר ומאפשר בינוי של כ-8,600 יחידות נוספות בתמהילים שונים בכדי לספק מענה לקהלים רחבים ככל הניתן ובמחזורי חיים שונים. זו תהיה שכונה ברמה גבוהה, עם מגוון רחב של שירותים. אנחנו בונים כאן דבר חדש עם רצף אורבני ראוי, הרכבת הקלה תיתן את השירותים הנדרשים מבחינת נגישות, וזוגות צעירים יוכלו להשתלב בחיי הקהילה, במרכזי התעסוקה באזור ועוד".

 

 


כתבה שיווקית


 

תגובות

2 תגובות
  1. עוד זרוע מושחתת של ביבי

    מהנדס העיר הגדולה בארץ זהוא לא אדריכל
    בדיחה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר