התחבורה השיתופית של התעוררות בשבת, מייסדי שבוס בשנת 2015 (צילומים: מאיה גרין, שקד להיס)
התחבורה השיתופית של התעוררות בשבת, מייסדי שבוס בשנת 2015 (צילומים: מאיה גרין, שקד להיס)

התחבורה השיתופית בשבת: המתקפה של יו"ר מרצ ירושלים לשעבר על התעוררות

'מיניבוס השבת' של התעוררות רשם הצלחה ענקית בשבוע הפיילוט, אבל בצד הפלורליסטי של ירושלים המלחמה לקראת הבחירות בעיצומה. יו"ר מרצ ירושלים לשעבר ג'וש ארונסון לא אהב את החגיגה של התעוררות, שלטענתו לא נתנה את קרדיט למיזם 'שבוס'. התעוררות: "לצערנו, שבוס היה מיזם שהמודל הכלכלי שלו קרס עוד ב-2019"

פורסם בתאריך: 13.8.23 21:11

רבים על כל קול: תנועת התעוררות השיקה בסופ"ש האחרון את מיזם התחבורה השיתופית בשבתות, ולמרות ההצלחה הגדולה שנרשמה בפיילוט – שני רכבי הסעות מלאים לחוף הים בתל אביב ורכב אחד שנסע ברחובות ירושלים ביום שישי – בצד הפלורליסטי חילוני של ירושלים יש מי שתוקף את התנועה.

לא, זה לא שלפתע מתנגד יו"ר מרצ ירושלים לשעבר ג'וש ארונסון לתחבורה ציבורית/שיתופית בשבתות ובחגים. זה לא הסיפור. ארונסון פשוט זועם על קרדיט שלא ניתן למיזם 'פורץ הדרך' שבוס שפעל בירושלים עד שנסגר לפני כשלוש שנים (קשיים תקציבים והקורונה, ר"ג).

"כשהייתי בהנהלת מרצ ירושלים עבדנו הרבה על 'שבוס', הצענו אז ל'התעוררות' להצטרף איתנו בקואליציה ובדברים נוספים, לשדרוג העיר – אבל הם לא היו מוכנים לשבת ולדבר, ואז הם מגיעים ולוקחים מיזם שעבד, ולהציג אותו כרעיון שלהם? האם אין גבול לחוצפה", אומר ארונוסן בכעס ל"כל העיר". "אני מצפה מ'התעוררות' להוציא הודעת הבהרה לכל כלי התקשורת. להבהיר שזה לא רעיון שלהם, אלא יוזמה של דר' לורה ורטון ממרצ ירושלים".


התחבורה השיתופית של התעוררות בשבת (צילום: שקד להיס)

התחבורה השיתופית של התעוררות בשבת (צילום: שקד להיס)


מייסדי שבוס בשנת 2015 (צילום: מאיה גרין)

מייסדי שבוס בשנת 2015 (צילום: מאיה גרין)


 

 

ארונסון, יש לציין, לא טועה. אכן מיזם 'שבוס' הוא זה שפרץ את הדרך עבור כלל התחבורה השיתופית בישראל, כולל זו שנעה כיום בגוש דן 'נעים בסופש'. כפי שפורסם בעבר ב"כל העיר", קואופרטיב "שבוס" הוקם בשנת 2015 על ידי פעילים חברתיים, ביניהם סגן ראש העיר לשעבר מסיעת מרצ פפה אללו, וחברת המועצה מסיעת מרצ לורה ורטון. כמו המיזם של התעוררות – 'שבוס' פעל כהסעה שיתופית משכונות ברחבי העיר אל מוקדי הבילוי בשבתות ובחגים במחירים שווים לכל נפש.

שבוס פעל בירושלים עד סוף 2019 – וכמו המיזם החדש של התעוררות – בקיץ 2019 הוא נסע מדי שבת אל חוף הים בתל אביב. בנובמבר 2019 הודיעה 'שבוס' על הפסקת הפעילות בירושלים. ב"כל העיר" פורסם באותם ימים כי אחת הסיבות המרכזיות להפסקת הפעילות היא היעדר תקציבים מספקים.

מהתעוררות נמסר בתגובה: "מיזם התחבורה השיתופית שיצא לדרך ביוזמת תנועת התעוררות בסופש האחרון לא מתחרה במיזם שבוס. לצערנו, שבוס היה מיזם שהמודל הכלכלי שלו קרס עוד ב-2019. ההבדלים בין המיזמים מתחילים באופן ההפעלה, דרך דרכי המימון ועד היוזמים שעומדים מאחורי המיזמים. בארבע השנים האחרונות לא היה ולו רמז למיזם תחבורה ציבורית או שיתופית בשבת, מאז סגירתו של מיזם שבוס לא הוצעה שום חלופה לציבור הירושלמי ליברלי, עד סוף השבוע האחרון. תנועת התעוררות תמשיך לייצר פתרונות יצירתיים בתחום התחבורה ובכלל ולהיאבק על השבת של כולם בירושלים".

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יוני

    אז זהו, שהתעוררות לא לקחו שום קרדיט של מרץ, שבוס של מרץ היה כרוך בתשלום, ו"מיניבוס השבת" של התעוררות ללא תשלום, בכל מצב חבל שבמקום לאחד כוחות, אנחנו רבים אחד עם השני ומביאים התפוררות של עצמנו אל מול עצמנו.

  2. הילה טורנהיים

    כמה רדודים הסמול נים
    הריי ירושלים זו העיר היחידה שיש בא תחבורה בשבת כבר מיום הקמתה..הלוו יש תחנה מרכזית ליד שער שכם ויש תחבורה לכל מקום
    אדיוטים שימושים משועממים..מענין כמה ומי שילם לה

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר