מי נוהג בטוח יותר גברים או נשים? על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המתפרסמים לרגל יום האישה הבינלאומי (8 במארס), התשובה היא חד משמעית – נשים.
בניגוד לסטיגמה, נשים נוהגות בטוח יותר ומעורבות פחות בתאונות דרכים. שיעור הנשים מכלל המורשים לנהוג בישראל 45 אחוז, אך מעורבותן בתאונות דרכים נמוך בהרבה מחלקן במצבת המורשים לנהוג.
על פי הנתונים, 8,851 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024, כאשר 2,164 מהם היו נהגות – 24 אחוז; 223 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) בכבישים עירוניים בשנת 2024, מהם 37 נהגות – 17 אחוז בלבד; 2,283 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים קשות בכבישים עירוניים בשנת 2024 כאשר 373 מהם היו נהגות – 16 אחוז.
בירושלים – 987 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2024, כאשר מתוכם 203 היו נהגות– 20 אחוז בלבד. תשע נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) לעומת 22 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות. 46 נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קשות לעומת 244 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קשות.
בתל אביב – 987 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2024, כאשר מתוכם 152 היו נהגות– 15 אחוז בלבד. לא היו נהגות שהיו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) לעומת 18 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות. 33 נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קשות לעומת 228 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קשות.
בחיפה – 799 נהגים ונהגות היו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2024, כאשר מתוכם 218 היו נהגות– 27 אחוז בלבד. ארבע נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) לעומת שמונה נהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות. 16 נהגות היו מעורבות בתאונות דרכים קשות לעומת 79 נהגים שהיו מעורבים בתאונות קשות.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים נוהגות באופן בטוח יותר מאשר גברים. נשים גם מעורבות פחות בתאונות דרכים מגברים. לכן, עידוד נשים לעסוק במקצוע הנהיגה הוא מהלך שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים צריכים לאמץ ולעודד. יותר נשים צריכות ויכולות להשתלב כנהגות מקצועיות בתחבורה הציבורית או בתחום הרכב הכבד. מעבר ליתרונות החברתיים, שילוב נשים כנהגות מקצועיות יתרום גם לצמצום תאונות הדרכים".
דוח שהתפרסם באירופה מצביע על כך שגברים בני 30-15 מעורבים בתאונות קטלניות פי ארבעה יותר מנשים באותן קבוצות גיל. בישראל, הפער בין גברים צעירים לנשים צעירות בשיעורי התמותה בתאונות דרכים דומה לממוצע האירופי, ואף מעט גבוה ממנו. נתון זה הינו עקבי לאורך זמן במדינות שונות וגם בישראל.
על פי הדוח, יש צורך לטפל בגורמים המעלים את הסיכון של גברים לנקוט בהתנהגויות סיכון או בעבירות נהיגה כמו מהירות מופרזת, אי שמירת רווח ומעבר בין נתיבים, אי חגירת חגורת בטיחות, נהיגה לאחר שתיית אלכוהול, שימוש בסמארטפון בנהיגה ועוד. בנוסף, יש להעלות את המודעות בקרב הנהגים הגברים בדבר הסיכון בחשיפה לכלים מסוכנים יותר (כמו אופנועים) ולתנאי נסיעה מסוכנים יותר (כמו בזמן עייפות ובלילות). בהקשר הזה יש לשים לב לסיכון המוגבר יותר בקרב גברים צעירים.
פנחס
יש יותר נהגים אז זה יהיה שגברים יותר עושים תאונות
אחד
נוהגות אולי יותר בטוח אבל תכלס בחניות מי יותר דופק ת׳רכב…
גל
זה לא עובד, ההטעיות השקריות האלה. אנשים כבר מבינים שאלה מספרים חסרי ערך, והנתון הרציני הוא תאונות לק"מ נסועה. ההסתרה של הנתון הזה, מוכיחה שהוא לא לטובת האג'נדה שבאתם לקדם, ולכן זו הוכחה שהמספרים לא מייצגים מציאות .