שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר להולכי הרגל בערים בעשור האחרון (צילום.: עמותת אור ירוק)
שנת 2024 הייתה הקטלנית ביותר להולכי הרגל בערים בעשור האחרון (צילום.: עמותת אור ירוק)

מחיר ההפקרה: ירושלים – מהערים המסוכנות בישראל להולכי הרגל

236 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2024, 11 מהם נהרגו ו-89 נפצעו קשה. בעשור האחרון (2024-2015) נפגעו בירושלים 3,043 הולכי רגל, 72 מהם נהרגו ו-867 נפצעו קשה. במספרים מוחלטים - ירושלים במקום הראשון והמדכא. מבחינת נפגעים ביחס לתושבים - בין 3 הערים המסוכנות בישראל

פורסם בתאריך: 20.3.25 17:45

שנת 2024 היתה הקטלנית ביותר להולכי הרגל בערים בעשור האחרון, כאשר שניים מתוך שלושה הולכי רגל נהרגו בכבישים עירוניים (66 אחוז). על פי ניתוח של עמותת אור ירוק, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-30 אלף הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015), מתוכם 1,030 נהרגו (103 בממוצע בכל שנה) ו-6,261 הולכי רגל נפצעו קשה. בשנת 2024 נהרגו בערי ישראל 80 הולכי רגל – המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון, לעומת 68 הולכי רגל שנהרגו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2023 – עלייה של 18 אחוז.

במקום הראשון והלא מחמיא בדירוג הנפגעים וההרוגים ניצבת ירושלים עם 236 הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, 11 מהם נהרגו ו-89 נפצעו קשה. 3,043 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בירושלים, 72 נהרגו ו-867 נפצעו קשה.

במקום השני מדורגת תל אביב-יפו עם 168 הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, שישה מהם נהרגו ו-42 נפצעו קשה. 3,413 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בתל אביב-יפו, 76 נהרגו ו-542 נפצעו קשה.

במקום השלישי נמצאת פתח תקוה עם 137 הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, שלושה מהם נהרגו ו-23 נפצעו קשה. 1,322 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בחיפה, 21 נהרגו ו-166 נפצעו קשה.

חיפה במקום הרביעי עם 127 הולכי רגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בחיפה, שניים מהם נהרגו ו-27 נפצעו קשה. 1,594 הולכי רגל נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בחיפה, 40 נהרגו ו-330 נפצעו קשה.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן ללכת ברגל בישראל. כל חציית כביש הפכה לפעולה מסוכנת ונהגים רבים לא נותנים זכות קדימה להולכי הרגל. בנוסף, תכנון תשתיות הכבישים נעשה עבור נהגי כלי הרכב הפרטיים. במקרים רבים התכנון לא מתחשב בהולכי הרגל ובצרכים הבטיחותיים שלהם. בכל מפגש בין הולך הרגל לכלי הרכב, הולך הרגל תמיד יפסיד וייפגע. מספר הולכי הרגל הנפגעים בישראל גבוה בהשוואה למדינות אחרות בעולם. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להפוך את סדרי העדיפויות ולשים את בטיחות הולכי הרגל בערים בראש. יש לעודד את ראשי הערים לקדם הסדרי מיתון וריסון תנועה, בעיקר ברחובות ואזורים מרובי הולכי רגל. פסי האטה, הגבהת מעברי חציה ועוד מגוון שינויים תשתיתיים יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות ולמנוע את הפגיעה בהולך הרגל".

 

 

הליכה ברגל היא חשובה ובעלת יתרונות רבים, בעיקר בריאותיים, העשויים גם לתרום לצמצום עומסי התנועה. הולכי הרגל הם אוכלוסייה פגיעה מאחר שאינם בעלי אמצעי הגנה פיזיים, ולכן אינם מוגנים במקרה של תאונת דרכים. מערכת התחבורה בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, תוכננה מנקודת מבטם של נהגי כלי הרכב הפרטיים תוך דגש על נוחות הנהגים ועל כן אינה מתמקדת בבטיחותם של הולכי הרגל.

בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD, שיעור הולכי הרגל שנהרגים בתאונות דרכים מדי שנה בישראל גבוה. ישראל נמצאת במקום ה-26 מתוך 32 מדינות במדד שיעור הולכי הרגל ההרוגים ל-100 אלף תושבים. עיקר ההבדל בבטיחות הולכי רגל בין ישראל לבין מדינות אחרות הוא בקרב ילדים בני 14-0 ובקרב בני 65 ומעלה.

הסיכוי שהולך רגל ייהרג אם נפגע בתאונת דרכים במעורבות כלי רכב עולה באופן משמעותי ככל שמהירות הנסיעה גדלה. מחקרים מראים כי להולכי רגל בוגרים סיכוי של 90 אחוז לשרוד תאונות במהירויות של 30 קמ"ש ומטה. הסיכויים האלה מצטמצמים ל-80-50 אחוז, כאשר מהירות נסיעת הרכב בעת הפגיעה היא 50 קמ"ש. בדרך כלל, הסיכון למוות של הולכי רגל עולה באופן משמעותי יותר בעקבות כל עלייה קטנה במהירות הפגיעה בין 30 ל-70 קמ"ש. מחקרים הראו כי על כל קמ"ש אחד מעל 30 קמ"ש, הסיכון למוות של הולכי רגל עולה ב-11 אחוז.

 

תגובות

5 תגובות
5 תגובות
  1. שרון כהן

    ירושלים זה עיר של מתאבדים שירים כל החרדים קופצים לכביש בכל מקום כל המבוגרים חסרי מוח חושבים זה המדינה שלהם זה הכביש שלהם של אבא שלהם קופצים לכביש הגיע הזמן שמי שקפץ לכביש ונדרס נהרג נפצע ולא הנהג אשם ישלם את כל העלויות וההוצאות

  2. הנוסע

    שרון, אתה בנאדם גס ואלים, ושנאת בני האדם התהומית שלך מוסווית רק בקושי באמצעות שנאת החרדים והמבוגרים.

    אז כן, הכביש הוא חלק מהמרחב הציבורי, והוא אכן שייך לנו, ואפילו גם לאבא שלנו. ההפקעה המופקרת הזו של שטחים כל-כך אדירים מהמרחב הציבורי לטובת ציבור אלים וכוחני כמו נהגי המכוניות הפרטיות, ועיצוב הרחובות כדי שיוכלו לנסוע במהירות מסוכנת שלא בהתאם לתנאי הסביבה, ושיוכלו להחנות את המכוניות בחינם במרחב הציבורי הוא רעה חולה בכמעט כל מדינות העולם בעת הזו. כדאי שנלמד ממדינות שמעדיפות את חיי התושבים על פני התרת הקטל בכבישים.

  3. רחמים כהנא

    תגובת העירייה? "ירושלים תהיה הראשונה לצאת מהפקקים! המגדלים יתנו מענה נהדר להליכה!"

  4. דוד

    ירושלים עיר בלי חזון למען הולכי הרגל, מספיק להסתכל על רחובות כמו אגריפס, הנביאים, בצלאל, כדי להבין שראש העיר מפחד להכעיס את הנהגים ולהשיב להולכי הרגל את המדרכות, בגלל פופוליזם כזה אנשים מתים וירושלים תמיד מפגרת מתל אביב עשור אחורה.

  5. דוד

    ירושלים עיר בלי חזון למען הולכי הרגל.
    מספיק להסתכל על רחובות כמו הנביאים,אגריפס, בצלאל, כדי להבין שהעירייה לא מעוניינת להכעיס את הנהגים ולהשיב להולכי הרגל את המדרכות כדי שיוכלו ללכת בבטחה.
    בגלל פופוליזם כזה אנשים מתים וירושלים ממשיכה לפגר מתל אביב עשור אחורה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר