(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיבINGIMAGE 1)
(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיבINGIMAGE 1)

הזכות לחיות בכבוד ובביטחון אישי גם בגיל הזקנה

תוחלת החיים המתארכת טומנת בחובה את הצורך של האדם הזקן להתמודד עם רצף השינויים במצבו התפקודי, הבריאותי, המשפחתי והכלכלי. תקופת הזקנה היא גם הזדמנות של האדם לקבל החלטות על עתידו בהתאם לתפיסתו וערכיו, לתכנן ענייניו והמשך חייו באופן המתאים עבורו ולטובתו

פורסם בתאריך: 26.12.18 18:31

שימוש בכלים משפטיים לתכנון והתמודדות עם סוגיות העולות בגיל זקנה. בשנת 2016 נכנס לתוקפו התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות המבטא מעבר מתפיסה פטרנליסטית ביחס לאדם, לתפיסה אוטונומית השמה דגש על רצונו ויכולותיו של האדם, השומעת ומקשיבה לקולו.

השינוי לחוק מתייחס ליכולת של האדם להשתמש באמצעים חוקיים לתכנון עתידי צפוי או בלתי צפוי, כאשר מטופל לא יוכל לתת בעצמו הסכמה ביחס לענייניו הרפואיים, כספיים ואישיים. החוק כולל אפשרויות משפטיות שוות המעגנות את הסיוע לתושבים ותיקים בניהול ענייניהם.

אחת האפשרויות היא החתימה על ייפוי כוח מתמשך המאפשר לתושב הוותיק למנות אדם האמון עליו כמיופה כוחו אשר יפעל במקומו בעת הצורך בעתיד, וזאת לפי הנחיותיו של האדם, רצונותיו ובחירותיו.

לפרטים בנושא אפשר לפנות לאתר האפוטרופוס הכללי של משרד המשפטים ולעמותות לסיוע משפטי בגיל זקנה, וכן באתר העירוני של עיריית ירושלים.

סיוע במקרים של זקנים בסיכון
אחד מתוך חמישה זקנים סובל מהתעללות, ניצול כלכלי או הזנחה. תופעת ההתעללות וההזנחה גורמת לנזק ופגיעה בשלומו ובטחונו של האדם במישורים: פיזי, רגשי וכלכלי. הפגיעה יכולה להיגרם ע"י אנשים זרים, מטפלים, מכרים ואף על ידי בני המשפחה לעיתים כתוצאה מעומס טיפול ושחיקה של בן המשפחה המטפל ולא מכוונת פגיעה.

 

קיימים מספר סוגים של פגיעה:
פיזית – גרימת כאב כתוצאה משימוש בכוח.
נפשית – גרימת סבל נפשי, צער ופגיעה ברגשות.
כלכלית – ניצול לרעה ושימוש לא חוקי ולא הולם ברכושו ובמשאבים הכספיים.

הזנחה: מתבטאת בחסך בצרכים הבסיסיים או שירותים שונים החיוניים לאדם הזקן כגון: מזון, תרופות, טיפול רפואי, סיוע בתפקוד, בידוד ונטישה.

לפי התיקון לחוק העונשין על כל אזרח קיימת חובת דיווח על התעללות והזנחה של זקנים חסרי ישע.

עובדים סוציאליים בתחום הזקנה בעיריית ירושלים אמונים על הטיפול בתושבים ותיקים הנמצאים בסיכון ובני משפחותיהם, עוסקים במניעה והתערבות על פי חוקי ההגנה ומתן סיוע פרטני וקבוצתי, במטרה לאפשר המשך חיים בכבוד וביטחון אישי.

לקבלת פרטים נוספים ניתן לפנות אל לשכות הרווחה בשכונות העיר.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כל העיר"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר